úterý 13. prosince 2022

Rozhovor - Simon "Ruffskank"

The Chancers za sebou nechali nesmazatelnou stopu, která se i čtyři roky od jejich rozpadu a šest let od odchodu zpěváka Simona "Ruffskank" Francise, táhne do dnešních dnů, o čemž svědčí např. nedávné vydání singlu "Fight Dem Back" z roku 2017. Naše v podstatě jediná kapela hlásicí se k 2tonu, stála zároveň u pozvolného zrodu domácí ska "scény", která si svůj vrchol užívala kolem poloviny nultých let. Jak tento vývoj vnímal někdo, kdo mohl srovnávat subkulturní evoluci britského kultu, kterého byl součástí, ve své importované české podobě? Jaké bylo pro rodilého Brita sledovat porevoluční vývoj v české společnosti, pomalý rozmach SHARP skins a domácího ska? Co dnes vlastně dělá Simon "Ruffskank", někdejší a nejikoničtější postava české ska scény, se dozvíte v následujícím vyčerpávajícím rozhovoru.





Zdar Simone, myslím, že představovat tě je asi zbytečné, téměř všichni ve scéně tě známe, proto bych začal s asi nejvíce očekávanou otázkou. Po těch letech strávených v Čechách, proč ses rozhodl odejít z Chancers a odstěhovat se zpátky do Anglie?

To rozhodnutí za mě udělali klasické životní sračky. Měl jsem silnou artritidu v pravé noze. Díky tomu jsem všude kulhal a být učitelem na plný úvazek a do toho ještě zpívat, bylo prostě vyčerpávající. Teoreticky mě mohli operovat v Praze, Británie ještě byla v EU ale já jsem žil sám, takže tahle možnost by byla hodně problematická. Proto jsem se rozhodl pro operaci v Anglii. Ve Spojeném králoství jsou čekací lhůty na operace hrozně dlouhé. Mezitím co mě odoperovali, tak se mi posrala levá noha úplně stejným způsobem. Takže jsem čekal další rok na výměnu kyčelního kloubu. No a týden na to přišli skoro dva roky lockdownu. Od té doby jsem měl větší problémy s mobilitou, vyžadující konzultace s podiatrem, navíc mám na noze zarůstající nehet a dna mě vyřadila z práce. Za posledních šest let jsem měl snad jen jeden týden, kdy jsem mohl chodit normálně, dlouho dobu jsem chodil dokonce s vycházkovou holí, už na to nemám abych běhal podiu a nebo do strmých žižkovských kopců.

Nevím přesně jak dlouho si žil v Čechách, ale jaké to bylo, když ses vrátil zpátky. Jak si to vnímal, všechny ty věci jako Brexit, Torie a pohrobky Margaret Thatcher zpátky u kormidla apod.... Jak moc se změnila dnešní Anglie od té, z které si tenkrát odcházel?

V Čechách jsem byl od konce roku 1993 do léta 2016. V té době prošla jak Británie, tak i Česká republika velmi viditelnými změnami. Některé byly stejné, jako např. rozšiřování mobilních telefonů a internetu. Některé úplně odlišné, asi nejzřetelnější příklad je vstup Česka do EU a vystoupení Británie z EU. A srovnání Velké Británie na začátku 90. let s Británií ve 20. letech 21. století? 1993 to byly pořád tři roky před optimismem z volebního vítěztví Tonyho Blaira, britpop, Damian Hirst, vše kolem "Cool Britania". Díky tomu jsem neměl možnost to vidět z první ruky. John Major byl ještě premiérem, když jsem odcházel a nezaměstnanost byla vysoká, což byl ostatně důvod proč jsem se odstěhoval. Byla to taková šedá doba, kdy se nic nedělo. Středovýchodní Evropa se tehdy zdála mnohem vzrušující, díky nedávným revolucím a pádu železné opony a ve vzduchu bylo pořád cítit, že společnost ještě není úplně rozhodnutá, jakým směrem se má vydat. Byl jsem skeptický k tomu, že by Česká republika šla jiným směrem, než tím kterým se začala ubírat v 90. letech, politicky a ekonomicky, ale pořád tu byla cítit určitá kreativita, atmosféra anarchie, která alespoň na kulturní úrovni měla docela zajímavý potenciál. Současná Velká Británie je mnohem zajímavější, než v roce 1993. Něco z toho je spíš negativní, např. to, že v Londýně máme víc potravinových bank, než McDonaldů a nejsou to jen nezaměstnaní, kdo je využívají, chodí do nich i učitelé ale i zdravotní sestry se u nich dají potkat, když na konci měsíce, před výplatou dochází peníze. To jsou evidentně lidi s vysokou školou, kteří mají profesní vzdělání. Díky takovým situacím vznikají reakční idee po celém světě. Momentálně nám hrozí existence pomalu se plížícího fašismu ale je tu i zdravý odpor proti tomu. Dělnické stávky dostávají podporu a objevili se i odborářští předáci, jako např. Mick Lynch, z kterých jsou teď televizní/online celebrity. Mám rád jejich zábavné, inteligentní a sarkastické komenty směrem k našim pravicovým politikům a medialním komentátorům. Lidi reagují na odbory mnohem pozitvněji, než v Čechách. Čeští odboráři mi příjdou daleko méně sebevědomí, mnohem plašší a tím pádem i mnohem méně inspirativní. Jasně, díky dědictví komunismu je hodně lidí podezřívavých k narativům týkající se pracující třídy, s čímž v Británii máme, z pochopitelných důvodů mnohem menší problém.

S Chancers si stál v podstatě u začátků české ska "scény", která začala růst hlavně po roce 2000 a především okolo roku 2005. Jak si vnímal, jako týpek z UK, ovlivněný ryzím 2tonem, českou interpretaci ska? Viděl si nějaké zásadní rozdíly nebo něco, co bylo typické pro české kapely ale třeba i publikum v té době, v porovnání s Anglií?

Začínali jsme v roce 1998 a jediná ska kapela, na kterou jsem předtím narazil byli Sto zvířat u kterých se zdálo, že je hodně ovlivnili první tři alba Madness. Madness měli typický "cirkusácký" zvuk, jejich styl zpěvu a textura jejich hudebních aranžmá, zněla jak londýnská hudební síň na konci 19. století. Tenhle styl se dobře hodil k českým textům Sto zvířat, které byly někdy surrealistické, satirické, možná i podvratné, ale ne vyloženě politické, tak trochu jakoby to byla ozvěna českého undergroundu 70. let. Představují zajímavý bod v historii domácího ska, ale co mi u nich chybělo, byla skinheadská hrubost a otevřená politika 2tonu. Říkal jsem si, že by v Čechách už něco takového byla potřeba a byl jsem si tak nějak vědom, že už to pomalu začíná. Dokonce si pomatuji v roce 1993, kdy jsem se zúčastnil několika demonstrací, tak jsem na nich viděl shluk asi šesti až deseti skinheadů ve vínových bombrech, s plackami 2tone ska. Prohlašovali o sobě, že jsou z "Red Front" (pozn. zřejmě šlo o redskins z tehdejší "Antinazi Redskins Front"). Nemám ale ponětí co se s nimi pak dělo dál, myslím, že tak do roku 1998 vymizeli úplně. Je to zajímavý kousek české subkulturní historie, o které ale nemám takové ponětí. V té době jsem si také začal všímat plakátů kapely Speedy Gonzales. Také jsem už někdy v pozdní půlce 90. let viděl na Žižkově tančit na ska skinheady. Pak se tady najednou začali objevovat kapely jako např. Toasters na Sedmičce a 3rd wave ska zasáhlo Českou republiku. Náš první koncert na 007 byl právě se Speedy Gonzales a Fast Food Orchestra, a Buqi jako DJ hrál původní ska, 2tone a třetí vlnu. Spirit of 69 tu bylo vidět čím dál, tím víc. Ska se stalo integrální součástí české hudební scény, vyznačující se hlavně festivalem Mighty Sounds. Tím se upevnilo spojení domácí ska scény s kořeny žánru až do 60. let, které symbolizovalo v následujících letech vystoupení takových hvězd jako např. Derrick Morgan a Stranger Cole. Vedle toho se ale vyvinul i český styl ska, reagující na popularizaci globální scény. Teď se bavíme o docela široké škále kapel, jako byli 2v1, Discoballs, The Cajoines, Tleskač, všechny s jejich vlastními individuálními přístupy ke ska a další subžánry jako skapunk, který tu hráli 2v1, nebo třetí vlnu, kterou představovali Discoballs. Uvědomuji si, že je to z pohledu cizince ale něco tu v té době v Čechách rezonovalo a tyhle kapely to vyjadřovali. My britové, kteří jsme byli součástí české ska scény, jsme pro ten styl měli i vlastní označení - "maturantské ska", nebo "gymnazijní ska". Nebylo to myšleno, že bysme se tomu vysmívali, to ne, spíš to byl způsob jak pojmenovat ducha Majálesů a konce školy a maturáků, protože české ska bylo v té době na samém vrcholu - v první dekádě 21. století a publikum tvořili hlavně středoškoláci. V té době začal mírný rozkol, kdy tu bohémskou tradici reprezentovali Sto zvířat a koncerty v Malostranské Besedě a ta víc rude větev a mladší kapely se družili kolem Sedmičky. V průběhu let to ale vše vymizelo. Dnes frangmety toho, co tu tenkrát bylo najdete na Mighty Sounds.

Do jáké míry, podle tebe, byla česká ska scéna ve svých počátcích propojená se skinheady nebo případně i rudies? Nebo bys řekl, že tady to bylo víc o muzice a čistě zábavě, než o subkultuře?

Já bych řekl, že lidi, kteří stáli za organizací prvních koncertů třetí vlny ska, jako David Čechura, Buqi, Kořínek a tak..... byli hodně ovlivnění skinheady a celkově spirit of 69, pravděpodobně díky kontaktům s německou třetí vlnou, která do sebe začlenila dědictví 2tonu. Ale i díky širší anarchistické a squaterské scéně, Buqi a Čechura se v ní v té době pohybovali a hodně se to motalo kolem Ladronky a Milady, právě tam se potkávali SHARP skini a političtější anarchistická scéna združující se kolem squatů. No a místem toho prolínání byly i tribuny Bohemky, takže z hlediska jádra české ska scény, ano skinheadský 2tone vliv byl hodně důležitý. No a jak scéna rostla, tak se rozšířila i na školní mládež ale ta esence progresivního poselství tam stále rezonovala. Latentní identifikace s antirasismem a liberálními koncepty, jako "tolerance" tu stále byly, ale z velké části chyběla bojovnost a konfrontační hrubý přístup skinheadů. Byl to právě working class duch roku 69, který později vedl k punkem ovlivněné reinterpretaci a vývoji něčeho více politického, co dalo vzniknout 2tonu. Česká ska scéna, mimo politicky uvědomělejší anarchistickou a anitstalinskou levici (která beztak představovala menšinu), takové základy neměla. Na uplném vrcholu se zdálo, že většina publika bere muziku, jen jako zdroj úniku s typickou českou barevností, jako dočasný "pomyslný" most na vysněnou Jamajku nebo Jižní Ameriku. Nejčastější chválu, kterou jsem tenkrát slýchával od běžných lidí po koncertě Fast Foodu, byla: "to byla taková zábava a tak veselá muzika". Pro nás byl 2tone taky zábava ale zároveň to byl způsob, jak můžou working class kids ukázat fuckáče systému a autoritám, jednoduše tak, že si obují Marteny a Harringtona přes školní uniformu.

A podobně laděná otázka, jak si vnímal během těch let strávených v Čechách vývoj původně britských subkultur, jako jsou skinheadi a punkáči (řekněme kolem a po roce 2000)? Protože, když se to všechno dostalo ven z Anglie, v každé zemi se to skoro vždy vyvíjelo trochu jiným způsobem a nabalovalo to na sebe místní specifika, které si ty jako angličan mohl přece jenom vnímat víc, než my?

Obecně vzato, je to přibližně o generaci pozadu, ale punk a skinheadi jsou už prostě pryč. Prošlo to podobným procesem, zrání ze subkultury mládeže v něco víc jako preferovaný životní styl, soudržnost menšin, které sdílejí společnou vášen pro tyhle subkultury. Ty co zestárli tak založili malé obchody, agentury, kluby nebo umělecké galerie a je to součást jejich sociální scény. Je tu určitá zvědavost a touha neustále prozkoumávat historické aspekty britských subkulturních tradic, jako např. Northern Soul, který roky v české scéně zcela chyběl. V tomhle ohledu si je britská a česká scéna kolem ska Mods atd. velmi podobná, jenže v Anglii je mnohem víc skinheadů ve věku dědečků, v Southendu kde žiju, tvoří většinu. Další podobnost je politická nejednoznačnost, tady jsou zajímavé přesahy mezi Británií a Českem ale mají radikálně odlišný původ. Což vysvětlím v odpovědi na následující otázku.   

90tky, to byl boom skinheadů v Čechách a na Slovensku, nejenom těch nacionalistických a nazi zmrdů ale později, jako všude jinde se i tady objevili SHARP, nebo ne-rasističtí skinheadi. Ale dnes NĚKTEŘÍ z těch, co před 20-25 lety se označovali, nebo alespoň zastávali SHARP postoj, tak dnes mají blíž k RAC (nebo téměř RAC), nemají problém navštívit koncert kapel, na který by v minulosti nikdy nešli a vyloženě anti-rasistický skinhead je pro ně, něco moc korektního, "slabošskýho", moc "vlevo", prostě ne "pořádný" skin apod.!!! Jak bys vysvětlil, že někteří starší skinheadi po letech takhle otočí? Můžeš takový názorový obrat pozorovat i u starší generace skinů doma v Anglii? 

V době, kdy začali být skinheadi v Čechách viditelnější, se na západě různé proudy uvnitř kultu už pomalu upevnily. SHARP existovali (na západě) už před Sametovou revolucí. V rámci SHARP byl vždycky přítomný sentiment pro anti-levicové nálady, např. v roce 1989 jsem navštívil New York a pomatuji si, že jsem potkal bílé i černé "antikomunistické" skinheady, kteří se hlásili k patriotismu a věrnosti "hvězdám a pruhům". 2tone éra je vůbec nechvalně známá tím, že v řadách fanoušků bylo hodně fašistů. Pro mnoho děcek to bylo s kapelami, které nebyli otevřeně antirasistické ale jasně inklinovali k levici, jako Madness, kteří např. podporovali hnutí proti jadernému zbrojení, matoucí, pak tu byly kapely, jako The Beat a The Specials, kteří byli jasně proti vládě Thatcherové. Se mnou se ve škole hádali skini z National Front, kteří se mě pokoušeli naverbovat a tvrdili: "My máme problém s pakystáncema, ne s černejma". Dokonce se objevily zprávy, že i někteří mladí černoši to hodili National Front, protože si mysleli, že je to prostě "IN". Tyhle rozpory jdou až ke kořenům a původním skinheadům z roku 1969 - bílý skinheadi, používající rasistická klišé, aby popsali, jak moc mají rádi černošskou kulturu a na jedné straně uctívající hroznou tradici "paki bashingu". Ale ty rozpory se prostě dají očekávat, vždyť to byla subkultura mládeže, která se vyvíjela přirozeně, prostřednictvím různých historických trendů a vlivů, nikdy to nebylo něco jako moderní umělecké hnutí s definovaným manifestem, pokud tedy nepočítáme odnože jako SHARP, kteří to vnímali tak, že nemají jinou možnost, než sepsat manifest, ve kterém by se vymezili vůči nazi-skinheadům. V Anglii zůstala určitá politická nejednoznačnost a scéna se stala víc bílou s převahou mužského publika. Nacionalistické sentimenty jsou ve společnosti mnohem běžnější, než ty levicové (a vůbec dnes společnost a politika, inklinuje globálně spíš k pravici). Co už ale dnes není akceptovatelné je biologicky podmíněný rasismus, např. BNP (British National Party) jsou stínem jejich dřívějšího já a EDL (English Defence League) měla na svém vrcholu, ve svých řadách i černošské a asijské členy. V Čechách to vypadá v podstatě podobně, kulturní jinakost je převládajícím argumentem, než náckovská eugenika. A jednoduše na to narazíš, pokud jde např. o romskou menšinu. Taky jsem si začal všímant u některých starších skinů v Čechách, kteří byli dříve spojováni s SHARP, že jdou politicky víc doprava. Někteří o sobě začali prohlašovat, že jsou "grey zone" a začali projevovat určité sympatie vůči RAC. Dost se to podobá širší scéně ve Velké Británii, Ranking Rodger (zpěvák The Beat), může být legendou pro spoustu skinheadů, kteří ale zároveň nenávidí helso "Black Lives Matter". Existuje video z koncertu Haymaker, kdy od nich dostává do držky a následně je vykopán z koncertu, týpek, který před podiem hajluje ale zároveň to kapele nebrání v pohrdání levicí. Jak v Anglii, tak i v Čechách má hodně skinheadů pravicové nacionalistické tendence ale zároveň odmítají myšlenku biologicky podmíněné rasové nadřazenosti a podřízenosti. Antilevicový postoj se dá v Čechách vysvětlit částečně i dědictvím komunismu, Havel to definoval jako vnucení systému, který byl cizí evropským židovsko-křesťanským hodnotám. Tohle prohlášení udělalo kulturu důležitější, než ekonomické a geopolitické důvody sovětské expanze na západ po 2. sv. válce. To je ale milný pohled, protože SSSR měl vůči Československu vykořisťovatelský a represivní vztah, jelikož považovali za nutné vojensky soupeřit se Západem a průmyslové oblasti Československa a Východního Německa se k tomu hodili. Nebyla to "ruská kultura", která stála za útlakem. Nicméně pokud budeme operovat s tím (dle Havlovi definice), že "ruská kultura" a "mentalita", byly tou nejdůležitější příčinou, pak lze myšlenku, že muslimové se svojí cizí kulturou, jsou hrozbou, snadno přijmout jako logickou. To částečně vysvětluje celkový posun české společnosti směrem k doprava. Navíc hodně starších skinheadů mají v živé paměti represe za strany komunistického režimu a další věc je, že Sametová revoluce je obecně masami chápána v národnostních pojmech.

Na youtube je k shlédnutí jedno staré video z TV z pořadu "Doremi", kde zpíváš nějakou britskou vánoční koledu ještě s jedním anglánem. Z jakého je to roku a jak ses dostal do tak bizarní show, jakou bylo "Doremi"? Nebyla to náhodou nějaká sázka s kámoši, nebo tak něco?

Mylsím, že to bylo v roce 1999/1998, v té době se právě dali dohromady Chancers, měli jsme koncert v Mánesu. David Čechura se přidal na bicí a Martin Čech na basu. Pomatuji si to, protože hned po natáčení jsem jel taxíkem z Barandova do zkušebny. Vzpomínám si, jak jsme z toho měli, tenkrát v kanclu British Councilu se Stephenem Elderem srandu. TV Nova měla kontaktoval British Council, že hledá zpěváky pro vánoční speciál. Takže vedení se zaptalo nás - dokonce jsme byli ze začátku vnímáni jako kapela British Councilu, kterou vedení zaplatilo za hraní v Mánesu. Elder to každopádně odmítl, s tím, že to je debilní nápad. Já jsem to bral tak, že byl to mohla být docela prdel a navíc i taková zkouška vystupování. Marco se jen smál a říkal, že do toho nejde, takže nakonec jsem tam šel s Ivan Watsonem, který byl také učitelem v British Councilu a v té době jakýsi "další člen" kapely - pořád s námi trávil čas, dokonce je na některých fotkách sestavy z prvního koncertu v Mánesu. Každopádně televize nás nechala hodiny čekat ve studiu, takže jsme skončili na baru, po několika Becherovkách jsem byl na podiu totálně na šrot. Vůbec si nepomatuju, jak jsem to zvládl.  

Jaká deska Chancers je tvoje nejoblíbenější? A líbí se ti co vytváří lidi z kapely dnes v "All Mad Here" a co Marco a jeho solo projekt? 

Nejlepší je "Trigger Warning", ta deska obsahuje několik nejsilnějších a nejzapomatovatelnějších songů. Ed Rome, který ji produkoval je prostě expert na to aby z kapely dostal všechny podoby ska, od původního ska, ke skinhead reggae, až k 2tonu, což té desce dává vynikající autentičnost a kvalitu. "Friendly Fire" je slušné 3rd wave album, "A Calling Out" má skladby, které jsou pro mě poměrně důležité, ta deska je v podstatě moje autobiografie. Na "All Mad Here" je skvělé vidět, že odkaz Chancers žije dál a nějak se vyvijí, i když směrem, kterým bych se já asi nemohl vydat - spíš hipster a bar vibes - ale mají pár silných melodií. U Marco McKee Sound Explosion mě vždy baví věci, co zveřejní online ale rozvedu to až v další otázce....

Teď už seš zpátky v Anglii několik let, Chancers jsou pár let minulostí.... Děláš ještě do muziky, máš tam nějakou kapelu, nebo s tímhle už je definitivní konec?

S problémy s pohyblivostí, které mám bych se stěží mohl dostat na nějaký koncert, natož abych se muzice tolik věnoval. Něco jsem nahrál s Marcem v produkci Ed Roma, ale zatím se nezačalo ani pracovat na videoklipu. Letos jsem byl v Praze nahrávat s Pavlem Homerem, býv. klávesákem Chancers (dnes Mr. Loco), ale myslím, že ten track ještě ani neprošel mixem.

Ok tak to je všechno.... jestli chceš ještě něco nakonec, třeba pozdravovat kámoše v Čechách, tady máš možnost!

Pozdravuju všechny lidi ze scény, je super díky facebooku vidět, co děláte. V duchu jsem s vámi. Keep the faith!




ENGLISH


Hi Simon, I think is useless to introduce you, almost all in the scene knows you, that's why I would start with the most wated question. After that years in Czech, why did you decide to leave The Chancers and move back to England?

I didn't decide to do that, life's shit decided for me. I had severe arthritis in my right leg. This was making me limp everywhere and being a full-time teacher and part-time singer was exhausting. Theoretically, I could have had the necessary operation in Prague the UK was still in the EU. But I lived alone, making this option very problematic. So, I opted to have the operation in the UK. In the UK waiting lists for operations are very long. By the time I got the operation done, my left leg was fucking up in the same way. So, I waited another year for another hip replacement. One week after that came almost two years of lockdown. Since then, I've had more mobility problems necessitating consultations with a chiropodist, have had an ingrowing toenail and as I write this, I'm off work with gout. I've had about one week of normal walking in the past six years for a long time I was even using a walking stick. I ain't fucking with performing on stage or the steep hills of Žižkov in such a condition.

I don't know exactly, how long you used to live in Czech, but how was it, when did you return back? How was it for you, to see all that things like Brexit, Tories and posthumous of Margaret Thatcher again back in the government and so on.... Is today England too different than England you left years ago?

I was in the Czech Republic from late 1993 to the summer of 2016. In that time both the UK and the Czech Republic went through some very visible changes. Some were the same, the spread of mobile phones and the internet. Some different, the most obvious being Czech joining the EU, the UK leaving it. Comparing early 90's UK with the UK of the 2020's? 1993 was still three years before the optimism of Blair's election victory, britpop, Damian Hirst - the whole "Cool Britania" thing. So I didn't see that firsthand so much. The grey John Major was still prime minister when I left and unemployment was high-partly why I left. It was a bit of a "nothing special" kind of time. East-central Europe seemed much more exciting back then with the recent revolutions and the direction of society still felt undecided. I was skeptical about the Czech Republic going in any other direction than the one it did, politically and economically, but there was still a creative, anarchic atmosphere, which, on a cultural level at least, had some interesting potential. 2020's UK is far more interesting than the UK in 1993. Some of this is negative - a real atmosphere of desperation, we have more foodbanks than McDonald's in London and it isn't only the unemployed that use them, teachers and nurses can be found at them when money is tight towards the end of the month before the next pay day. These are people, obviously, who have studied at college, who have a professional status! This gives rise to reactionary ideas gaining ground all over the world. At the moment we are under the threat of "creeping fascism", but there's a healthy rebelliousness that's made a comeback. Workers fightbacks have popular support and we're having workers leaders like Mick Lynch becoming TV/online celebrities with their entertaining, clever sarcastic put downs of right-wing politicians and media commentators. People respond much more positively than they seem to do in the Czech Republic to union leaders. In the Czech Republic at the moment these leaders are far less confident, far more timid and far less inspirational. Many people are suspicious of the political narratives around working class politics, partly because of the poisonous legacy of stalinism. We have much less of a problem with that for obvious reasons.

With Chancers, you was basically present, by the beginning of czech ska "scene", which started to be bigger mainly after 2000 and around 2005. So how did you see, like a guy from UK influenced by the pure 2tone, our czech presentation of ska? Have you seen there some differences or something which was typical for czech ska bands and also for audience in that times, comparing with England?

We started in 1998. The only ska band I'd come across before that was Sto Zvířat. They seemed to have been influenced very much by the first three albums by Madness. Madness had a trademark circus type sound, their style of singing and the texture of their musical arrangements echoed late 19th century London music hall. This style fitted well with Sto Zvířat's czech lyrics, possibly echoing the czech underground of the 70's - sometimes surreal, satirical, subversive but not overtly political. They represent an interesting point in the story of ska musicbut what I personally missed with them was the skinhead rudeness and the overt politics of 2tone. I thought the Czech Republic needed that input too and I was aware that it was beginning to emerge. Even in 1993 I attended some demonstrations that year and saw a cluster of about six-ten skinheads in red bomber jackets covered in 2tone badges. They declared themselves to be the "Red Front" (note: probably redskins from "Antinazi Redskins Front"). No idea what happened to them, they had definitely disappeared by 1998 -there's an interesting bit of czech subcultural history there which, to my knowledge hasn't been explored. But also I started spotting the odd "Speedy Gonzales" poster and had seen skinheads dancing to ska in Žižkov in the later part of the mid 90's. Then, all of a sudden bands like The Toasters started appearing at 007 and 3rd wave ska hit the Czech republic. Our first gig at 007 was with "Speedy Gonzales" and "Fast Food". Buqi as a Dj was already spinning a mixture of original ska, 2tone and third wave. The spirit of 69 and the attitude of rudeness was becoming more and more visible. It was to become an integral part of the czech music scene marked by the first Mighty Sounds festival. This solidified the connection of the czech scene and the roots of the music all the way back to 60's Jamaica, symbolized, over the years by performances at Mighty Sounds by the likes of Derrick Morgan and Stranger Cole. However, there has certainly been a czech flavor or even a czech ska style that has developed alongside the popularization of the global ska scene. I'm talking about a very broad sweep of bands here2v1, Discoballs, The Cajoines, Tleskač with their own individual takes on ska, with different genres being emphasized - skapunk with 2v1 or third wave with Discoballs. But impressionisticallyand I realize this is partly looking at things through the eyes of a foreigner, but there was a certain czech vibe expressed by those acts. So much so that us Brits who were a part of the czech ska scene had our own term to describe it "maturita ska" or "gymnasium ska". This wasn't taking the piss or dismissing it, it was a way of identifying the spirit of Majáles, Poslední den školy and the maturitní ples which was sometimes coming through, at least for us Brits. I guess czech ska was at it's peak in this period - the 2000's and the audiences were primarily high school student age. There used to be a slight sense of division at the beginning of all this, with the more bohemian tradition around Sto Zvířat and Malostranská beseda and a ruder scene around 007 and the newer bands. Over the years this has disappeared, you'll find everyone, for example these days performing at Mighty Sounds.

To what extent would you say on the beginnings, the czech ska was related with the skinheads or maybe rudies? Or would you say that here, it was more about music and fun, than subculture?

I think the people behind the organization of the initial third wave ska gigs David Čechura, Buqi, Kořínek and so on where very influenced by the origins of skinheads and the spirit of 69, presumably picked up from interacting with German third wave which incorporated the legacy of 2tone, but also the wider European anarchist and squatting scene. Buqi and Čechura were activists in that scene which had quite a presence in those days around Ladronka and Milada there was a meshing of skins with a SHARP attitude to life and the more politicized anarchist scene around the squats. The meeting point for these groupings was the terraces of Bohemka. So, in terms of the core of the Czech ska scene, the skinhead 2tone influence was very important. As the movement got bigger, spreading to school kids and so on I think the essence of the progressive message still had a resonance. A soft identification with anti-racism and liberal concepts such as "tolerance" was there, but the confrontational militancy of the skinhead rude attitude was largely absent. It was the working class spirit of 69 which allowed the later punk influenced reinterpretation and development of that into something more overtly political by 2tone. The Czech ska scene, outside the politically conscious anarchist and anti-stalinist left (a tiny minority) had no such foundations. Thus, at its peak the majority of the audience seemed to relate to the music as a source of escapism with Czech colour, but nevertheless as a temporary transportation to an imagined, platonic Jamaica or South America. The most common praise I heard from "regular" people about Fast Food was that it was such "fun and happy music". For us, 2tone was fun but it was a way of putting up two fingers to the systema way for working class kids to say fuck off to authority simply by wearing a Harrington and Dr. Marten boots over their school uniform.

And similarly, how did you see during that years spent in Czech, development of originally british subcultures like skinheads and punks (let say around and after year 2000)? Because when it got out of England in each country, it found own way and took own local elements, which you like an Englishman could see more than us? 

Broadly speaking, it's approximately a generation behind but punk and skinhead have gone through a similar process of maturing from a youth subculture cult into something more of a preferred lifestyle, cohering around minorities that have a passion for these subcultures. People have got older, created small businesses shops, agencies, clubs, art galleries and it's a part of their social scene. There has been a curiosity and exploration of historical aspects of the UK subcultural traditions, particularly Northern Soul, which were for a couple of decades completely absent from the Czech scene. In that sense, the UK and Czech scenes around ska, Mod etc. are very similar only that there are a lot more granddaddy skinheads in the UK - in Southend, where I'm living now, they're the majority. Another similarity is the political ambiguity, there's some interesting overlaps there between Czech and the UK, but they have some radically different origins. I'll explain in response to the next question.

90's were a boom of skinheads in the Czech and Slovakia, not only for nationalists and boneheads assholes, later like everywhere else appeared also SHARPs or non-racist skins. But SOME of these guys who used to have SHARP attitude 20-25 years ago, has now closer to RAC (or almost RAC) bands, don't have a problem to visit gigs of the groups, which years ago, they would never visit and anti-racist skinhead is perceived like something weak, too much "left", no proper skinhead and so on!!! So how would you explain that change, that some old skins turn over like that? Can you see changes like that also for older skinheads in England?

By the time the skinhead scene had become visible in Czech, the different skinhead identities had solidified in the west. SHARP was in existence before the Velvet Revolution. Within SHARP there has always been room for anti-leftist sentiment. I visited New York in 1989 and remember coming across white and black "anti-communist" skinheads, proclaiming patriotism and allegiance to the "stars and stripes". The 2tone era is infamous for having a large fascist presence in it's fan base - things were highly confused with bands not being simply anti-racist, but clearly on the left-including less political ones like Madness who sided with the mass movement against nuclear weapons and bands like The Beat and The Specials were loudly anti-Thatcher. National Front skins at my school who actually tried to recruit me argued; "it's pakis we have a problem with, not blacks". There were even reports of some young blacks voting for the National Front because they thought it was the "trendy thing to do". These contradictions go all the way back to the original skinheads of 1969 with white skinheads using racist terms to say how much they loved black culture "at the moment, we're hero worshiping the spades" and the horrible tradition of "paki bashing". But you expect contradictions, it's a youth subculture cult which developed naturally, through a series of chances and historical trends. It's never been something like a modern art movement with a defined manifesto unless you count groups like SHARP who felt they had no choice but to write a manifesto to spell out their differences with naziskins. In the UK the political ambiguity has remained and the scene has become very white and male dominated. Nationalist sentiments are more common by far, than leftist ones (but remember society and politics has moved to the right in general across the globe). What is not accepted is a biologically determined racism, the BNP (British National Party), for example, are a shadow of their former selves, the EDL (English Defence League) had black and asian members at its peak. It basically seems to be similar in the Czech republic. A cultural othering is more prevalent than a nazi style eugenics, though it's easier to come across that in Czech, in general, for example with regard to the Roma minority. I also noticed older skinheads in Czech, formerly associated with the SHARP tradition going rightwards politically. Some declared themselves "grey zoners" and showed sympathies towards RAC. This has a similarity with the broader scene in the UK. Ranking Rodger (singer of The Beat) can be a legend to some skinheads who also hate the slogan "Black Lives Matter". Haymaker are on film beating and kicking nazis out of their concert after they started seig heiling the stage, but also clearly despise the leftwing. In both the UK and Czech many skinheads have a nationalist rightwing outlook, but are genuinely against the idea of biologically determined racial difference, superiority and inferiority. The anti-left position can be explained partly in Czech by the legacy of the previous communist regime. Havel characterized this as the imposition of a system alien to the judeo-christian europian values of Czechoslovakia. This is making culture more important than the economic and geo-political reasons behind the Soviet expansion westwards after the Second World War. This is the wrong way round. The USSR had an exploitative and repressive relationship towards Czechoslovakia because they felt it was necessary to compete with the West militarily, the industrial areas of East Germany and Czechoslovakia were very useful for this. It was not "russian culture" that caused the oppression. If we agree that "russian culture", "mentality" and so on was the most important cause, then the idea that muslims are a threat due to their "alien culture" is easy to accept as being logical. This partly explains the shift to the right in czech society which a lot of older skinheads are sometimes prone to communist oppression is in their living memory and the Velvet Revolution is popularly understood in nationalist terms.

On the youtube there is one very old and funny video from TV singer show "Doremi", where you was singing some english christmas song with other guy. In what year did it happen and how did you get into that bizzare show? Was it bet with mates or something like that? 

I think it was 1998/1999 The Chancers had just formed, we'd done a gig at Mánes, but nothing else - David Čechura had just joined on drums and Martin Čech was on bass. I remember this because I took the taxi from Barrandov studios to the practice room after filming the show. I also remember rowing about it with Stephen Elder in the British Council staff room. TV Nova had contacted the British Council looking for singers for the Christmas special. So, management asked us, we were even initially viewed as a "British Council band" management had paid to put on the Mánes gig, for example. Anyway, Elder refused to do it, saying the idea was "pish" (scottish dialect for "piss"). I thought it would be a laugh and good performance practice. Marco just smirked and said he didn't want to do it. So, I ended up doing it with Ivan Watson also a British Council teacher and at the time a sort of side kick to the band. He was always hanging out with us. He's even in some band line up pictures from the first Mánes gig. Anyway, they kept us waiting for hours at the studio so we ended up in the bar. Several Becherovkas later I was on stage completely drunk. Don't really remember doing it.

What album of The Chancers is your favourite one? And do you like what guys from the band are doing now in the band "All Mad Here" and Marco in his solo project?

The best produced is "Trigger Warning" and it has some of the most powerful and memorable songs on it. Ed Rome produced it and he's expert in achieving all the various colours and textures of ska from original ska to skinhead reggae to 2tone giving it a superb authentic quality. "Friendly Fire" is a descent third wave album. "A Calling Out" has songs that are personally quite important, it has my autobiography stamped on it. On "All Mad Here" it's great to see the Chancers legacy continue and develop - in a direction I probably couldn't go - a rather Hipster and coffee bar vibes, but they have some strong melodies. On the Marco McKee Sound Explosionalways good to see stuff posted online and leading into the next question....

So now you are back in England for couple of years, The Chancers are gone.... Are you still into music, do you have there some band or you aren't going to do music anymore?

I've hardly been to any gigs with all the mobility problems, let alone work on music that much. I've recorded some stuff with Marco with Ed Rome producing but have failed so far to even get the videoclip started. I was in Prague earlier this year to record with Pavel Homer, former keyboard player with The Chancers now with Mr. Loco but I don't think that track has been mixed yet.

Ok that's all.... if you want something on the end, greetings to your friends in Czech, you have a chance now!

Greetings to everyone on the scene, good to see what you're doing on facebook. I'm with you in spirit! Keep the faith!

2 komentáře:

  1. Simon má mnohem širší přehled o historii a faktech tam i tady než jsem si kdy myslel.. Za mě kloubouk dolu ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tenhle rozhovor mi udělal fakt radost, totální sociopolitická sonda do let minulých naší scény, odpovědi jak od profesora sociologie. Tenhle rozhvor si dám snad zarámovat :-)

      Vymazat