pondělí 28. listopadu 2022

The Upshitters - Bad Place for the Weak

Španělsko je "pevnost" co se týče boss reggae a i přesto, že to, co by se dalo nazvat čtvrtou vlnou "ska", kterou inspirovali Aggrolites, je už dávno za námi, tak ve Španělsku má tahle muzika stále potenciál, čehož jsou důkazem i katalánští Upshitters. V roce 2022 jim vyšla první debutová deska "Bad Place for the Weak", která obsahuje celkem 12 moderně pojatých boss reggae tracků, převážně instrumentálních záležitostí. Kapela o sobě dala poprvé vědět v roce 2016, kdy se objevil jejich první počin EP "Cosmic Reggae", díky kterému jsem se o ně začal zajímat i já. Nové album vyšlo u španělského labelu El Paso Records, který se zaměřuje na boss reggae, což jen dokazuje potenciál téhle muziky na Iberském poloostrově, protože u nás by se takový počin ani neměl šanci uživit. Upshitters na albu "Bad Place for the Weak" předvádí, že i boss reggae nemusí být, jen retro kopií soundu, který se hrál na přelomu 60. a 70. let. Hodně se tu prolínají dubové a obecně elektronické prvky s early reggae soundem, tak jako např. v tracích "Not Franco Nero", "C'e Sabata", "Almansa Dub", nebo "Rocksteady Teenage Rampage", kde pod klasickým boss reggae hamond soundem, jede synťákový beat inspirovaný ragga a dancehallem. Podobným příkladem je i song "SpongeBoss Rock", který je složený jen na klávesách, synťácích a samplech a přesto jde o perfektní svižné skinhead reggae. The Upshitters mi v některých polohách připomínají jejich další španělské soukmenovce Los Granadians. I oni se v těch tradičněji pojatých tracích uchylují k, pro někoho až "dětinským" hamond melodiím, jako např. v songu "The Pit". Naopak v písních "Hell'ter Skanker", "Vostok1 Bop", úvodní "Das Boot", nebo "Guants Blancs, Dents Negres" ukazují, že jim nápaditost opravdu nechybí, protože dokáží zapojit takovou škálu instrumentů, od perkusí, melodiky, dechů až po tahací harmoniku. Co mě ale na The Upshitters baví nejvíc? Je to harmonie, konkrétně druhá kytara vybrnkávající v duchu rocksteady, vedle melodické linky.... to je to, co dělá boss sound BOSS SOUNDEM. Ano album "Bad Place for the Weak" bude pro spoustu lidí asi hodně zvláštní záležitost a pro early reggae puritány, to možná bude i "rouhačství" :-) ale to je přesně to, co mě na tom tak baví. The Upshitters mají hodně nezvyklý a originální styl, který asi ne každému může sednout ale přesně díky tomu si mě získali. Ta deska je tak divná, až je v podstatě dobrá. Za mě 7,5 z 10.