středa 16. listopadu 2022

Walt Jabsco & Beat Girl

Punk, hardcore, skinheads, rude boys ale i Mods jsou subkultury, u kterých je symbolika extrémně důležitá. Znaky a symboly odkazují nejen na určitý hudební žánr a samotnou subkulturu ale svým způsobem i na období, kdy se daný "městský kmen" formoval a mnohdy i na politický postoj, který daná subkultura zastává. Tyto symboly nás provází skoro na každém kroku, v klubech, na deskách kapel, oblečení, mnozí je máme vytetované na kůži, bereme je jako naprostou samozřejmost, aniž bysme se zamýšleli nad tím, kde se vlastně vzaly, kdo je jejich původcem a jak dlouho nás doprovází. A právě tímto článkem bych vám chtěl přiblížit pozadí jednoho takového symbolu, kterým je pro ska & rude boys šachovnice a postavičky "Walt Jabsco" a "Beat Girl". I když je dnes bereme jako symbol ska obecně, kořeny těchto dvou postaviček jsou v éře 2tonu v roce 1979, kdy Anglii zasáhla černobílá horečka a ska si užívalo svojí druhou vlnu. Jerry Dammers, jakožto mozek a hlavní tahoun The Specials, dal dohromady legendární 2tone Records a bylo potřeba nové značce vymyslet i patřičnou symboliku, která se v podstatě stala znakem celé 2tone éry a následně i ska v dalších jeho vlnách. Jak to celé začalo? Jerry v té době navázal spolupráci s designérem Davidem Sotreyem, který byl v té době uměleckým ředitelem Chrysalis Records, a právě on společně s dalším designérem Johnem "Teflon" Simsem dostali za úkol vymyslet symboliku nového labelu. Okolo 2tone vzniklo pár polopravd a doměnek, jednou z nich je ta, která tvrdí, že symbolika šachovnice, měla zdůrazňovat antirasistický charakter 2tonu, který vznikl v době, kdy Anglie procházela sociální a ekonomickou krizí a napětí mezi přistěhovalci, levicí a posilující fašistickou Národní Frontou rostlo. Pravda to je jen z části, podle Davida Storeye, to byl jednoduše symbol navržený Jerrym, který měl právě takovou šachovnicovou lepící pásku na svém kole (a ne skůtru, jak tvrdí další z legend), i když antirasistický podtext tam byl také stále přítomný. Samotná postavička Walta Jabsco byl opět Dammersův návrh, kdy vzal fotku Petera Toshe z alba Wailing Wailers z 60. let, kde byli vyfoceni The Wailers v typickém rude boys looku a předložil ji jako inspiraci pro návrh. A kde se vzalo jméno Walt Jabsco? Jerry se opět nechal inspirovat jednou ze svých věcí, tentokrát starou americkou bowlingovou košilí, kterou koupil v charitě a která na sobě měla vyšitou jmenovku "Walt Jabsco", tak jednoduché to bylo. I když by se moholo zdát, že inspirací byli hlavně Jerryho osobní předměty, David Storey přiznává, že na design 2tonu měla velký vliv i topografie a design 50. a 60. let. Dalším symbolem té doby byla postavička "Beat Girl", která se později začala objevovat společně s Walt Jabscem v různých variacích (tancující společně u gramofonu, na skůtru apod.). Za vznikem této postavičky stojí opět kapela, tentokrát The Beat z Birminghamu, kteří krátce po The Specials oslovili malíře komixů Hunta Emersona, který stejně tak jako kapela, pocházel z Birminghamu. Hunt nabídku přijal a tak se pustil do návrhu dalšího symbolu ska. Cílem bylo vytvořit protiváhu Walt Jabscovi, za kterým stáli The Specials. A proč právě ženský element? The Beat se tak rozhodli po té, co si uvědomili, že jejich koncerty navštěvuje většinou mužské publikum, které mezi sebou vyvolávalo různé potyčky a rvačky, které byly pro
tehdejší dobu celkem typické. Dle slov samotných The Beat, úvaha byla taková: pokud kapela bude mít jako maskota ženskou postavu, mohlo by to na koncerty přilákat větší množství dívek, které by nevnímali 2tone jako "macho" záležitost, kde se mezi sebou mlátí skupinky skinheadů. Díky tomu by se i mužská část publika mohla uklidnit, protože v přítomnosti dívek se budou snažit spíš dělat lepší dojem. Úvaha kapely se potvrdila jako platná, potom co The Beat uvedli "Beat Girl" jako nový symbol pro kapelu, se i v publiku začalo objevovat o něco víc dívek, než předtím. Ale vraťme se ke vzniku samotné "Beat Girl". Hunt se nechal inspirovat novinovou fotografií, kterou našel v květnovém vydání Melody Makeru v roce 1979, kde byl vyfocen Prince Buster, tančící s neznámou dívkou na letišti Heathrow 25. února 1964. Právě tato dívka se stala předlohou pro nákres "Beat Girl". Hunt, podobně jako mnoho fanoušků 2tone netušil o koho jde, kdo byla dívka po boku Prince Bustera? Tou dívkou byla Brigitte Bond, tehdy působící jako kabaretní umělkyně v Londýnském The Flamingo Club a velká fanynka Prince Bustera, který byl v té době ska hvězdou No.1 pro mnoho britských Mods. Když Buster přiletěl v únoru 1964 do Londýna, šla ho přivítat na letiště stejně tak, jako mnoho ostatních fanoušků, kteří se s ním chtěli vyfotit a právě tehdy vznikla ta slavná fotografie. Brigitte Bond krátce potom v březnu 1964 vydala na legendární značce Blue Baet Records singl "Blue Beat Baby / Oh Yeah Baby", který měl navázat na komerční úspěch singlu My Boy Lollipop od Millie Small, takže nakonec se i ona stala součástí historie ska, nejen vizuálně ale i hudebně. Čím je ale postava Brigitte Bond kontroverzní a díky čemu se v polovině 60. let objevila na strankách skoro všech světových novin? Brigitte Bond byla ve skutečnosti transžena, což v 60. letech vzbudilo, řekněme různé reakce. Pokud by vás životní příběh pravé "Beat Girl" zajímal víc, mrkněte na toto video z dílny Miss Upsetter Designs. Pro nás je důležité, že za tím, co je mnohými vnímáno jen jako "malůvky", jsou realní lidé. Toto byl příběh 2tone ska a jeho symbolů, které jak doufám, nás budou provázet ještě mnoho let, protože to, co utváří subkulturu musí být především vidět!


Peter Tosh (vpravo) na albu Wailing Wailers


Brigitte Bond s Princem Busterem


Brigitte Bond (vpravo)

1 komentář: