Hudba, kterou dala Jamajka světu se během 60. let stala oblíbená nejen mezi karibskými přistěhovalci žijícími ve Velké Británii, kterým tak připomínala jejich starou vlast ale začala si jí osvojovat i tehdejší britská mládež, díky které se tak zájem o ní přenesl do dalších dekád. První, kdo se začal seznamovat se ska byli Mods, kteří svojí vášeň pro offbeat ve své evoluci později přenesli i na skinheads. Dá se s trochou nadsázky říct, že 2tone na konci 70. let, byl britskou odpovědí na to, co přinesli jamajští přistěhovalci o dvacet let dříve. V roce 1962 získává Jamajka nezávislost na Velké Británii, ska se usazuje na hudební scéně jako čerstvá novinka, po které je hladový celý ostrov. Ve stejné době se dostávají na opačnou stranu Atlantiku první dozvuky z Karibiku, Millie Small slaví úspěch se svým hitem "My Boy Lollipop" (1964), který se stává prvním mezinárodním ska hitem, Prince Buster poprvé vystupuje v Anglii a mezi tím vším se na vrchol dostává subkultura Mods. Britská mládež oslavuje svojí finanční svobodu a užívá si výhod tučných poválečných let, lačná po nejnovějším rythm'n'blues, soulu a jazzu do svého zorného pole dostává i jamajské ska. Centrem toho všeho je londýnská Carnaby street, epicentrum Mod subkultury. Právě díky zájmu o ska se začínají Mods prolínat s v Londýně usazenou jamajskou komunitou a adoptují některé z prvků jejich oblékání. Právě v té době začínají i Mods nosit porkpie hats (které sami nazývají blue beat hats), nohavice od kalhot obleku zakončené těsně nad kotníkem, aby byly vidět ponožky, přesně tak jak to bylo typické pro rude boys. Prince Buster se svými hity "Madness" a "Al Capone" se stává největší jam. superstar a ikonou pro mnoho britských Mods. Nebyl to ale jen Prince Buster, díky labelu Blue Beat Records a poptávce (nejen) jamajské komunity se na britský hudební trh dostávají i nahrávky Derricka Morgana, Skatalites a Laurel Aitken, jako jeden z prvních ambasadorů působí v Londýně už od roku 1960. Následující rocksteady éra se do Anglie dostává s mírným zpožděním a tak ještě i v roce 1968 můžete v některých londýnských tančírnách slyšet ska, zatímco na Jamajce mu už dávno odzvonilo. V této době Mods začínají pomalu nahrazovat méně uhlazenější hard Mods a na scénu se derou první skinheadi, což je ovšem úplně jiná kapitola, kterou většina z vás jistě zná. My se budeme stále držet příběhu Mods a jejich vztahu k jamajské muzice. Přeskočímě skoro celá 70. léta a ocitneme se v roce 1979 v době vrcholící 2tone horečky, která měla na návrat Mods také určitý vliv. Ocitáme se v době filmu Quadrophenia a revivalu Mods, který následoval. Ska je po více jak 15 letech opět v kurzu, The Specials, Madness, The Beat, Bad Manners, The Selecter a Bodysnatchers oživují a ve svém originálním pojetí opět přinášejí staré klasiky z 60. let a mnoho fanoušků věří, že jde o jejich vlastní songy. Bohužel 2tone horečka, která se v menší míře přelila z britských ostrovů do zbytku Evropy se po dvou letech vyčerpala, stejně tak s ní se vyčerpal i revival Mods. V reakci na to se rozhodne pár nejortodoxnějších londýnských Mods vrátit vše do roku 1964, do doby, kdy byli Mods na úplném vrcholu a přiblížit se tak opět originálu z šedesátých let. A právě na začátku 80. let se v některých londýnských klubech a putikách začínají opět roztáčet desky z let 1960 - 1970, Mods si tak začínají osvojovat rocksteady a early reggae! Prominentními DJs, kteří se začali ve svých setech vracet zpět k offbeatu 60. let byli Paul Hallam a Richard "Shirly" Early. Tito dva pánové jsou zodpovědní za přiblížení širšího spektra jam. muziky Mod publiku, které do té doby akceptovalo pouze ska. Návrat starého soundu začal přitahovat publikum i z jiných měst, na allnightery se do Londýná sjíždějí Mods z Birminghamu, Readingu, Essexu, Kentu ale i Brightonu. Potom co Paul Hallam společně s Alanem Handscombem začali v pubu Westmoreland Arms pouštět nejen 60's ska ale i rocksteady a early reggae, které si Mods čerstvě osvojovali se na těchto akcích začali objevovat i skinheadi. Na jejich pravidelný večírek "Soulful Shack", jste se mohli dostat jen na pozvání a v patřičném ohozu, song "Ali Baba" od Johna Holta tu byl nejvíce žádaným hitem. Další oblíbená místa londýnských Mods, kde se dařilo offbeatu 60. let byl klub Gossips a večírek "Gaz's Rockin' Blues", kde kromě občasného vystoupení Potato 5 a Laurela Aitkena, jste si mohli vychutnat sety Gaze Mayalla. Ovšem i přesto, jam. offbeat pouze doplňoval klasický Mod sound. Jediný striktní reggae Mod allnighter v 80. letech byl večírek "Reggae Express" v pubu Sols Arms organizovaný každý měsíc skupinou Camden Stylists. V roce 1988 se v Camden Castle začala pořádat pravidelná nedělní odpolední pouštěčka v rytmu ska, rocksteady a reggae, na které se k úžasu všech objevil i samotný Prince Buster. Zavedený trend pokračoval i v 90. letech, v roce 1993 DJs Chris Dale a Dave Edwards začali s dalším Mod ska & reggae večírkem v pubu Lucas Arms na Kings Cross. Jejich "Ska Bar" dokázal v té době přilákat, každých čtrnáct dní kolem 60 - 80 tanečníků. Věhlas si tato akce získala i za hranicemi Velké Británie, protože se zde potkávali Mods a skins z Francie, Itálie a dokonce i z USA, aby si poslechli hity jako "In Jam" od Derrick & Patsy nebo "Rum Bum a Loo" od The Message. To byli nejdůležitější a mezní allnightery, které přinesly mezi Mods nejen 60's ska ale i rocksteady a early reggae. V průběhu 90. let se už 60's ska, rocksteady a early reggae mezi britskými Mods dávno zabydlelo. Základy byli položeny a ukovány v 80. letech a tak nám už dnes offbeat příjde naprosto integrální součástí Mod subkultury, která ho adoptovala a vzala za svůj, úplně stejně jako např. rythm'n'blues, soul nebo jazz.
zdroj: Trojan Mod Reggae box set
Žádné komentáře:
Okomentovat