Osoba Neila Adersona je neodmyslitelně spajatá s labelem Original Gravity, který je na evropské ska & reggae scéně stále ještě poměrně novým a vycházejícím pojmem, který má šanci se pohodlně usadit vedle takových zavedených vydavatelství jako je např. Liquidator, Grover, Pork Pie, či Jump Up Records. Nicméně je tu jeden podstatný rozdíl, Original Gravity nevydává tvorbu jiných kapel, je to v podstatě prostředek pro realizaci vlastní tvorby Neila Adersona, který jako majitel labelu, autor a multi-instrumentalista, stojí za většinou vydaných singlů. O Neilově práci a aktivitách okolo Original Gravity jste se mohli dočíst už v sekci profil, čili nemá cenu zacházet do detailů, pokud přece jenom tápete, zde je odkaz na článek. Neil také stojí za jednou vycházející hvězdou na poli současného ska & early reggae a to mladým jamajským zpěvákem Juniorem Dellem, který si díky Neilovým kontaktům odbyl svojí první živou premiéru v září 2024 na pražské Sedmičce, kde ho kromě Neila doprovázeli i naši přední (nejen) ska muzikanti. Kdo jste tenkrát koncert nestihli, budete mít šanci 18. dubna v Malostranské besedě, kde se opět objeví v doprovodu našich domácích muzikantů a předskakujících Green Smatroll. Jak se dělá instrumentalní muzika, aniž byste měli kapelu, jak se pak člověk musí vypořádat s tím, když musí hrát živě, zkrátka o tom, co vše obnáší práce na Original Gravity se můžete dočíst v následujícím rozhovoru se samotným Neilem Andersonem.
Zdar Neile, předem chci říct, že je to pro mě velká čest, že mám příležitost s tebou udělat rozhovor a díky tomu tak představit tvojí práci okolo Original Gravity Records a dozvědět se tak něco víc, než jen to, co jsem zatím o tobě napsal. Takže hned na úvod bych se zeptal, co bylo důvodem k založení Original Gravity? To už si měl tolik hudebního materiálu, že zkrátka bylo potřeba ho někde vydat, nebo je za tím úplně jiná story?
K založení labelu došlo právě proto, že jsem měl spoustu nápadů, na kterých jsem pracoval a nahrával je několik let. Chvíli jsem se pokoušel (i když musím přiznat, že zas tak moc jsem se nesnažil), zaujmout jiné labely, ale nakonec jsem se rozhodl, že nejrychlejší cesta, jak se dostat tam, kde jsem chtěl být, bude podstoupit nějaké finanční riziko, zkusit založit vlastní label a vydat si desky sám.
O tobě je známo, že jsi celkem multi-instrumentalista a ve valné většině tvých songů hraješ na skoro všechny nástroje ty sám. Jak vzniká takový song, jak to pak dáváš celé dohromady a na které nástroje naopak hrát neumíš? Můžeš popsat tu techniku, jak se rodí songy ze stáje Original Gravity?
Original Gravity bych popsal jako do značné míry můj osobní tvůrčí způsob vyjádření. Hraji asi 80 % toho, co můžete na deskách slyšet. Vždy jsou to bicí, perkuse, basa a kytary, někdy klávesy, harmonika, doprovodné vokály a někdy, když je potřeba i hlavní vokál, jako např. na nahrávkách Labrats nebo Curtis Baker & The Bravehearts. A občas zpívám i ve španělštině, když jsou potřeba vokály pro nahrávky s Néstorem Álvarezem. Vlastně žádnou pracovní "metodu" pro nahrávání jako takovou nemám, ale většinou ta myšlenka začíná basovou linkou nebo kytarovým partem, hlavně pokud jde o instrumentální track. Pokud to má být vokální skladba, dostanu nápad na nějaký refrén nebo to může být jen část textu jako výchozí bod. Pak nahraji hrubý nástin toho, jak by mohla znít basa nebo kytara, napíšu si jaké by přibližně měly být aranže (kde by mohly být sloky, sbory, spojky a instrumentální party), pak si udělám nástřel dalších nástrojů. To se liší v závislosti na žánru, na kterém zrovna dělám a dost často se ten "nástřel" dostane do finální podoby skladby. Když vím, že ve skladbě bude zpěvák (což nebývám já), nahraji si doprovodné vokály, protože díky nim poznám, kde se v písni nacházím, když nahrávám bicí a perkuse. Jakmile jsou nahrány bicí, vše ostatní se už začne rýsovat.
Projdu si znovu všechny "nastřelené" části a opětovně je nahraji, když je potřeba vylepším je, ale dost často (hlavně u basy a kytary) je prostě nechám tak jak jsou. V tomto okamžiku se spojím s dalšími muzikanty, které potřebuji pro skladbu a nechám je pracovat na svých partech a pokud vím, že půjde o vokální track, promluvím si se zpěvákem a pošlu mu nahrávku s mým doprovodným vokálem, aby se mohl se skladbou seznámit. Po každé se snažím pracovat rychle a myslím si, že díky tomu, že se nesnažím mít každý singl "dokonalý", nejenže to urychluje pracovní proces, ale pomáhá to přidat i na pocitu ze skladby, který hledám. Chci, aby hudba, kterou dělám, zněla jako by byla přibližně z let 1962 - 1970. V té době v nahrávacích studiích platilo známé pořekadlo "čas jsou peníze", když bylo vše na nahrávce v pořádku (nebo relativně v pořádku) a někdo udělal menší chybu, prostě se jelo dál s celkově nejlepší nahrávkou a přešlo se na další track. Toto se při práci snažím mít vždy na paměti. To, že můžu něco někde opravit, neznamená, že to nutně opravovat musím. Spousta mých oblíbených nahrávek má drobné "nedostatky". Schválně si poslechněte track "Killing Floor" od Howlin' Wolfa a v pozadí uslyšíte Willieho Dixona, jak Wolfovi říká, jaký bude další text těsně předtím, než ho zazpívá!
Já bych ještě zůstal u předchozí otázky, proč jsi vůbec začal nahrávat věci pro Original Gravity skoro sám, většina lidí by si řekla, že to musí zabrat víc času, než nahrávání s kapelou? A jen tak mimochodem, proč vlastně nemáš kapelu alespoň kvůli koncertům?
Budeš se ditvit ale co se času týká je to právě naopak. Představ si, že bych trávil čas natáčením demo nahrávek, které bych později musel nazkoušet s kapelou a pak je znovu nahrát, to je v podstatě trojnásobné množství času a to nepočítám případné neshody a diskuze o tom, jak by jednotlivé části tracku měly znít. Jak jsem psal v předchozí otázce, často si určité části na nahrávce přehraji jen jednou nebo dvakrát a je hotovo. Nemám běžnou kapelu. Velká část vzniku labelu přišla během lockdownu, kdy jsem pracoval sám ve studiu (a s různými lidmi z celého světa), vytvářel jsem a vydával skladby. Strašně rád střídám mezi žánry, takže bych stejně potřeboval tři nebo čtyři kapely! Když jsem však poprvé začal vydávat desky, vůbec jsem nepočítal s tím, že bych začal někdy koncertovat. To je teď něco nového na čem postupně pracuji. Během roku 2024 jsem odehrál koncert v Malostranské besedě v Praze se skupinou českých muzikantů. Tento set byl zaměřen na některé r'n'b, blues, funky a latino materiály, které vydávám. Také se mi podařilo přivést z Jamajky Juniora Della a odehrát s ním v Evropě tři koncerty na "zkoušku", jeden v klubu 007 v Praze a dva v Německu. Junior Dell se vrátí teď na jaře 2025 s koncerty v Malostranské besedě (18. dubna), pak na Freedom Sounds Festivalu v Kolíně nad Rýnem (25. dubna), a v Noels Ballroom v Lipsku (26. dubna). Potom máme koncem června čtyři vystoupení v Německu, kde nás uvidíte např. na This Is Ska festivalu a na Reduit v Mainzu. Představení Juniora Della jako koncertového projektu je stále v rané fázi ale doufám, že se po letošních festivalových koncertech staneme v rámci živých show zase o něco známější. Juniora Della vidím jako začínající hvězdu na ska & reggae scéně o to neobvyklejší je, že tak mladý jamajský zpěvák vnáší svou energii do těchto oldschool stylů. Takže doufám, že jeho živá show budou přibírat postupně na popularitě.
Zkus popsat ten proces, když se rozhodneš někde v Evropě udělat koncert a potřebuješ sehnat muzikanty, kteří to s tebou odehrají? Podle čeho je vybíráš nebo dáváš přednost celým kapelám a hlavně, co bych rád věděl, kolik času pak potřebujete na nacvičení setu?
Před pár lety jsem dostal pozvání do Kolína nad Rýnem na Freedom Sounds Festival. V tu chvíli jsem ještě ale o živém hraní opravdu neuvažoval - věděl jsem, že na to bude potřeba alespoň sedm, možná dokonce devět nebo deset muzikantů, čili mi bylo jasné, že to bude náročné hlavně po finanční stránce (hlavně kdybych se pokusil přivést muzikanty z Británie). Začal jsem tedy pátrat a prozkoumávat jaké jsou možnosti. V dubnu 2024 jsem se vydal na takovou "průzkumnou" cestu po kontaktech, které jsem v Evropě navázal. Během asi 10 dní jsem navštívil Řím, Prahu a Berlín a zahrál si se třemi skupinami různých muzikantů. Setlist, který jsem rozeslal všem skupinám, obsahoval songy od všech žánrů, které vydávám. Potřeboval jsem zjistit, jestli je možné, že by jedna skupina hudebníků plynule přecházela mezi reggae, blues, latinem, ska a funkem. V Římě jsem hrál s muzikanty okolo trombonisty Michele Fortunato, který bydlí kousek za Římem. Za Prahu mě můj kamarád Robin Marhold (Second Shot) seznámil s Honzou Vedralem. Honza projevil o projekt velký zájem a dal dohromady skupinu osmi nebo devíti muzikantů. V Berlíně jsem se potkal s The Magic Touch, což jsou ostřílení ska & reggae muzikanti. Zajímavé na tom bylo to, že The Magic Touch, jako regulerní kapela spolu hrají pořád, kdežto muzikanti, se kterými jsem hrál v Praze a Římě, společně hrají mnohem méně a bylo by logičtější to odehrát se skupinou muzikantů, kteří spolu hrají pravidelně v kapele.
Jenže úrověň muzikantů a profesionality byla tak vysoká, že byli všichni velmi dobře připraveni. Každá z těch skupin měla svoje silné a slabé stránky ale ve výsledku se dokázali přizpůsobit každému stylu, který jsem po nich chtěl zahrát, takže to byla opravdu nedocenitelná zkušenost. Bohužel jenom s muzikanty z Říma jsem ještě neměl možnost si zahrát živě (doufám, že se tak brzy stane - jsou totiž opradu skvělí). Nicméně s kolegy z Berlína a Prahy jsem měl několik hodin zkoušek, už poprvé během mé cesty v dubnu (ale spíš, než zkouška, to byly "ukázky" z několika různých žánrů, takže se to za plnohodnotné zkoušení považovat ani nedá) a pak následovala ještě jedna 3 - 4 hodinová, před koncertem. To bylo možné jen díky poctivé přípravě předem a protože mám nahraný veškerý materiál, jsem schopný jednotlivé linky a party vyjmout tak, aby si každý z muzikantů mohl poslechnout to, co potřebuje zahrát jeho nástroj. Navíc pro dechovou sekci jsem schopen vytvořit schéma, podle kterého se můžou dechaři řídit. Schémata jsou opravdu velice užitečnou pomůckou. Během pražského koncertu Juniora Della jsme se dostali do situace, kdy nám onemocněl bariton saxofonista v den koncertu, naštěstí jsme byli schopní sehnat náhradníka, který odehrál show, bez jediné zkoušky.
Hodně songů z produkce Original Gravity jsou covery dobře známých hitů, předělány do ska nebo reggae. Potřebuješ svolení od autorů nebo držitele autorských práv k nahrávání a následnému vydání, nebo ne, protože jde v podstatě o předělávky do jiného hudebního žánru? A vůbec, jak jsi se dostal k myšlence dělat covery?
První deska, kterou jsem vydal byla Floyd James & The Gts. Na A straně byl původní originální track "The Switchback", potřeboval jsem tehdy dát něco na B stranu, vzpomněl jsem si, že mám starou nahrávku od "Green Onions", kterou jsem kdysi předělával, tak jsem se jí rozhodl dát na "béčko". Jakmile jsem singl vydal, uvědomil jsem si, že se prodává hlavně kvůli coveru na B straně (i když několik uznávaných britských klubových DJs hrálo i "áčko"). Tak jsem si to vzal k srdci. Pravdou ale je, že potom jsem nevydal cover verzi další tři nebo čtyři vydání ale uvědomil jsem si, že tvorba cover verzí by celkem pomohla prosadit původní materiál, takže jsem vydal ještě několik dalších coverů a pokračuji v tom do teď. I když musím přiznat, že jsem teď uzavřel období, kdy jsem vyprodukoval asi 30 originálních písní a ani jednu cover verzi. Nebyl to záměr, uvědomil jsem si to až tehdy, kdž jsem se před několika týdny díval na svůj seznam plánovaných vydání. Baví mě předělávat do jiných žánrů a myslím si, že při bilanci 60% vlastních a 40% cover verzí je můj tvůrčí výstup pořád v pohodě. A metodu nebo klíč k výběru coveru? Vůbec žádnou nemám, prostě někde něco zaslechnu, nebo mě třeba napadne, jestli by to mohlo fungovat v jiném žánru a ono to skoro vždy zafunguje! K vydání pak už jen stačí zaplatit licenční poplatek britské organizaci MCPC, jakmile je zaplacen, vyberou příslušný poplatek jménem držitele autorských práv a je to! Je to celkem přímočarý proces a není to ani tak drahé.
Kde jsi potkal Juniora Della? Pro hodně lidí je totiž zajímavé, že někdo poměrně tak mladý z Jamajky zpívá early reggae a 60' ska, což jsou styly, které většina jamajčanů v jeho věku vůbec neposlouchá, protože je ovlivňuje hlavně dancehall a většina z nich ani nikdy v životě neslyšela tak starý reggae sound ale on se zdá být naprostou vyjimkou?
Juniora Della jsem "potkal" během lockdownu, když jsem na internetu hledal zpěváka z Jamajky s kterým bych mohl spolupracovat na tvorbě autenticky znějícího ska & reggae, které by znělo, přesně tak jako v 60. letech. Od té doby jsme takto online na dálku spolupracovali na mnoha projektech. Po telefonu jsme spolu mluvili už několikrát, ale až při jeho pražské premiéře, kdy jsem ho vyzvedával z letiště, pár dní před koncertem, jsme se potkali poprvé osobně. Ano je pravda, že jamajčané v jeho věku se o tyto starší styly v podstatě nezajímají a i Junior je fanouškem dancehallu ale díky jeho studiím hudby má celkem dobré základní znalosti o žánrech jako ska, rocksteady a early reggae, navíc ho neustále seznamuji s dalším novým materiálem. Nemluvě o muzice od DJů s kterou se setkával na našich koncertech, které jsme spolu odehráli.
Kromě toho, že máš label, také se živíš jako učitel hudebních lekcí, takže muzika není jen koníčkem ale v podstatě také tvým zaměstnáním na plný úvazek. Dokážeš si představit, kdyby jsi neučil hudbu, že by ses dokázal uživil jako muzikant?
Kromě příležitostných záskoků za někoho z lektorů, který je kvůli nemoci zrovna doma, pravidelně neučím už od roku 2019, i když teď to vypadá, že se to během několik následujících týdnů změní, odchází nám totiž lektor, takže budu muset suplovat jeho hodiny, než se najde náhrada. Škola tedy běží většinou beze mě a hodiny vedou jiní muzikanti. Několik z nich jsem dokonce učil od raného mládí, což je z hlediska kontinuity opravdu pěkné. Takže v posledních letech se v tomto byznysu angažuji spíš už jako ředitel. Škola má také zkušebny, nahrávací studia a online obchod s hudebním příslušenstvím (Guitar Strings & Things). Čili jsou tu další aspekty byznysu, které musím hlídat ale většinou to všechno běží, aniž bych u toho musel být každý den. Určitě bych se uživil produkcí desek ale nemyslím si, že by to bylo udržitelné, kdybych se snažil si vydělávat koncertováním!
V rámci Original Gravity děláš také hodně do soulu, funky a latino věcí. Co propojuje tyto žánry s jamajskou muzikou, co podle tebe mají společného?
Všechny tyto žánry spojuje africká muzika, tradice afrických troubadorů a v další řadě i nemalý vliv blues. Já sám jsem velkým fanouškem blues, hlavně chicagského blues, zhruba tak od poloviny 50. do poloviny 60. let. Všechny styly, které zmiňuješ, jsou silně ovlivněné blues a mají v něm hluboké kořeny, které lze poměrně snadno vysledovat. Latino má také docela úzké vazby na jamajskou muziku, hlavně co se týče dechové sekce, mohl bys jí klidně zaměnit mezi latino skladbou a ska a sedlo by to oběma stylům.
Několikrát jsi hrál i v Praze, poprvé jako DJ v Second Shotu, minulé léto v Malostranské besedě, v září s Juniorem Dellem na Sedmičce a v listopadu jsi se vrátil znovu do Malostranské besedy, aby ses připojil k Mr. Symaripovi. Máš nějaký speciální vztah k našemu hlavnímu městu nebo České republice, že se vracíš tak často?
Je pravda, že mezi zářím 2023 a listopadem 2024 jsem Prahu navštívil asi desetkrát během několika samostatných cest a celkem jsem tu strávil snad dva měsíce. Před lety, když jsem cestoval po Bolívii, jsem potkal jeden český pár - Danielu a Libora, od té doby jsme zůstali v kontaktu. Libor pochází ze Mšena (kde jsem teď také strávil nějaký čas), ale řadu let studoval a pracoval v Praze. Nakonec začal jezdit za prací na mnohá místa po celém světě ale většinu let se vrací na pár týdnů do Prahy. Čili moje původní cesta v září 2023 byla o setkání právě s Liborem a Danielou, nicméně pár měsíců před tím, než jsem do Prahy vyrazil mě kontaktovali Robin s Terezou ze Second Shotu (na Žižkově). Chtěli do prodeje nějaké moje desky od Original Gravity a tak jsme se dohodli. Zmínil jsem se, že se chystám do Prahy a tak mě pozvali k sobě do obchodu, kde jsme udělali takovou menší prezentaci labelu spojenou s diskuzí. Opravdu jsem si to užil a hlavně jsem díky tomu získal nové přátelé a kontakty. Následně v říjnu 2023 jsem byl pozván jako DJ na Prague Reggae Weekender, ale až pak jsem začal uvažovat nad možností hrát v Praze živě, hlavně potom, co jsem poznal Honzu Vedrala (Chancers, All Mad Here).
Zhruba v době, kdy jsem se seznámil s Honzou, jsem opět přiletěl do Prahy, tentokrát na koncert Mr. Symaripa v Malostranské besedě v listopadu 2023. Pár dní po koncertu jsme se sešli s Honzou a jen tak meziřečí jsem poukázal na to, kde si myslím, že by se dala zlepšit kapela, která Roye backovala. Ke kapele se mi nakonec podařilo připojit při dalším koncertu Roye Ellise v Praze v listopadu 2024. Takže ano, Praha se stala tak trochu mým "druhým domovem" (s tím, že Second Shot je místo, kde se můžu kdykoliv zastavit). Další výhodou je, že Praha je pro mě docela dobře dostupná, má nádhernou architekturu a kulturu, příjemnou uvolněnou atmosféru. Lídé jsou tu otevření a přátelští a poznal jsem jich tu, už celou řadu. Dost pomáhá i to, že hodně lidí mluví anglicky, protože moje čeština je opravdu příšerná :-) Měl jsem příležitost navštívit i několik národních parků a i přírodu máte velmi krásnou a samozřejmě pivo je vyníkající.
ENGLISH
Hi Neil it's big honor for me, that I have chance to make an interview with you and thanks to that introduce your work around Original Gravity Records and get know more, than what I wrote about you so far. So first of all, what was a reason to set up Original Gravity? Did you have to much music material which need to be released somewhere or there was different story behind?
The inception for the label came about because I had a lot of ideas that I had been working on and recording for several years. I tried for a while (although I admit that I didn't try that hard), to get existing labels interested, but in the end I decided that the fastest route to get to where I wanted to try to be, would be for me to take some financial risk, create a label and release the records myself.
About you is known, that you are quite multi-istrumentalist and most of the songs are from big part played by you. How do you create that songs, how do you put it all together and what instruments you can't play? Can you describe that technique, how your songs are born?
I would describe Original Gravity Records as being pretty much my personal creative outlet. I play about 80% of what you hear on the records. Always the drums, percussion, bass and guitars, sometimes keyboards, harmonica, backing vocals and sometimes, when it's appropriate, even lead vocals. For example on the Labrats or Curtis Baker & The Bravehearts releases. And occasionally in Spanish whenever there are vocals needed on a Néstor Álvarez recording. I don't really have a set "method" for recording as such, but most of the time the idea would start with a bass line or guitar part, especially if it's an instrumental track. If it's going to be a vocal track, I might get an idea for a chorus, or it could be just one line of lyric as the starting point. Then I would record a rough outline of what the bass or guitar might be, write down what the arrangement might be (where the verses, choruses, bridge and instrumental parts might be), then "sketch out" more of the instruments. This varies depending on the genre I'm working on and quite often, the "sketched out" parts make it onto the final track. If I'm going to have a vocalist on the track (that's not me), I might then record a rough "guide vocal" because it will help me remember where I am within the song when I come to record the drum and percussion parts. Once the drums are recorded, everything else starts to take shape.
I will go back through all of the "sketched" parts and record them again and improve them if I need to, but often (especially with the bass and rhythm guitar), I will just leave them. At this point, I will contact the session musicians that I need for the track and get them working on their parts and if it's a vocal track, speak to the vocalist and send them the guide vocal so that they can become familiar with the song. I am always trying to work fast and I think that because I don't try to have every single part "perfect", it not only speeds up the process, but helps to add to the feel that I'm looking for. I want the music that I make to sound like it was made between probably 1962 and 1970. In those days in the studio "time was money" and if everything else on the take was good (or pretty good), but someone made a small mistake, they would just go with the overall best take and move on to the next track. So I really try and keep this in mind when I'm working. Just because I can fix something, doesn't mean that I should fix it. A lot of my favourite records have "mistakes" on them. Listen to Howlin' Wolf's "Killing Floor" and you can hear Willie Dixon in the background, telling Wolf what the next lyric is just before he sings it!
I will stay yet by the previous question, why did you start make a songs for Original Gravity almost by yourself, most of the people would think, that it must take more time, than to do it with a band? And by the way, why you don't have a band, at least because of the concerts?
With regard to the time taken, it's quite the opposite actually. Imagine that I spent the time making demo recordings to later rehearse with a band and then record them again – it's kind of three times the amount of time and that's not including any potential disagreements and debate on how individual parts should sound. As I mentioned above, a lot of the time, I will only play certain parts on a recording once or twice and they are done. I don't have a regular band. The big part of the label's development came during the lockdown period, when I was quite happily working away on my own in the studio (and with various session people worldwide), creating and releasing tracks. I really like to switch between genres as well, so I would need three or four bands! However, when I first started releasing records, the intention was not geared at all towards playing the music live. This is now something that I've been working on though. During 2024 I played a live show at Malostranska Beseda in Prague with a group of Czech musicians. This set was geared around some of the R&B, blues, funk and latin material that I release. I also brought Junior Dell over from Jamaica and we played 3 "trial" shows in Europe – one at Klub 007 Strahov in Prague and two in Germany. Junior Dell is back in 2025 with appearances at Malostranska Beseda on 18th April, Freedom Sounds in Cologne, Germany (25th April), Noels Ballroom in Leipzig (26th April) and then in late June, we have four shows in Germany including This Is Ska Festival and Reduit (Mainz). It's still quite early stages in introducing Junior Dell as a live act, but I hope that we will become more well known on the live circuit after the festival shows this year. I see Junior Dell as an up and coming star on the ska and reggae scene and it's unusual to have a younger Jamaican vocalist bring his energy to these styles. So I'm hoping the live show will grow in popularity.
Can you explain that procedure, when you decide to make a gig somewhere in the Europe and you need get an musicians to play with you? According to what are you choosing them, or do you prefer bands and mainly, what I would like to know, how much time before gig do you need to practice with them?
A couple of years ago, I got invited to bring an act (or acts) to Freedom Sounds festival in Cologne. At that point, I hadn't really considered trying to play the music live – I knew I'd need at least seven musicians to do it, maybe even nine or ten, so I knew it would be difficult to do, especially from a financial perspective (especially if I tried to bring a group of musicians from the UK). So I started to "put out some feelers" and research possibilities. In April 2024 I embarked on a "research" trip of some of the contacts I had made in. Over the course of 10 days, I visited Rome, Prague and Berlin and played with three groups of musicians. The set list I gave all of the bands had songs from each of the genres that I release. I wanted to see if it was possible that one group of musicians could be versatile enough to switch between reggae, blues, latin, ska, funk etc. In Rome, I played with a group of musicians gathered together by my "first call" trombonist, Michele Fortunato who is based just outside of Rome. For Prague, my friend Robin Marhold (from Second Shot), introduced me to Honza Vedral. Honza expressed a lot of interest in the project and pulled together a group of eight or nine musicians. In Berlin, I met up and played with the band "The Magic Touch" who are seasoned ska and reggae players. It was interesting because The Magic Touch play together all the time, the guys in Prague and Rome play together less often and it would be logical to try and play with a band that play together often.
However the standard of musician and professionalism was such that they were all very well prepared. Each group of musicians had their strengths and weaknesses, but they were all capable of adapting to each style that I gave them to play. So, it was a very worthwhile trip. Unfortunately, I've not had the opportunity to play with the guys from Rome yet (I really hope to one day – they were excellent). But with the Berlin and Prague guys, we had a few hours rehearsal with each band when I first visited in April (but bear in mind that this was rehearsing a "sample" of quite a few different genres, so not really a full rehearsal), then one more (three or four hour) rehearsal ahead of the first show. This is made possible by a lot of preparation in advance. Because I have recorded all of the material, I am able to "bounce out" the individual parts, so that each musician can hear what they need to play, plus for the horn section, we are able to create charts for them to follow. The charts are really useful, we had the situation in Prague for the Junior Dell gig where the baritone saxophone player fell ill on the day of the show and we were able to contact a replacement musician who played the show without a rehearsal.
Lots of your songs from production of Original Gravity are covers of well known singles remade to ska or reggae. Do you need any permission from author or rights holder to record it and than to relaese it or not, becasue that songs are in different music genre? And by the way, how did you get it to the idea of making covers?
The first record I released was by Floyd James & The GTs. On the A-side was an original song called "The Switchback". I needed a B-side and remembered that I had an old recording I'd made of "Green Onions", so I decided to put it on the B-side. Once it was released, I realised that the record was mainly selling for the B-side cover version (although a few of well-respected UK club DJs were playing the A-side). I took note of that information. I didn't actually release another cover for about three or four more releases, but I caught onto the fact that producing covers could help expose the original material more, so I did a few more and continue to do so. Although I have just completed a period of time when I produced around 30 original tracks over the space of around three months without a single cover included. I didn't do this intentionally and didn't even realise until a few weeks ago when I was looking back over my recent release schedule. I enjoy covering tunes and "twisting them" into a new genre and I think it's cool that my output is around 60% originals and 40% covers. I don't have a method at all for picking covers – I will just hear something somewhere and I might get the idea of how it might work in a different style and almost everything will! To release a cover, I just have to pay a license fee to an organisation in the UK called MCPS. Once that's done, they collect the relevant royalties on behalf of the rightsholder. It's quite a straight forward process really and it's not too expensive to do either fortunately.
Where did you meet Junior Dell? Because for lot of people is very interesting, that quite young guy from Jamaica is singing early reggae and 60's ska, which are the styles, that jamaicans in his age don't listen at all, because this generation is influenced mostly by dancehall and most of them have never heard such old kind of reggae music and he seems to be exception?
I "met" Junior Dell online during one of the lockdown periods. I was trawling the internet looking for a Jamaican singer who I could work with to make authentic sounding ska and reggae that sounded like it came from the original period. We worked together on many projects remotely ever since. I had spoken to him many times on the phone, but the first time I met him in person was when I picked him up from Prague airport a couple of days ahead of our first show! You are right about Jamaicans of his age being a bit disinterested in the older styles and Junior is definitely a dancehall fan too, but he already had a good basic knowledge of the ska, rocksteady and reggae genres (having spent time studying music in Kingston) and I am introducing him to new material all the time. Not to mention the exposure to the music that he is getting from the DJs who play at the shows we've done.
Beside, that you run record label, you are also teaching music lessons, so basically music is not only hobby, but your full time job. Can you imagine if you wouldn't be teaching music, that you could earn for living as musician?
Apart from the odd times where I need to cover a tutor who is off work due to sickness, I haven't taught regularly since 2019, although that looks set to change within the next few weeks we have a tutor leaving and I will need to cover his lessons until I find a replacement. So the school usually runs without me and the classes are run by other musicians. Several of whom I taught from an early age (which is really nice from the perspective of continuity). So in the past few years, my involvement in that business has been mainly as a director. We also have rehearsal rooms, a recording studios and an online business selling accessories (It's called Guitar Strings & Things). So there are other aspects of the business that I have to "keep an eye on", but most of the time, they all run without me being involved on a day to day basis. The majority of my time is spent on producing music. I could survive by only producing records, but I don't think it would be viable if I was trying to survive by playing live shows!
Within Original Gravity you are also doing lot of soul, funky or latino stuff. What do you think is connecting these genres with jamaican music, what has common according to you?
What connects all of these styles is african music, the traditions of african griots (troubadors) and subsequently, the influence of Blues. I am a big fan of Blues music, particularly the Chicago Blues of the mid 1950's to mid 1960's. All of the genres that you mention are heavily influenced and have deep roots in the blues that can be fairly easily traced. The latino music has quite close ties to jamaican music as well, particularly in the horn section for example, I could swap the horn parts around between a latin track and a ska track and they would fit both styles quite well.
You have played several times in Prague like a DJ in Second Shot, last summer in Malostranská beseda, in September with Junior Dell and you came back in November to join Mr. Symarip again in Malostranská beseda. Do you have some special relationship to our city or Czech republic, that you are returning so much?
Yes, that's true! Between September 2023 and November 2024, I visited Prague on ten separate trips and in total, I've maybe spent around two months there. I met a Czech couple Daniela & Libor a long time ago when I was travelling in Bolivia, we stayed in touch. Libor is originally from Mšeno (I have now also spent time there and the surrounding area), but he studied, worked and lived in Prague for many years. He ended up working in many locations around the world, but he returns most years to Prague for a few weeks. So the original trip in September 2023, was to meet up with Daniela and Libor. But a few months before that trip took place, I was contacted by Robin & Tereza at Second Shot (in Žižkov). They wanted to stock Original Gravity releases, so we made a deal. Later I mentioned that I would be in Prague and they invited me along to make a presentation evening and talk about the record label. I really enjoyed this and started to make new friends and contacts from there. Then I was invited to DJ at the Prague Reggae Weekender in October 2023 and then I started to think about the possibility of playing live shows in Prague, especially after I had been introduced to Honza Vedral.
Around the time that I was introduced to Honza, I also came to Prague to see the Roy Ellis show at Malostranská beseda in November 2023. A couple of days after the show, I had a meeting with Honza and during the meeting, I kind of pointed out where I thought he could improve the band that backed Roy and I managed to volunteer myself to be involved the next time that Roy came back to play his next show. So over the last eighteen months, Prague has become a bit of a "second home" to me (with Second Shot being somewhere I can always drop in on and hang out). Prague is quite easy for me to get to, it's got great architecture and culture, a nice "laid back" vibe. People are generally open and friendly and I've gotten to know quite a few people there. It also helps that many people speak English because my Czech is terrible (as I'm often told). I've also managed to visit a few national parks and the countryside is very beautiful. And of course, the beer is pretty good.
Žádné komentáře:
Okomentovat