pondělí 5. února 2024

Rozhovor - Mango Wood

Španělsko se zdá, že je early reggae země zaslíbená a nejen reggae ale obecně oldschool soundu 60. let, který tu reprezentuje poměrně značné množství kapel, které má většinou pod svými křídli label Liquidator Records, který patří v Evropě k jedněm z nejaktivnějších na poli ska, reggae & rocksteady. A právě z tohoto důvodu jsem se rozhodl oslovit Mango Wood z Madridu, které jsem tu nedávno představil v sekci profil, aby jsme zjistili, proč se offbeatu tak daří, právě zrovna ve Španělsku. Nejen o přístupu k původnímu soundu, nahrávání, práci v kapele, španělské scéně, současném offbeatu a jeho směřování ale i o tom, že jamajská muzika je víc, než jen early reggae, rocksteady & ska a rozhodně nestojí na místě se můžete dočíst v následujícím rozhovoru s Mango Wood.



Zdarte kapelo, předpokládám, že v Čechách vás ještě tolik lidí asi nezná, mohli byste se v krátkosti představit, jak dlouho hrajete, odkud jste, něco málo k vašemu založení, protože většina z vás už nějakou tu zkušenost z reggae & ska kapel má, tak proč další kapela?

Ahoj, jsme boss reggae kapela ze Španělska, konkrétně z Madridu. S Mango Wood jsme začali v roce 2016 se zaměřením na zlatou jamajskou éru let 1967-1972. Sice jsme každý už předtím hrál nějaký z jamajských stylů ale rozhodli jsme se pro muziku z této éry, protože to byla přesně ta kapela, kterou jsem tady chtěli slyšet, protože je to styl, který se sice hodně hraje na pouštěčkách ale zase ne tolik kapel se mu věnuje.

Mango Wood jsou:

Daniel Garcia - bicí
Alejandro Veiga - basa
Pablo Delgado - piano & klávesy
Tibstar Groove - kytara & doprovodné vokály
Javier Ochoa - kytara & doprovodné vokály
Sando Hope - vokál

V říjnu 2023 jste vydali druhé album "In the Beginning" s podtitulem "A sides & B sides". Můžete nám říct o této desce něco víc?

Všechny singly, které vyšli, před vydáním prvního alba jsou už dávno vyprodané a jelikož vydání každého singlu jednotlivě bylo dost drahé a lidi se po nich stále sháněli, takže když přišla šance, hodili jsme je všechny dohromady na LP, protože jsme usoudili, že to bude nejlepší způsob, pro všechny, kdo si nás chtějí poslechnout z gramofonu.

Musím přiznat, že když jsem poprvé slyšel vaše debutové album "Stomp You Down", co mě opravdu zaujalo, byl ten naprosto autentický oldschool sound, dokonale imitující nahrávky z konce 60. let. Jak jste dosáhli takového soundu, používali jste nějaké staré nahrávací zařízení, nebo v čem spočívá to tajemství?

Dosáhnout pořádného oldschool soundu, bylo spíš otázka procesu, než, že by to byl přímo náš cíl. Desku jsme nahrávali v "Estudios Brazil", kteří mají analogové nahrávací vybavení z 60. let. To nám hodně pomohlo, protože je to jedna třetina toho, co tvoří výsledný zvuk, další třetina je mix a mastering a v neposlední řadě je to, jak je song zkomponován. Nicméně naše předchozí práce nebyla nahrávána na žádném starém zařízení a přesto si zachovala tu oldies atmosféru. Osoba, která stála za tímto výsledným jedinečným zvukem v průběhu roku, kdy jsem desku nahrávali, je David Kasinski.

Před několika lety jste založili vlastní studio "Imported Grooves". Vyplatí se kapele taková investice z hlediska návratnosti peněz, které se takto ušetří za nahrávání v cizím studiu, kde byste za to museli platit?

Imported Grooves je spíš náš přístup k nahrávání, než fyzické studio. Je to náš způsob jak píseň připravujeme, co s ní děláme před, během a po nahrávání. Začíná to akrody, harmoniemi a způsobem vyjadřování. Cílem je aby to znělo, jako když se nahrávalo, bez toho všeho luxusního vybavení, které je dnes k dispozici. Nahrát to tak, jak se dříve nahrávalo, nebo se k tomu alespoň přiblížit, co nejvíce to je možné. V mixu a masteringu můžete zapomenout na všechno, co jste se naučili během posledních let. Na druhou stranu, můžete sice nahrávat se starým vybavením ale song s harmoniemi a postupy z 80. let, prostě bude znít jako z 80. let. Rozhodující vliv má samozřejmě i to na jaké úrovni jsou nástroje a jak jasný je zvuk... to vše dohromady jsou faktory, jejichž výsledkem je náš sound.

Vaší kapelu tvoří muzikanti z dalších bandů, jakými jsou např. "Rude Pride", "Upsttemians", "Hypochondriacs", "The Creptians", nebo "Ready Getters"... Jak stíháte hraní ve více kapelách najednou? Předpokládám, že jako zkušení muzikanti asi nemusíte zkoušet tak často, kolikrát do týdne jste ve zkušebně?

Zkušenosti jsou samozřejmě vždy něco navíc. Zkoušíme jednou týdně asi tak tři hodiny ale vše záleží, kolik je času. Chodíme do práce, stanovujeme si cíle, kterých chceme dosáhnout ale mít více kapel, když do toho jezdíte koncerty a turné, je někdy opravdu obtížné.

Myslím, že všem je jasné, že máte rádi jamajský 60's sound, co si ale poslední dobou všímám, hodně fanoušků (i když netvrdím, že všichni) ska, rocksteady & early reggae, jsou zaseknutí právě jen na tom soundu 60. a začátku 70. let a neberou jamajskou muziku jako celek, který se v průběhu dekád vyvíjel ze ska, roots reggae až k dancehallu. Někdy mám totiž pocit, že to pro ty lidi je (a to platí hlavně u skinheads), jen určitou součástí subkulturního hudebního "portfolia", bez hlubšího zájmu. Já osobně mám rád jak early, tak i roots, rub-a-dub z 80. let ale i ragga/dancehall z let 90., protože toto je prostě jamajská muzika, která v průběhu let měnila svojí podobu a v každé dekádě přinesla nový originální sound a je hrozná škoda se o to ochuzovat. No a co vy jako kapela, jak jste na tom v tomhle ohledu? Jste spíš "puritáni", co preferují early sound z šedesátek, nebo máte rádi i roots, rub-a-dub, 80's digital, nebo ragga/dacehall? Dokážete si představit, že byste někdy hráli vedle roots reggae kapely?

Jsme šestičlenná kapela a každý má nějaký svůj hudební vkus. Někteří z nás milují jamajskou hudbu jako celek, od menta po dnešní moderní produkci. Někteří jsou více zaměření na muziku z 60. a 70. let, nejen na tu z našeho milovaného ostrova uprostřed Karibiku ale i z jiných zemí. Někdo naopak miluje černou muziku obecně, ale společné máte to, že všichni sdílíme lásku k jamajským oldies.

Ok, když se ale zaměřím na tu část kapely, která bere jamajskou muziku jako celek, kterou její dekádu, kromě 60. a počátku 70. let máte nejradši? A posloucháte i současnou jam. produkci, která je dnes už většinou zaměřená hlavně na dancehall a popravdě řečeno, hudebně už je hodně daleko, nejenom od toho, co reprezentují Mango Wood ale i co reprezentovali veteráni jako např. Yellowman, Eek a Mouse nebo Shabba Ranks, v podstatě, bez jakýchkoliv elementů reggae muziky?

V kapele jsme v tomto smyslu rozděleni, většina členů má nejradši 2tone z 80. let, roots, rub-a-dub, lover's rock atd. a také sound a to, jak se vyvýjela muzika v těch letech, speciálně ve Velké Británii, kde byla hodně živá scéna. Ale i 50. léta, která byla érou menta a calypsa, nebo jamajské R&B, které rozjelo kulturu sound systémů. Je úžasné, jak se za 20-30 let, proměnila hudba z tak malého ostrova, která vycházela z něčeho, co by se dalo přirovnat k jazzu do moderní elektronické podoby.

Mango Wood reprezentují něco, co můžeme na "offbeat" scéně pozorovat zhruba tak od roku 2005, kdy se začaly objevovat kapely, které se vracely spíš k původnímu jamajskému soundu 60. let. Někteří do toho ještě přimíchali prvky funky a objevilo se dirty reggae, ale stejně.... to už je víc, než patnáct let! Nemáte pocit, že za poslední roky se ten sound tak trochu zasekl na místě? Nebo znáte nějakou současnou kapelu, která přinesla něco nového, jako Aggrolites před dvaceti lety?

Aggrolites byli se svým "Dirty Reggae" revoluční, ale hudba se nezastavila, možná to chce jenom čas a odstup, než z toho něco vykrystalizuje. Např. v Mexiku můžete najít skvělé kapely, u kterých už je pomalu znát, že vyvíjejí svůj vlastní sound. Kapely z USA mají také svůj unikátní zvuk, který začal být rozpoznatelný, již před mnoha lety. V Evropě je spousty kapel, které vědí moc dobře, jeslti je song z roku 1968 nebo 2023. Pro nás je to otázka blízké budoucnosti, kdy se dříve staré věci stávají novými.

Když se podívám na španělskou scénu, tak se zdá, že early reggae, rocksteady & ska má u vás poměrně stabilní pozici. Liquidator Records stále vydává nová alba a singly, máte v porovnání s naší částí Evropy celkem dost tradičních ska & early reggae kapel a nebál bych se tvrdit, že španělé mají jamajskou muziku opravdu rádi. A v podstatě nezáleží ani tak na tom, jak se zrovna daří "offbeatu" ve světě nebo Evropě, ve Španělsku to vypadá, že se nic nemění. Máte nějaké vysvětlení, že zrovna španělé mají takové nadšení pro jamajský 60's sound, je tam nějaká esence, která je společná pro váší náturu a jamajskou muziku (mimochodem to samé můžeme pozorovat i v Mexiku)?

Mít v zemi nebo ve městě tak silný label jakým je Liquidator Music, je vždy luxus. Je to jako kořeny stromu, který se postupně rozrůstá. Ale také je to neustálá práce, aby to vše klapalo a mohlo fungovat dál, potřebuješ rádia, akce, koncerty, fanziny, kapely, sound systémy atd. Máme tu kapely, které hrají nepřetržitě od 90. let, což drží kulturu při životě ale také inspiruje i ostatní a tak se to celé neustále udržuje v chodu.

Jak si na tom u vás v současnosti stojí subkultury okolo ska & reggae, oi!, punku & hardcoru? Přicházejí stále do scény i mladší ročníky, řekněme okolo 20-25 let, nebo v porovnání s minulostí, byste řekli, že španělská scéna spíš stárne?

No ten pocit, že scéna stárne určitě máme ale možná spíš stárneme my (smích), kdo ví? V posledních letech se sice objevilo pár nových kapel ale ukáže až čas, jaký budou mít na scénu dopad. Spousta lidí bude vždycky tvrdit, že dříve bylo všechno lepší, to je přesně ten typ lidí "jo za starejch dobrej časů". Ale muzika se opakuje v cyklech, takže kdo ví, co bude... My si hlavně přejeme, aby bylo hodně kapel, DJs, parties, radií, fanzinů a celé to jelo dál. Jedině jak k tomu umíme přispět, je makat dál a podporovat ostatní, aby se také pustili do vlastního projektu!!! 

A jak dlouho máte tento pocit nebo, kdy jste si začali poprvé všímat, že scéna začína pomalu stárnout? Já jsem totiž někdy v roce 2017 dělal interview s Kaos Urbano, kteří jsou mimochodem také z Madridu a v té době mi tvrdili, že u nich je to naopak, že mladší generace a kapely se stále objevují.... tak co se od té doby změnilo?

Punk je něco jiného, než reggae scéna. Máš tu pořád poměrně velkou scénu, která začala v 80. letech a je pořád celkem silná, mraky festivalů od velkých po malé. Punk má možná pořád tu přitažlivost, pro mladší generaci kvůli rytmice, agresivitě, síle a rebelantskému duchu, což se dobře hodí k problémům, kterým člověk v dospívajícím věku čelí. Po celém světě a Evropě máš tuny punkových festivalů, v podstatě je víc fanoušků punku, než reggae, nemluvě o boss reggae, rocksteady & ska. A ten náš pocit vychází hlavně z toho, že někdy je i na našich koncertech a pouštěčkách opravdu těžké najít někoho, komu by bylo méně jak třicet. Možná ti dvacátníci jedou na punku a až po třicítce přesedlají na boss reggae, hehehe?!


ENGLISH


Hi, so first of all, because I guess that not too much people in Czech knows your band, could introduce yourselves. How long have you been playing, where are you from, some story about the foundation of the band, because most of you have already eperiences with other reggae & ska bands, so why another one?

We are a boss reggae band from Madrid, Spain. We started the project in 2016 and we focus on the jamaican golden years (1967-72). We came from other jamaican styles and we decided to focus on these years because it was the kind of group that we wanted to hear. It's a style that we listen in parties but not so many bands played it.

Mango Wood's Members are:

Daniel Garcia - drums
Alejandro Veiga - bass
Pablo Delgado - piano & organ
Tibstar Groove - guitar & backing vocals
Javier Ochoa - guitar & backing vocals
Sando Hope - vocals

In the October 2023 you have released your second album "In the Beginning" with subtitle "A sides & B sides". Can you tell us something more about this release?

All the singles that were released before the first album were sold out and releasing each single separately was very expensive but people were looking for them. So when the chance came out to release them as an LP, we thought it was the best way for everyone to listen to our music in a turntable.

When I have heard your debut album "Stomp You Down" for the first time, what really got interested me, was that absolutely authentic oldschool sound, like from the recordings of the 60's. How did you achieve such a sound on that record? Did you use some vintage recordings equipments, or where is that secret?

To achieve a proper oldies sound is more of a process than a goal. We recorded the album at Estudios Brazil, which has all the equipment from the 60's. This helps a lot because it's one third of the sound. One third is how you mix and master. The last but not least is how the songs are made. But our previous works weren't recorded on old equipment and still got the old vibe. The person behind this unique sound over the year was David Kasinski.

Couple years ago you founded your own studio "Imported Grooves". Is worth for the band that investment in the perspective of return of money, which can be saved, because you don't have to pay for the recordings sessions in other studios?

Imported Grooves is more of a mindset than a physical studio. It's how you prepare a song before, during and after recording. It starts with the chords, the harmonies and the expressions and idioms. It's trying to sound like they used to without fancy equipment. Then record how they used to if you can, at least get the closest possible. Then mix and master forgetting everything you know from the later years. You can record with old equipment but a song with the harmonies and the progressions of the 80's and will probably sound like the 80's. Also the levels of the instruments or brightness of the sound.... Everything sums up.

Your band is formed from the musician from the other combos such as "Rude Pride", "Upsttemians", "Hypochondriacs", "The Creptians", "Ready Getters" and more... How can you chase it, to play in more bands? I guess that you like experienced musicians, don't need to practise too much or how many times in the week do you spend in the rehearsal room?

Experience is always an extra. We rehearse once a week around 3 hours. But time is the master. We go to work, we set our goals and try to reach them. Having more bands can be difficult when going live, touring, etc.

I think that is quite clear, that you like jamaican 60's sound, but what I noticied, lot of fans (but I don't say all) of ska, rocksteady & early reggae are stucked just in the 60's and early 70's sound and doesn't take jamaican music as whole, which developed across decades from ska, roots reggae to the dancehall. Sometimes it looks that for them (especially skinheads), it's just part of subculture music portfolio, without deeper interest. Me personally, like same early, like roots, rub-a-dub from 80's and also 90's ragga/dancehall, becasue it's just jamaican music which was changing it's form in each decade and each decade brought unique sound. What about you, are you "puritans" who prefer just early sound of 60's or do you like also roots, rub-a-dub, 80's sound, ragga/dacehall? Can you imagine your band to play next to some roots reggae band?

We are a band of six and each one has their own musical taste. Some of us love jamaican music as a whole, from Mento to jamaican modern music. Some of are more centered in a period of time but from other countries besides our loved treasure island. Some of us love black music in general, but we all share the common love for the jamaican oldies.

Ok, and if I will focus on that guys from the band who likes jamaican music as whole, which decade, if we don't count 60's and early 70's do you like most? And do you also listen current jamaican production, which is mostly focused on dancehall and is very far away, not just from what Mango Wood presents, but also from what presented people like Yellowman, Eek a Mouse or Shabba Ranks, basically without any elements of reggae music?

The band is divided in this matter, most of the members prefer 80's 2tone, roots, rub-a-dub, lover's rock, etc. The sound and the evolution of the music those years specially in the UK with a vibrant scene. But also the 50's with the mento and calypso era, or the a jamaican R&B with old sound system culture. It's amazing how music changed from a jazz-like music to modern electronic-like music in 20-30 years in a small island in the middle of the Caribbean.

You represent something what we can see in the "offbeat" scene, since approximately 2005, when started to appear bands playing and getting back to the original jamaican 60's sound. Some of them mixed it with funky and created dirty reggae, but still.... it's already more than fifteen years. You don't have impression, that in the last years that sound stucked, or do you know any today's band which changed sound and brought something new, like Aggrolites twenty years ago?

Aggrolites was a revolution with their "Dirty Reggae", but the music hasn't stop, maybe it needs time and perspective to name it. You can find great bands in Mexico developing its own sounds. Bands in the US have their unique sound and it's been recognizable from many years ago. There are many bands in Europe that sometimes know if the song is from 1968 or 2023. For us, that is the near future, the new thing is the old thing.

When I look on the spanish scene, it seems, that early reggae, rocksteady & ska has there quite stable position. Liquidator Records is still releasing new albums and singles, you have there comparing with our part of Europe, quite lot of traditional ska & early reggae bands and it looks that spanish people really like it. And basically doesn't matter how popular is "offbeat" right now in the rest of the world or Europe, in Spain still same. Can you explain why just Spanish has such entusiasm for oldschool jamaican sound, is there any essence, which is common for your national character and jamaican music (by the way the same, we can see in the Mexico)?

Having a label as strong as Liquidator Music in your city or your country is always a luxury. It's like the roots of a tree, it's strong and it's a start ahead. But you need to work to keep the scene alive, you need radios, parties, fanzines, bands, sound systems and so on, to keep it running. Also there have been bands since the 90's that some are still performing, that makes the culture alive, feeds and inspires the other areas that keeps the wheel spinning.

How it looks in Spain in these days with subcultures around ska & reggae, oi!, punk & hardcore? Can you see there still coming young people, let's say around age 20-25, or comparing with past, spanish scene is also getting older? 

We have the feeling that the scene is getting old, but maybe is us getting old hehehe... who knows, there are some bands that they have emerge in the last years but only time will tell. People will always say that in the past everything was better, the "in the old days" people. But music in cyclical, so who really knows... we would really love to lots of bands, selectors, parties, radios, fanzines and so alive and kicking and the only thing we know, is how to keep working and support the others that start a project!!!

And how long do you have this feeling about your scene, or when did you start to note, that scene is slowly getting old? In the 2017 I was doing interview with Kaos Urbano also from Madrid and they told me, in that time, that it's oposite, that young generation and bands are still coming.... so did it change?

Punk scene is different than reggae, there is a very big scene that started in the 80's and still very alive. There are lots of festivals from big to small. Punk might have a greater appeal to young generations with the beat and the tone. It's aggressiveness, power and rebel spirit matches pretty well with the problems you face in that period of time. You have tons of punk festivals in Europe and all over the world, there is essentially, more people that listen to punk than reggae, not to mention rocksteady, boss reggae & ska. This feeling comes, because sometimes is hard to find people below 30 years old in our parties or concerts. Maybe those 20 years old people who are listening to punk and when they will reach 30 years,they will start with boss reggae hehehe?!

Žádné komentáře:

Okomentovat