Dlouho jsem přemýšlel o jaké kapele napsat band story, nechtěl jsem psát o další americké, či britské punk/hardcore legendě, která sice pro daný žánr byla zásadní ale ve výsledku, kromě změn v sestavě, výdání první zásadní desky, postupné dobývání scény a prvního tour, vlastně nemá ve svém příběhu nic extra zajímavého, snad jen to, že její muzika ovlivnila několik generací a na jejich koncertech docházelo k výtržnostem za občasné asistence policie. Takových kapel je totiž ve scéně mraky a i když byly nějakým způsobem formující daný žánr, nic neobvyklého se s nimi nepojí. Dlouho jsem hledal právě kapelu s kterou je spojená určitá kontroverze, nebo zajímavý příběh například spojený s problémy se systémem. Ano, mohl jsem sáhnout do naší československé punkové historie, kde měli s režimem problém snad všichni a někteří museli čelit nátlaku STB, nicméně toto je kapitola, která je poměrně dobře známá a zmapovaná. Nakonec jsem chtěl podobný příběh najít i mimo bývalý východní blok a právě Jihoafrická republika, která byla domovem National Wake a kde přes čtyřicet let panoval rasistický režim apartheidu, který separoval většinu původního černošského obyvatelstva od potomků býlých kolonizátorů, mi přišla tím správným místem, kde bych takový příběh mohl najít. J.A.R v letech 1948-1994 (ale v podstatě i dávno předtím), byla vedena režimem, který si sebou stále nesl většinu prvků britské koloniální nadvlády, rasistické předsudky vůči domorodému obyvatelstvu, pocit bílé nadřazenosti a snahu nepřipustit k podílu na vedení země původní obyvatelstvo. To vše vedlo k rozhodnutí razantně oddělit černé od bílých ve všech formách a aspektech běžného života. Černošské obyvatelstvo bylo nahnáno do tzv. bantustanů, což byly uměle vytvářená uzemí na půdě J.A.R, které byli vymezeny černošské populaci, něco na způsob indiánských rezervací v USA. Nicméně ne všude se podařilo černé od bílých oddělit i územně, segregace se projevovala především v zákazu vstupu černým do restaurací pro bílé, škol pro bílé, nemocnic, veřejné dopravy, kin, parků, pláží apod. To vše bylo sice dostupné i pro černochy ale v daleko horší kvalitě a úrovni. V roce 1964 tamní režim doživotně uvěznil Nelsona Mandelu, zakázal Africký národní kongres, což J.A.R uvrhlo do mezinárodní izolace a přerušení diplomatických vztahů ze strany některých členů OSN. Jediný Izrael udržoval s J.A.R poměrně vřelé vztahy, což vzhledem k jeho přístupu k palestincům mluví za vše. Tolik ve zkratce k poměrům v J.A.R, abyste si udělali představu v čem National Wake fungovali. Čím ale byla tato kapela pro režim J.A.R tak problematická, když např. první jihoafrická punková kapela "Wild Youth" fungovali bez problémů? Byla to totiž jediná multirasová kapela působící v rasistickém státě, už to samo o sobě ji do budoucna předurčilo, že jejich fungování nebude procházka růžovým sadem. Právě tato skutečnost byla pro režim jako červený hadr pro býka. Jejich samotná existence byla popřením všeho, co apartheid symbolizoval. Tady je příběh první jihoafrické černo-bílé punkové kapely, příběh National Wake!
Čím více rostla jejich obliba, tím více se dostávali do hledáčku úřadů, dům kde všichni bydleli byl pod neustálým dohledem policie, jednotliví členové kapely byli předvoláváni k výslechům, kde jim policie doporučovala, že by pro ně bylo lepší J.A.R opustit a věnovat se hudbě v zahraničí. Nemůžu si pomoct ale tak moc mi to připomíná praktiky STB ve vztahu k punkáčům v 80. letech, kdy jednou z oblíbených metod byl i psychologický nátlak. Tomu samému čelili i National Wake, i když motivace k jejich represi byla odlišná - praktiky zůstávali stejné. Kapela také dost často hrála na venkově, kde na ně chodilo černošské publikum, což sice bylo stále dost nebezpečné ale přece jenom, zde byli vystavováni menší pozornosti policie, než ve městě. Nicméně i přes to vše, co se s kapelou táhlo dostali dokonce nabídku od major labelu Warner Brothers. V roce 1981 jim u labelu WEA vychází jejich jediná deska self-titled album "National Wake", kterého se prodalo přes 700 kopií ale na nátlak režimu, bylo z prodeje postupně staženo. To, že to kapela neměla opravdu lehké ukazuje i fakt, že ty "nejradikálnější" texty na desce byli začerněny a některé songy radši vypustili úplně a na desku se vůbec nedostali. Krátce po vydání alba se dostali na celostátní vystoupení jihoafrických kapel v klubu "Chelsea" v Johannesburgu, což bylo pro kapelu zlomové vystoupení. Klub podléhal striktně segregačním pravidlům a tak hráli před rasově separovaným publikem, kdy v jedné půlce sálu stáli černí a v druhé bílí. To nejvíce znechutilo basáka Garyho Khozu, který z kapely následně odchází, což vedlo v roce 1982 k rozpadu. Kytarista Steve Moni nakonec z J.A.R odešel, později emigroval i zakládající člen Ivan Kadey, který končí v USA. Nejsmutnější osud potkal bratry Khozovi, Punka umírá na AIDS, zatímco jeho bratr trpící duševní nemocí, páchá sebevraždu. Rok 1982 byl sice koncem National Wake ale stále to nebyl konec apartheidu, Nelson Mandela byl už 18 let ve vězení, Africký národní kongres byl stále zakázanou organizací a pro černošské obyvatelstvo se ještě několik let nic radikálního nezmění. Jejich jediná deska byla z prodeje stažena ale i tak hudba National Wake přežívala po celá 80. léta dál na pirátsky šířených kazetách, které s sebou dál nesly jejich antirasistické poselství, které bylo trnem v oku jihoafrickému režimu. Rozpad National Wake, tak vlastně přišel vládě vhod, nicméně koncem 80. let už bylo jasné, že apartheid dřív, nebo později padne, ale to už by byla trochu jiná kapitola. National Wake by možná zmizeli v zapomění, nebýt dokumentu režisérky Mirissy Neff - "This Is National Wake" z roku 2022, která se v 66 minutách pokusila znovu oživit jejich příběh a připomenout tak, že apartheid měl své disidenty, nejen na poli politickém ale i na poli kulturním!
Žádné komentáře:
Okomentovat