čtvrtek 6. října 2022

Report

Brigada Flores Magon (17.9. 2022) Riot Over River / Praha - Cross

Francouzská Brigada Flores Magon je pro mě jednou z nejdůležitějších a zároveň nejoblíbenějších oi! kapel (bez ohledu na to, jestli jde o RASH, SHARP, nebo čistý oi!), které mě doprovází svojí muzikou už bezmála třináct let, prostě srdcovka na kterou nedám dopustit. Bohužel už dvakrát mi jejich koncert v Německu z různých důvodů utekl a tak, když jsem se dozvěděl, že vystoupí v září 2022 v rámci tradičního Riot Over River festivalu v pražském Crossu, moje srdce zaplesalo a mě se tak splnil dětský sen ha ha! BFM se v Čechách objevili po dlouhých patnácti letech, navíc předvedli songy z nové desky "Immortels", která je pátou studiovkou a která také vychází po patnácti letech. Z původní sestavy zbyl už jen bubeník a zpěvák ale ten sound tam pořád je, takže se nemusíte bát, že by to už nebyla stará dobrá Brigada. Naopak! Je a je nasranější, než kdy dřív! No a jelikož šlo o koncert v rámci festivalu začnu asi jejich "předskokanem", kterým byli stejně tak legendární Los Fastidios, kapela, která mě nikdy hudebně pořádně nezaujala ale nakonec musím uznat, že mě naživo docela příjemně překvapili, hlavně jejich ska věci, jako např. cover songu "Clandestino" od Manu Chao, "You're Wondering Now" od The Specials, což byla pro  mě čirá radost. Od publika sklidili, jak jinak, než mohutné ovace. Mě to naopak donutilo se trochu poohlédnout po jejich poslední tvorbě. Mezitím si krátím pauzu mezi kapelami pokecem s kámoši a známými, kterých tu je každý rok mraky. Zhruba po půlhodině po vystoupení Los Fastidios, to vypadá, že už to pomalu začne, Brigada Flores Magon přichází na podium. Mě překvapuje, co se tak zatím bavím s ostatními, kolik lidí je vlastně pořád nezná!? Ptám se sám sebe: "Je to vůbec možné?" :-) Krátká zvukovka a za chvíli to začne, na podium nabíha zpěvák v triku italských Sempre Peggio a hrdelním pokřikem odpaluje první song "Ras Les Murs". Za chvíli přichází na řadu klasika "Partisans", kde mě trochu mrzí, že kytara nejede zvukově čistý offbeat, jako na desce ale zůstává punkově zbustrovaná, protože jinak jde o naprosto dokonalou kombinaci ska a oi! Podobně se ska prvků dočkáme i v "Pour Le Pire" a jak je vidět, publikum tohle míchání hodně baví. Ovšem nejlepší výkon kapela předvádí trackem "Continente Olvidado", kde si dav společně s kapelou zařve "Viva Latina America!". Podle mě nejlepší song celého jejich vystoupení, kombinace tří stylů, kde se na punkových základech mísí oi! se ska a celé to končí dubovým outrem. 

Ska v intru přecházející v refrénech do sborově uřvaného oi!, aby vás ke konci pohltila nabasovaná táhlá, dubem podbarvená hluková stěna. Prostě umění! Po tomhle songu zůstávám civět s bradou až na zem. Zkrátka masakr! Punks před podiem rozjížději menší kotel, pár lidí se proletí na rukou, pár jich skočí z podia, kapela sype do lidí jednu pecku za druhou, jmenovitě si vybavím např. "Violence", "Identite", což je cover od Camera Silence, staré francouzské oi! bandy z 80. let, nebo "Pour Ma Classe" s jasně pro-working class poselstvím. Bohužel francouzština v textech BFM se ukazuje jako "nepřekonatelný handicap", protože člověk si moc nezaspívá, většinou se chytám (a to ještě stěží) jen v refrénech, všichni halekající společně s kapelou spíš imitujeme texty, člověk prostě neví :-) Koncert se pomalu blíží ke konci a já čekám dvě zásadní pecky, "Rock or Die" a "RASH". Na "Rock or Die sice řada nepříjde, což mě hodně mrzí ale u "RASH" letí zaťatá pěst nahoru a já si definitivně odrovnávám hlasivky. A tak řvu společně s kapelou "Reeeed and Anarchist Skinhead.... We are the Reds!!!!", to sice nejsem ale ten song má ohromnou sílu! Dav šílí a chce víc, takže kapela ještě nasazuje dva poslední přídavky z nichž ten úplně poslední, je věc z nové desky, docela solidně znějící ostřejší punkrock. Ale to už je definitivní konec, konec vystoupení BFM a konec letošního Riot Over River (na kterém kvůli Brigadě odmítli vystoupit Just War, kteří se evidentně v RASH scéně a pojmech vyznají). Kapela sklízí od publika potlesk a ovace jako nikdo a pomalu se klidí z podia. Tady patří dík hlavně Oldovi (Crossczech, Třetí stupeň tortury), že pořadateli poradil s pozváním Brigady Flores Magon a mě se tak konečně poštěstilo si ze svého wishlistu odškrtnout další srdcovku. Po koncertě ještě potkávám lidi z BFM u stánku s pivem a tak děkuji za super vystoupení, příjde i řeč na politiku: žluté vesty, buržoust Macron jako "jediná" volba proti Le Penové, fašouni ve Francii a nakonec z kapely dostávám i to, proč jsme čekali na novou desku tak dlouho? Jako u všeho poslední dobou, nebýt covidu, tak už je prý dávno na světě. V distru si ještě kupuji triko, které jak zjišťuji doma, mi je o číslo menší (kurva!!!). Hold ve Francii M asi znamená S ale moje chyba, měl jsem si to nejdřív zkusit. Nicméně radost, nadšení a maximální spokojenost, navíc jejich nová deska "Immortels", je totální pecka, která vás posadí na prdel. 

Žádné komentáře:

Okomentovat