Analogs z polského Štětína ani nemá cenu představovat. Podia brázdí od roku 1995 a i u nás si za ty roky vytvořili silnou fanouškovskou základnu. V letošním roce přišli s novým otevřeně antifašistickým merchem, což mě přimělo se jich zeptat na pár věcí, které s tímto postojem souvisí, protože jak je známo dlouhá léta se prezentovali v podstatě apoliticky. Co je důvodem této změny a jak moc se Polsko změnilo za poslední roky, pod vládou katolických černoprdelníků ze strany Prawo i Sprawiedliwość (PIS) a jak na to reagují samotní Analogs se dočtete v následnujícím rozhovoru. Nejen o současné situaci, jsem si "dopisoval" s jedním ze zakládajících členů Pawlem Czekalou.
Zdarte Analogs, vynecháme klasické obligátní představování, stejně vás všichni dobře známe a na začátek se rovnou zeptám co je v kapele nového?
Po pěti letech, kdy na místo předchozího zpěváka nastoupil náš kytarista Kamil Rosiak, došlo v kapele k jediné změně v line-upu a to, že jsme, před více jak třemi lety ukončili spolupráci s naším minulým bubeníkem. Bicích se teď ujal Kuba May, s kterým se znám mnoho let, možná ho někteří z vás budou pamatovat z kapely "Skambomambo", kde dřív hrál. To je v podstatě vše, protože se snažíme změnám v sestavě vyhnout a spíš se zaměřujeme na koncerty a vydávání alb.
Na vaší poslední desce CHWDP je track s názvem "Ballada o Ronim". Evidentně to vypadá na song o nějakém vašem kamarádovi, pokud se nemýlím. Můžeš nám trochu přiblížit, kdo byl Roni a pozadí tohoto songu?
Ronald "Roni" Kalinowski, byl můj kamarád, kterého před mnoha lety zabil jeden nácek. Byla to naprosto zbytečná smrt. Toho zmrda potkal v jedné hospodě ve Štětíně. A jelikož už nemohl poslouchat ty jeho kecy, tak se prostě sebral a z hospody odešel, ten sráč se za ním vydal a velkým tlustým hrnkem ho několikrát praštil do hlavy, Roni to bohužel nepřežil. Tuhle píseň jsem napsal aby jsem připoměl, co se stalo a aby Roniho smrt nebyla zapomenuta. Musíme si pamatovat, kam vede lidská stupidita a předsudky.
Mohl bys nám říct něco blíže k vaší bokovce - "Projektu Pudlo", o co konkrétně jde?
Projekt Pudlo je o hraní akustických koncertů ve věznicích, protidrogových léčebnách, výchovných ústavech pro problémovou mládež a na dalších podobných místech. Většinou hrajeme songy Analogs. S Kamilem jsme se rozhodli do toho jít, protože tak chceme pomoci odcizeným, ztraceným, osamnělým a různě nepřizpůsobivým lidem si urovnat svůj vlastní život. Já sám jsem strávil několik let ve vězení, takže vím, jak se cítí ten, kdo je za mřížemi. Je hrozně důležité aby tito lidé měli kontakt s vnějším světem a uvědomili si tak, že stojí za to změnit život ve prospěch svůj ale i svých blízkých. V pauzách mezi písničkami si hodně povídáme. Mluvíme o tom, jak se nám podařilo se vrátit do normálního života, o sportu ale i o muzice, která nám pomohla se najít.
Vydáváte alba v intervalech jednoho nebo dvou let, což je poměrně hodně. Nepříjde vám někdy, že si jsou ty desky v takovém množství navzájem dost podobné?
Hrát jedny a ty samé songy pořád dokola je nuda. Před pandemií jsme hráli 100 až 120 koncertů ročně a v roce 2021, jsme jich společně s našimi akustickými koncerty odehráli přes 160. To je fakt dost. Jednou za dva roky ale příjde moment, kdy nás přestane bavit se neustále kodrcat v dodávce od klubu, ke klubu. A tak si sedneme a napíšeme nové songy a jdeme nahrát další desku. Já osobně asi nemám žádné oblíbené album ale na nahrávání první desky vzpomínám rád, protože jsme ji nahrávali v celkem primitivních podmínkách a v relativně krátkém čase. Dá se říct, že první album nás hudebně nastavilo na dalších 26 let. Byl to takový moment změny v našem hraní.
Jaký máš názor na současnou vládu PIS, která je silně napojená na katolickou církev (která by nejradši poslala dnešní společenský a hodnotový progres o staletí zpět). Kde bere PIS takvou podporu, když evidentně, ne všichni poláci jsou s jejich vládou spokojení, jak ukázaly např. ženské protesty proti zákazu potratů (strajk kobiet)?
Politici, více-méně všech směrů, jsou hrozná sračka. Teď je u moci PIS, ale dříve, když vládla PO (Platforma Obywatelska), katolická církev také dostávala co chtěla a stejně, jak teď se krmila na zbytku společnosti. Lidi se až příliš zabývají tím, která vláda je lepší, jestli PO nebo PIS ale ve výsledku jde o stejné svinstvo. Všechen průmysl, co se v Polsku vybudoval mezi lety 1945 až 1989, byl buď zlikvidován nebo odprodán zahraničním korporacím. Máme jeden z nejhorších zákoníků práce v Evropě, represivní zákony, které vytváří z malých velké zločince, protože policii stačí, když chytí někoho s jointem v kapse a tak i mládež často končí ve vězení. A celé to završuje zákon bránící ženám rozhodovat o svém životě. Máme Institut národní paměti, který překrucuje historii a glorifikuje NZS (Narodowe Sily Zbrojne - odbojová organizace), kteří kolaborovali s nacisty.
Váš nejnovější merch je striktně antifašistický.... 161, "Never too old to kick nazis", tři šípy atd.... Před lety jsme nikdy neměli možnost vidět antifašistickou symboliku ve spojení s Analogs. Není to, tak trochu i reakce na změny a náladu v polské společnosti a nedemokratickou vládu PIS v posledních letech?
Dřív to totiž bylo zbytečné. Ve všem bylo jasno a pravicový kreténi se drželi stranou punkové scény. V dnešní době se tyhle mantinely hroutí a politika se nabourala skoro do všeho a my prostě nechceme aby se pravičáci identifikovali s Analogs.
Jak vážná je situace s fašouny, katolickými fanatiky a nacionalisty u vás v Polsku. Vím, že jednou do roka se ve Varšavě dokonce koná společný pochod všech těhle pravicových bastardů. Jsou stále nebezpeční pro ostatní (subkulturní) mládež, dělají na ulici a na koncertech problémy, nebo si žijí ve vlastním kulturně-politickém ghetu?
Katolíci, fašouni a nacionalisti jsou takovým mentálním konglomerátem, který v poslední době vznikl v důsledku výrazného snížení úrovně vzdělání v současném Polsku. Lidé věří tomu, co jim nakecá kněz v kostele a politici a už vůbec neposlouchají vědce a odborníky. Kněží se bez rozpaků vyjadřují k vědeckým, společenským ale i politickým otázkám. Polsko se tím pádem vrací ve společenském vývoji o století zpět. Je to naprosto šílené, chápeš, že v médiích a ve vládě sedí lidi, kteří věří, že Země je placatá!? Nekecám! Ve škole je více hodin náboženství, než fyziky a biologie dohromady. A pokud se v Polsku mluví o náboženství, je tím myšleno jenom katolictví. Odsun němců z uzemí dnešního západního Polska, kteří byli převážně protestanti a začlenění východních částí do SSSR Stalinem, kde žilo pravoslavné obyvatelstvo, zapříčinilo vznik čistě katolického Polska. V podstatě Hitler se Stalinem "vytvořili" katolické Polsko. Navíc díky holokaustu zmizela největší židovská komunita v Evropě, která žila na našem území. No a jak se to promítá do scény a punkových koncertů? Naštěstí je pořád spoustu lidí, kteří uvažují racionálně a rozumí probíhajícím procesům a nepodléhají manipulaci. Tady se hodí ještě jednou zdůraznit, jak je důležité, aby kapely, jako ta naše jasně definovaly svůj postoj k fašismu, rasismu a nacionalismu. Nemůžeme hrát pro všechny, i pro ty, co mají v hlavě nasráno. To bysme se pak nelišili od rockových a metalových kapel, které se z komerčních důvodů nevyjadřují k politickým tématům, protože by si pak třeba někdo nekoupil jejich desku nebo by nepřišel na koncert.
Váš song "Blask Szminki" se objevil v roce 2002 na výběrovce Class Pride World Wide vol. 2. Co pro vás znamená být součástí working class, speciálně v dnešním světě, ve kterém je pracovník Amazonu téměř na úrovni otroka, zatímco si Jeff Bezos letí na výlet do vesmíru?
Sorry ale nepovažuji se za working class. Snažím se uživit muzikou a být trvale "nezaměstnaný". Raději mám méně ale s vědomím toho, že mě nikdo nevyužívá a nikomu nesloužím. Nechci být jako stroj, který někdo řídí a pak ho, po opotřebení vyhodí. Je jasné, že naprostá většina lidí, dnes žije ze dne na den s čím dál, tím menšími prostředky na to, aby byli opravdu šťastní, zatímco hrstka bohatých má všechno. Takhle by to nemělo být a ty kecy o tom, že všeho se dá dosáhnout dřinou, je jen zasraná manipulace. Bohatí podporují rozdělení společnosti a rasismus. Drží na uzdě armádu a policii, aby nás hlídali, protože moc dobře vědí, že dnešní systém přivádí společnost ke kolapsu. Abysme přežili jako druh, potřebujeme rovnostářství a ne neomezené vykořisťování lidí a celé planety.
Jak vnímáš současnou polskou scénu ve srovnání s 90. a 00. léty, když jste s Analogs začínali? Příchází pořád nějaká mladá generace punkáčů a skinheadů nebo i polská scéna pomalu stárne s lidmi v průměrném věku 25 - 35 let?
Hele já nevím, nikomu se do dokumentů nedívám, abych si ověřil jeho věk. Už řadu let hrajeme na různých koncertech. Někdy to jsou spíš subkulturní akce, na které chodí jen punkáči a skinheadi, někdy hrajeme na velkých festivalech mezi mainstreamovými kapelami, pak zase koncerty pro 70-80 lidí v malých klubech, někde na maloměstě. Všechny ty akce jsou pro mě stejně důležité. Je mi přes 50 a už minimálně dvacet let nesoudím lidi podle toho, jak se oblékají a s jakou subkulturou se ztotožňují. Baví mě to hraní, sdílení svých postřehů z textů songů a to pouto, které potom mezi námi a publikem vzniká. Občas se stane, že mi někdo napíše nebo po koncertě řekne, že jsou pro něj naše songy důležité nebo, že mu to v něčem pomohlo nebo změnilo život. To je to, co mě pak nějakým způsobem naplňuje a v čem vidím smysl. Když jste teenager hodnotíte svět úplně jinak, než, když už si s sebou nesete nějaké zkušenosti. Jasně, taky jsem byl dítě a někdy jen s úsměvem přikývnu, když slyším, co mi po koncertě povídá rebelující teenager. V podstatě jsem rád, že na naše koncerty chodí tak široké věkové rozpětí.
Pawel Czekala (kytara)
Hi Analogs, we can miss classic introduction of the band, anyway everybody knows you. I will aks on the beginning, what's new in the band, some news?
For five years, when our guitarist Kamil Rosiak took the place of our previous vocalist, the only change in the line-up inside the band was that over three years ago we finished working with our previous drummer. Now Kuba May is a drummer with whom I have known for many years. Some of you may know him from the band "Skambomambo" in which he played many years ago. That's basically it, because we try to avoid any changes in the band and we are focused on palying gigs and releasing albums.
On your last album CHWDP there is a track "Ballada o Ronim". Obviously this song is about some of your friend, if I am right? Can you explain more, who was Roni and what about is story of this song?
Roni, Ronald Kalinowski, was my friend who got killed many years ago by a man who identified himself with the extreme right wing. It was truly a pointless death. Roni met his killer in one of Szczecin's pubs. Then Roni left that pub, not wanting to hear any more nonsense. That piece of shit came out after him and killed Roni by hitting him several times with a thick mug on the head. I wrote this song to remind you of what happened and so that Roni's death would not be forgotten. You have to remember where people's stupidity and prejudices lead to.
Can you tell us something more about your "Projekt Pudlo", what's going on?
Projekt Pudło is about playing acoustic concerts in prisons, drug rehabilitation centers, educational institutions for troubled youth and other similar places. We mostly play Analogs songs. Me and Kamil decided that we would do it because we want to help alienated people, lost people, lonely people and unadapted people to organize their lives. I used to be in prison for several years, so I know what someone who is behind bars feels like. It is important that these people have contact with the outside world and that they know, that it's worth changing their lives for the benefit of themselves and their loved ones. We talk a lot with them in the breaks between songs, we talk about how we managed to return to normal life, about sports and music that helped us find each other.
You release albums at intervals of one or two years, which is really often. Don't you ever feel that in this amount, that records can be very similar to each other?
It's really boring to play the same songs over and over again. Under normal circumstances, before the pandemic, we played 100-120 of them a year, and in 2021 we played them together with acoustic concerts in prisons of over 160. That's a lot. Every two years or so, there came a moment when we wanted a break from the monotony of sitting in a van and going from club to club. We wrote some new songs and recorded another album. I personally don't have a favorite album. I remember the first album with great fondness, because we recorded it in a very primitive recording studio and in a very short time. You could say that this album set us musically and professionally for the next 26 years. It was a game changer for us.
What is your opinion about current goverment of PIS with strong connections of Catholicism (which is in my view, sending society values and progress decades back). Where the PIS is taking support, when not all Poles are satisfied with them obviously? Like a good example I would notice womens striking against ban on abortions.
Politicians of all options are terrible shit. Now PIS is in power, but earlier it was in power the PO (Platforma Obywatelska) and the Catholic Church also got what it wanted, and just like now it was feeding on society. People in Poland got into an argument and are busy discussing who is better PO or PIS but it's exactly the same shit. The entire industry that was built in Poland between 1945 and 1989 was either liquidated or sold to a foreign corporations. We have the most anti-labor labor laws in Europe, a repressive law that produces large-scale criminals because all the police need to do is catch someone with a blunt in their pocket and the kid ends up in jail. We have a repressive law that prevents women from making decisions about their lives. We have the Institute of National Remembrance that distorts history and glorifies the NZS (National Armed Forces), that collaborated with the nazis.
Your latest merch is strictly antifascist... 161, "Never too old to kick nazis", three arrows etc... Long time ago we didn't see any antifascist symbolism in connection with Analogs. Is this related somehow with the changes and mood of polish society and governance of PIS in last years?
It used to be unnecessary. It was all clear and the right-wing idiots stayed away from the punkrock scene time ago. Now there are politics crashing everywhere and we don't want right-wing people to identify with The Analogs.
How serious is situation with various versions of fascist, catholic fanatics and nationalists in your country? I know that once in year in Warsaw is a big march of these right-wing bastards. Are they dangerous for other (subculture) people, does they make trouble in the streets and on the punk gigs?
Catholics, fascists and nationalists are a kind of mental conglomerate that has recently emerged as a result of dismantling and significantly lowering the level of education in Poland. People believe what the priest and the politician say and don't listen to scientists. Priests express their opinions on political, scientific and social issues without any embarrassment. It's terrible and makes Poland go backwards in social development. It's ridiculous but there are people in the media or government who believe the earth is flat. Seriously! There are more religion lessons at school than physics and biology combined. Remember that in Poland, when using the phrases religion or faith, one speaks only about catholicism. Due to the expulsion in 1945 of the Germans from the territories of today's western Poland, who were mostly protestants and the eastern lands with orthodox believers, Stalin incorporated into the USSR, as a result of which, instead of a multi-cultural and multi-religious country, a mono-religious one was created. Catholic Poland is in fact the work of Stalin and Hitler, who during the war killed the largest Jewish community in Europe that inhabited our territory ... How does this translate into the scene and punk-rock concerts? Fortunately, there are a lot of people who think rationally and understand the processes that are taking place and don't succumb to manipulation. Here it's worth emphasizing once again how important it's for bands like ours to clearly define their attitude towards fascism, racism and nationalism. If we play for everyone, even for those who have shit in their heads, then we will not be different from a rock or metal band that sings about nothing and for commercial reasons doesn't comment on ideological topics, because someone may not buy their album or a ticket for concert.
Your song "Blask Szminki" appeared on the compilation Class Pride World Wide vol. 2 (2002). What means for you to be part of working class? Especialy in today's world where workers of Amazon are almost like a slaves, while Jeff Bezos fly on the trip to the universe.
Sorry, I'm not working class. I try to make a living from music and be permanently unemployed. I prefer to have less, but be aware that no one is taking advantage of me. I don't want to be a machine that someone runs and then throws away. The obvious thing is that the overwhelming majority of people exist day by day with too little resources to be happy, and a handful of the rich have it all. It shouldn't be like that, and the fucking stupidity that everything can be accomplished with hard work is manipulation. The rich support division and racism. They keep the police and the army on a leash to guard us because they know very well that such a system as now brings society to collapse. To survive as a species, we need far-reaching egalitarianism, not the unlimited exploitation of people and the exploitation of the entire planet.
How do you see today's polish scene compared with 90's and 2000's when you started? Can you see to come new young generation of punks and skins or polish scene is slowly getting older with the people in average age 25 - 35?
Oh I don't know. I don't look at anyone's documents to check his age. We have been playing at very different concerts for many years. Sometimes they are subcultural events that come almost only punks and skins, sometimes we play at large festivals inserted between mainstream bands and sometimes we play small, intimate concerts for 70-80 people in a small club in a small town. All these events are important to me. I'm in my 50's and for at least 20 years I haven't judged people based on how they dress and what subculture they identify with. I enjoy just playing, being with them, sharing my insights from the lyrics of the songs and the bond that develops between us. Sometimes it happens that someone will write to me or say at a concert that my songs are important to him, or that it helped him or changed his life, and then I feel happy and fulfilled. The world is assessed differently when you are a kid and differently when you carry a lot of experience with you. I was a kid once and sometimes I just nod and smile when I hear what a rebellious teenager is saying to me. I am very happy that our concerts are attended by people of very different ages.
Pawel Czekala (guitarist)
Žádné komentáře:
Okomentovat