neděle 9. června 2013

Čezeta 501 / 502

Tímto článkem opět navazuji na předešlé články věnující se skůtrům, které jsou nedílnou součástí nejen Mods kultury ale i jedním ze symbolů. Posledně jsem psal o italské Lambrettě, v recenzích také najdete Scootering Magazine, takže krásně navážu na téma. Tentokrát se podíváme na náš jediný skůtr vyráběný na území Československa - ČZ 501 / 502, lidově „prase“. Přezdívku si tento skůtr vysloužil díky přednímu protáhlému blatníku na jehož konci bylo umístěno přední světlo, což asi lidem připomínalo prasečí čumák. Další důvod proč jsem si vybral zrovna český motocykl, byla snaha úkazat, že náš poválečný motocyklový průmysl byl ten, který udával tempo a směr (viz. automatická převodovka nebo Jawa „Pérák“) a taky to, že není na škodu si připomenout, že i my jsme zas tak nezaostávaly. ČZ 501 / 502 se výráběla pouhých sedm let. I přesto, že byl plánován její další vývoj, byla výroba nakonec komančem zastavena, jelikož všemohoucí strana rozhodla, že československý dělník nebude do práce jezdit na skůtru ale autem. Historie „prasete“ začíná už ve 20. letech, kdy ing. Jiří Rechziegel navrhl motorovou koloběžku ČAS Autoped, která byla prakticky prvním československým„skůtrem“, ovšem její výroba trvala jen od roku 1921 do roku 1924. Samotný vývoj ČZ začal v roce 1950 v českobudějovické čezetě. Ke konstrukci byla vybrána samonosná karoserie K1 od ing, J.F. Kocha, který ji nechal patentovat už v roce 1940, svůj druhý prototyp představil v roce 1947 na pražském autosalonu, kde vzbudila zájem návštěvníků, díky svému neobvyklému vzhledu. V roce 1956 byl představen další z prototypů J.F. Kocha a v roce 1957 začíná seriová výroba skůtru s označením ČZ 501.
ČZ 503
První serie se vyrobilo 300 ks a byla představena celkem ve 20 zemích. 501 / 01 a 03 měli přední závěsné kolo, všechny modely byli poháněné motorem o kapacitě 175 ccm a v roce 1958 byl přidán plechový nosič zavazadel. Modelu 501 se nakonec vyrobylo celkem 43 000 ks.  V roce 1960 přišli modely 502 / 00 a 01, opět osazeny motorem se 175 ccm. 502 byl dokonce nejrychlejší seriově vyráběný československý skůtr. Tato řada se už dala vybavit spoustou doplňků jako např. zadní nosič s náhr. kolem, plexisklový čelní štít, přídavný vozík PAV 40 nebo sajdkárou Druzeta (mimochodem mezi lety 1962 - 1964 se vyrobylo celkem 5000 ks těchto tříkolek). Dokonce se vyráběla i omezená serie s jednodveřovou, zakapotovanou budkou pro řidiče. „Čezeta“ byla oblíbená i přes svou poměrně vysokou cenu, např. 502 / 03 se dala pořídit za 9350 Kčs, což byla polovina ceny tehdejšího Fiatu 600. „Čezeta“ se také vyvážela do zahraničí a to nejen do zemí východního bloku. Zahraniční vývoz měl na starost nár. podnik Motokov, který měl zastoupení dokonce i v USA, kde si „Čezeta“ získala oblibu. Motokov byl v USA zastoupen společností Mercury Motors, jejíž ředitel se byl v roce 1958 podívat na výrobu ve strakonické továrně, osobně. Bohužel doba „Čezetě“ nepřála a rokem 1964 její výroba končí. Výroba byla zastavena s odůvodněním, že je neperspektivní, pravda je ale taková, že bolševik moc nechápal potřeby trhu a ani se jimi neřídil (miximálně podle potřeb SSSR) a nakonec se dala přednost automobilové výrobě, čímž šel náš motocyklový průmysl postupně k ledu. 
Jawa 125 typ 640 - podobnost s Lambrettou se nezapře
Do výroby se už nedostala ani řada 503, která byla desingnově mnohem aerodynamičtější (dokonce byl postaven už i prototyp). Jawa měla navázat na výrobu skůtru v ČZ svým modelem 125 typ 640, který se bohužel také nedostal do seriové výroby. Tím prakticky končí výroba skůtrů v Československu a „Čezeta“ mizí ze silnic. Ovšem nevymizela ze silnic úplně, dnes už se jedná o veterán a po republice najdete stále spoustu nadšenců a klubů a vsadím se, že by se v nejedný vesnický stodole, dalo najít jedno starý, zaprášený „prase“ :-D

1 komentář:

  1. Díky za hezký článek , mám 502 snad jí letos konečně oživím.

    OdpovědětVymazat