středa 16. července 2025

Rozhovor - Gentlemen's Club

Gentlemen's Club z Hranic na Moravě patří k jedněm z nejdéle působících domácích ska kapel, přesto je jim věnováno mnohem méně pozornosti, než by si ve skutečnosti zasloužili. To byl mimochodem jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl prostřednictvím rozhovoru tuto kapelu trochu zviditelnit, protože si troufám tvrdit, že jejich podání ska, má své místo mezi takovými kapelami jako jsou např. Green Smatroll, Sto zvířat nebo Discoballs. Rozhodně mají inspiračně blíž k The Heptones či Debonaires, než ke Ska-P, což se ostatně odráží i na jejich muzice, která ctí kořeny klasického ska. Na kontě mají sice jen jednu regulerní desku plus jedno minialbum, kterým debutovali v roce 2006. Nicméně za poslední roky vypustili do světa dvě nová EP a letos i singly "Ukaž mi věci" a poslední novinku - "Muž, který nikdy nebyl", kde je dokonce cítit jemný náznak soulu. O tom, že se i v této době dá stále najít kvalitní ska mimo Prahu se přesvědčíte na následujících řádcích. Rozhovor za Gentlemen's Club připravili zpěvák a kytarista Jirka Poledňák společně s basákem Davidem Václavíkem AKA Colonelem.



Zdarte kapelo na začátek, bych vám dal klasicky prostor se představit, jak dlouho už brázdíte podia našich domácích scén, kde je vaše domovská základna a hlavně to nejdůležitější, jaký je váš vztah ke ska & reggae muzice, byl to pro vás vždy tak silný prvek, že to vedlo k založení Gentlemen's Club?

Ahoj, kapela Gentlemen's Club, hraje v součastnosti v této sestavě: Jirka Poledňák (kytara/zpěv), David Václavík (baskytara/zpěv), Josef Hynčica (trubka/zpěv), Jan Fraňo (tenorsaxofon), Filip Řehořík (trombon), Karel Trousil (klávesy), Vít Škrabal (bicí). Kapela hraje bez přestávky od roku 2003-2004, domovská základna je Studio Motoshine v Hranicích a pokud je tuhá zima zkoušíme přechodně u bubeníka Víti ve Zlíně. Vztah ke ska & reggae je dlouhodobě pozitivní, hudbu tohoto druhu posloucháme zejména povinně cestou na koncert. Já osobně jsem byl do formující kapely taky přizván, takže se za úplně zakladatele nepovažuji, ale v té době jsme poslouchali kapely jako Madness, The Specials, staré desky Police atd. A díky našemu kamarádovi DJ Kuntakintemu i oldschool reggae a rocksteady.

Povězte nám něco k vaší diskografii, kromě alba "V jistých nejistotách", máte na kontě ještě pár dalších věcí, navíc letos na jaře jste vypustili do světa dva singly "Ukaž mi věci" a "Muž, který nikdy nebyl", které jsou důkazem, že dobré a kvalitní ska dnes nedělají jen Sto zvířat, Green Smatroll a Discoballs. S přihlédnutím na vaše singly z posledních let, nebyla by další deska na spadnutí. Měl by pro vás smysl i vinyl např. EP?

Gentlemen's Club vždy platili spíše za koncertní kapelu a nahrávaní bylo trošku na vedlejší koleji, což se s nástupem mladých spoluhráčů začíná měnit. Zpět k diskografii, první počin kapely je live záznam z roku 2005 "Live in Brno", poté následuje minialbum z roku 2006 "Černobílý svět" nahráno ve studiu Animan v Kopřivnici. Třetí je již plnohodnotné album "V jistých nejistotách" z roku 2010 natočeno ve studiu Bombjack. Další následují EP a singly, "Skvělé a snadné" (2020), "Poslední zhasne" (2021) a singly z roku 2025 - "Ukaž mi věci" a "Muž, který nikdy nebyl".

Gentlemen's Club se občas na internetu prezentují jako ska/soul, nicméně ať se snažím sebevíc, pořád tam nic moc z Motownu ani Stax neslyším? Je soul hráčsky opravdu tak náročná muzika, jak pro rytmickou tak i melodickou sekci, nezkoušeli jste někdy zabrousit do soulu?

Tady bych viděl nepochopení naší snahy, určitě nikdy nebudeme hrát jako lidi z Motownu, ale vždy jsme chtěli spíše dostat do naší hudby lehké náznaky a atmosféru. Chce to navštívit nějaký náš koncert.

Ještě se trochu vrátím k úvodní otázce, záměrně jsem se ptal na vztah k muzice vycházející z Jamajky, jelikož jak se ukázalo v dobách boomu ska v Čechách, tak nemálo z těch kapel se svezla na vlně, která byla tehdy aktuální ale k té muzice v podstatě žádný vztah neměli. Některé z těch kapel, které jsem tehdy zpovídal ve zkratce řekla, že hrají ska, protože se to dá dobře kombinovat s dalšími styly a rozhled o žánru měli značně povrchní, což se odráželo i na kvalitě, či autenticitě a proto to celé šlo později do kytek. Když si ale poslechnu vaše poslední věci např. singl "Až", který je naprosto perfektním a ukázkovým 3rd wave ska, tak se nemůžu zbavit pocitu, že ty inspirační zdroje jsou u vás trochu hlubší, než jen Ska-P, Polemic, Manu Chao nebo Sto zvířat? Z čeho to tedy u vás vychází a klidně jmenujte i kapely pokud jsou? 

Díky za pozitivní hodnocení "Až". Skládaní a přinášení nových nápadů je především moje práce a Davidova. Se zbytkem kapely pak aranžujeme a upravujeme do finální podoby. Vzhledem k tomu, že Gentlemen's Club nyní tvoří tři věkové kategorie, je velmi těžké říct hlavní inspirační zdroj.

A rovnou návažu i na tuto otázku, co hraje aktuálně nejvíc ve vašich přehrávačích? Převažuje i po těch letech ska & reggae, nebo snad Mod beat & soul, nebo se vaše hudební preference pohnuli dál od muziky na druhou?

V rozhovoru budu mluvit za sebe, jako teenager odrostlý v 90. letech jsem vyrostl na rockové hudbě, ale vítr mě zavál na tuhle hudební stranu. Jako inspirační zdroje, pokud si vzpomínam, byly tyhle alba: The Pietasters - Olooloo (a cokoliv od nich), všechny desky Hepcat, staré alba The Slackers a pro nás nepochopitelně nedoceněná kalifornská parta The Debonaires. Ze soulových věcí hlavně kapely kolem labelu Daptone Records.

Na Moravě jste společně s vašimi kolegy Allskapones z Karviné, už asi jediná kapela, která se věnuje ska, navíc ani o dnešních Allskapones se nedá mluvit čistě jako o ska. Nebo se mýlím, zbyly na Moravě nějaké další kapely? Vím, že ve Zlíně fungovala/je kapela Reggay, desky pouštěl Dr. Boston a minulý rok jsem zaznamenal festival Skastle u Prostějova, čili funguje ještě u vás to, co dřív po celé republice, že ska & reggae kapely hráli většinou společně?

No pokud povím pravdu, nemám úplně čas hledat nové kapely na moravské a slezské scéně. S kolegy, kteří ještě hrají a to budou zřejmě Allskapones, jsme v mírném kontaktu, společné koncertování naráží zřejmě na časovou vytíženost. Se skapunkovou scénou jsme nikdy nenašli nějakou kloudnou spolupráci, takže pokud hrajeme a poladíme termíny, hrajeme třeba s Ganjabandem Ivana Štráfka nebo s kapelou Skrznaskrz, která hraje takový srandovní mix ska a bigbeatu nebo reggae.

Ska si v Čechách zažilo svůj vrchol někdy tak kolem let 2005 - 2008, v podstatě i festival Mighty Sounds byl ve svých začátcích zaměřený hlavně na ska. Tehdy to vypadalo, že nějaká ska kapela s obligátně zakomponovaným slůvkem ska ve svém názvu, je pomalu v každém menším městě. Bohužel zhruba tak do roku 2012 většina kapel pomalu končí nebo se začíná přeorientovávat na jiné žánry a do dalších let z české ska scény nezbývá téměř vůbec nic. Vy jste tu už přes více jak 20 let, jak se vám podařilo přežít ten úpadek českého ska a nesklouznout např. ke změně stylu, jak to např. můžeme vidět u dnešních Fast Food Orchestra, kteří jdou stále víc do popu, nebo před 15 lety u Prague Ska Conspiracy, kteří přešli na poprock? Odrazilo se to např. i na lidech co na vás chodí dnes v porovnání s dobou před 15 lety?

Tuhle otázku jsme nikdy úplně neřešili i když v počátcích to mělo vliv hlavně na rychlý rozjezd kapely, koncertů bylo opravdu dost a lidé chodili. My fundamentu naší hudby stále věříme a věříme také, že posluchač a je celkem jedno co poslouchá to ocení. Takže bych úplně neházel dvouhlavňovku do žita, pokud je hudba zdravá a hraná poctivě, osloví myslím kohokoliv.

Už několikrát se mi stalo při rozhovoru s mladšími ročníky, že vůbec netušili, co to je ska. Člověk si v té chvíli uvědomí, že asi opravdu není nejmladší a je to paradox, když vzpomenu na sebe v jejich věku, kdy tahle muzika mládež celkem táhla. Pozorujete tuhle generační stagnaci i na vašich koncertech nebo máte věkově rozmanitější návštěvníky?

Tak generační posun našich fanoušků vidíme maximálně, když dovedou své náctileté děti na koncert ale jinak to moc neřešíme :-D

Vraťme se ještě do minulosti. Jaké byly vaše koncerty v době, kdy jste začínali a kdy si ska u nás užívalo, jako pořád poměrně nově objevený žánr svého vrcholu, kdy bylo úplně běžné, že čtyři domácí kapely dohromady, dokázali zaplnit celý klub?

Vzpomínky na tu dobu určitě skvělé. V té době (a bohužel to je asi největší úpadek oproti dnešku), existovala opravdu hustá síť malých klubů a různých míst, které organizovali nadšenci z celé republiky, takže nebyl problém hrát kdekoliv. My jsme hráli paradoxně díky snadnější domluvě celkem daleko od naší základny, vzpomenu třeba koncerty v Českém Krumlově nebo Marianských Lázních. Doba to byla opravdu požehnaná.

V září 2024 jste byli pozvání na rozhovor k DJ Kayovi do Radia 1, DJ Kayu a jeho Reggae klub asi nemá cenu nějak víc představovat. Mě by ale spíš zajímalo, jestli jako kapela dokážte sledovat, jestli vám vůbec takové promo nějak pomůže. Jestli např. dokážete posoudit, že např. díky tomu stoupnou poslechy na Spotify či Youtube, či příjdou nějaké nabídky od promotérů?

Jako promo to není špatné a jsme rádi, že jsme takovou zkušenost získali. Ptáš-li se jestli to hodí nějaká významná čísla poslechů na Spotify nebo Youtube, úplně nevím. Otázka promoterů, tam pomáhá asi účast na nějakém větším festivale, kde je možnost oslovit organizátory budoucích akcí.

A když už jsem načal téma hudebních platforem jako je Spotify, jaký máte názor vy z pohledu muzikantů? Není Spotify a Youtube tím, jak dokáže chrlit a zahlcovat neuvěřitelným množstvím hudby, která je okamžitě dostupná, nástrojem, který je ve výsledku zodpovědný za to, že v dnešní době v podstatě muzika nemá žádnou životnost, protože velice rychle zapadne v záplavě dalších hitů. Vždyť dnešní náctiletí považují za starý singl, který vyšel např. před 2 - 3 roky, zatímco my jsme ještě v 90. letech mohli na MTV sledovat klipy z 80. let. Upřímě v porovnání s hudební historií 20. století, nevidím v dnešní digitální éře, že by poslední dekády přinášely nějaké výraznější hity, které by se hrály i po deseti letech. Nemyslíte, že právě tohle možná muziku (obecně) zabijí více, než stahování mp3, na kterém vyrostla moje generace? 

No já mám ke kanálům jako Spotify nebo Youtube spíše pozitivní vztah. Našel jsem díky tomu i mnoho zastrčených a zapomenutych kapel a zpěváků. V mé predikci se budoucí hudebníci a vlastně i fanoušci (jelikož si nebudou jisti, zda-li je kapela opravdu z masa a kostí) budou muset obávat činnosti umělé inteligence.

Žádné komentáře:

Okomentovat