pondělí 22. července 2024

Spicy Roots - Tie Me Up

Němečtí Spicy Roots nejsou u nás tak úplně neznámou kapelou. Letos v březnu přivezli na pražskou Sedmičku opět plný autobus fanoušků a stejně tak, jako minulý rok, předvedli skvělý koncert v rytmech na druhou. Na Sedmičku nepřivezli jen fanoušky ale také i písně z nové desky Tie Me Up, která vyšla v dubnu u Randale Records na červeném a černém vinylu ale i klasicky na CD. Nové album vyšlo po pěti letech od vydání desky Penny Black a v pořadí jde už o pátý zářez v jejich diskografii. Nová věc obsahuje celkem třináct tracků, které zůstávají věrné tomu, co Spicy Roots umí nejlépe a to je klasické 3rd Wave ska. Deska Tie Me Up si na nic nehraje, kapela se nepouští do žádných žánrových přemetů a veletočů, naopak všechnu energii dávají do toho, co se jim v minulosti již osvědčilo. Jasně možná pro někoho to může být nuda, protože vám budou připadat všechny desky stejné a ano uznávám, že u některých kapel to opravdu je na škodu ale jsou kapely u kterých prostě člověk ani nechce slyšet žádné hudební kotrmelce a jinou tvůrčí gymnastiku a očekává ten typický osobitý sound, kterým si ho kapela poprvé získala. A to je přesně případ Spicy Roots a jak je vidět z koncertů, tak to i tak funguje. Pokud jste se ke ska dostali někdy na přelomu devadesátek a nultých let, album Tie Me Up si vás určitě získá, protože má v sobě přesně ten nádech devadesátkového ska feelingu, který si tou dobou pomalu razil cestu i k nám. Jen namátkou: zaposlouchejte se do songů "From Ska to London", "Ska Mexicano", "Jump and Run", nebo Ska Es Bailar zpívaný španělsky, toto jsou totální soundtracky devadesátek. Snad jen s vyjímkou tracku "Too Many Questions", kde hostuje Dr. Ring Ding a možná i posledního do rocksteady hozeného songu "Rastaman", tu máme jasný otisk devadesátých let. Vše tak jak má být, klávesy, dechy, jednoduchá rytmika, žádné zbytečnosti navíc, striktní přímočaré ska, které se nesnaží být ničím víc, ska takové jak jsme ho pravděpodobně většina z nás slyšeli poprvé. To je přesně deska Tie Me Up, takže pokud nehledáte nic zbytečně opentleného, máte rádi jednoduché ska třetí vlny, tohle album je přesně pro vás. Naopak pokud si libujete v moderním offbeat soundu, kde se prolíná trad. ska, dirty reggae, staré early reggae, rocksteady a ještě snad i soul a funky, nad deskou Tie Me Up mávnete rukou. Jak vidíte zaleží na úhlu pohledu, proto tentokrát vynechám moje tradiční bodové ohodnocení a nechám to čistě na vás.