úterý 2. července 2013

Skinhead Reggae

Známe, ale aj menej známe kapely tohto žánru  vychádzajú z jedinečného soundu early reggae z rokov 1969 / 1971. Najvýraznejšími predstaviteľmi tohto jedinečného žánru z prelomu 60´s / 70´s boli skupiny Maytals, The Upsetters, Symarip, Mohawks, The Pioneers... a napríklad z tvorby známej osobnosti roots reggae Boba Marley je to skladba Cheer Up (Trojan Records) nahratá ešte pred vstupm Wailers pod Island Records. Pre značný záujem o hudobný štýl zo strany prvej vlny "skinheads" v UK v rokoch 1969 - 1971 sa tento žáner označuje aj ako "skinhead reggae". Zatial čo na Jamajke sa pôvodné rocksteady koncom 60´s veľmi rýchlo menilo na rastafariánske reggae "roots and culture", v UK táto zmena prebehla o niečo pomalšie. Vďaka záujmu o pôvodné rocksteady zo strany väčšinového obyvateľstva sa darilo nielen hudobnému štýlu, ale aj vybornému predaju pôvodných nahrávok. Oficiálny trh s rocksteady resp.skinhead reggae síce ešte neexistoval, boli tu však kluby, kde bolo možné single s "reggae" zohnať pod rukou od pôvodných jamajčanov, ktorí tvorili väčšinu z návštevmíkov klubu. Udalosťou,  ktorá "vytiahla" nahrávky rocksteady z nočných klubov v UK bolo uverejnenie nahrávky Israelites (v podaní od Desmond Dekkera) v rannom vysielaní BBC začiatkom roka 1968. Skladba dosiahla na 1.miesto singlovej UK charts a udalosti okolo "skinhead reggae" nabrali rýchly spád. O predaj nahrávok prejavili záujem majoritné vydavateľstvá (London Recordings, FAB, Ember Records). 
V Londýne vzniká množstvo malých labelov, ktoré podpisujú dlhodobé kontrakty s umecami z Jamajky, ktorí si našli v UK v tomto období prechodný domov. V roku 1970 sa "skinhead reggae" dostalo v podobe megakoncertu až do vo Wembley a v renomovaných hudobných časopisoch sa už pravidelne objavuje rubrika s "reggae charts".  V čom je "skinhead reggae" iné od podstatne známejšieho roots and culture (Bob Marley, Peter Tosh, Steel Pulse, U-Roy…)? Predovšetkým obdobím v ktorých oba hudobné žánre vznikli (1969 / 71 vs. 1972 / súčastnosť) a potom hudobným prejavom jednotlivých skladieb. Dunivá basová linka freneticky opakujúca základný motív je spoločná pre oba hudobné žánre, avšak v skinhead reggae má basgitara jednoduchší a zreteľnejší "beat" (príkladom sú skladby Skinhead Moonstomp, Liquidator, 54-46 That´s My Number ...Skinhead Bash Them), Oproti "roots and culture" je použitých menej "afro" prvkov a  skladby majú zreteľnejší ostrý - miestami psychedelický hammond a soulové vokály (charakteristické  sú napríklad pre skladby od Symarip a Toots and The Maytals, Pioneers…) A samozrejme texty, ktoré s príchodom rastafirianských tém oddelili "roots and culture" od pôvodného "skinhead reggae". V sučastnosti sa popularite teší revival  pôvodného skinhead reggae. Pôvodný termín "skinhead reggae" je zamenený za menej bizarný "dirty reggae", alebo "early reggae" s odkazom na začiatky tohto hudobného štýlu.  Zo súčasných kapiel "dirty reggae" v rebríčku popularity kráľujú  The Aggrollites, Hepcat z USA a z európskych kapiel The Upsessions, The Caroloregians, B Soul All stars, Roy Ellis a.k.a Mr.Symarip...

Autorem článku je Joe 67 
(převzato z vinyloveplatne.sk)

Žádné komentáře:

Okomentovat