středa 29. prosince 2010

Mods a Suedeheads


Mods byla jedna z hlavních subkultur, 1. poloviny 60. let a vůbec jeda z prvních subkultur mládeže.Nedá se přesně vystopovat, kdy se Mods začali objevovat ale nejpravděpodobněji to bylo někdy počátkem 60. let (1960-62) v Londýně.Po druhé světové válce, začali ekonomiky západoevropských států prosperovat, což se odrazilo i v životní úrovni mnoha obyvatel, Mods se dají považovat za vyvrcholení těchto tendencí, kdy si část britské mládeže užívá těchto výhod začíná si libovat ve francouské a italské modě, sledují trendy a nerozmýšlejí se, utratit své poslední jmění za oblek nebo boty či jiný modní doplněk, zkrátka účel byl vypadat jako ze škatulky, vymoděný za každou cenu.Název „Mods“ je v podstatě zkratka slova modernisté, protože prvotní Mods se tak nenazývali, teprve až publicista Pete Meaden tento výraz použil možná jako první.Ačkoliv vznikli v Londýně, nejoblíbenějšími „destinacemi“ byly pobřežní města na jihu Anglie jako je třeba Brighton, kde docházelo často k bitkám s rockers (což byli pokračovatelé rock’n’rollem ovliněných teddy boys z 50. let).Mods se spíš než v hospodách scházeli v kavárnách, kde se hrála mnohem sofistikovanější hudba, než poslouchali rockers, které tak nesnášeli, proto byla černá muzika u Mods majoritou, protože v kavárnách se často hrál moderní jazz, soul, rythym and blues a britpop a poněvadž navštěvovali, jazzové kluby, kde začínaly hrát i jamajští přistěhovalci, tak si postupem času oblíbili ska.
Asi nejtypičtějším znakem pro Mods byli skůtry italských značek Vespa a Lamretta, což kontrastovalo s rockers, kteří měli silné, velké motorky.Když v 60. letech vyšla v platnost vyhláška, že všechny motorky musí mít zpětné zrcátka, tak si Mods z protestu a výsměchu této vyhlášce dávali na skůtry tolik zrcátek kolik to jen bylo možné, čili třeba i 12 nebo 16.Nevraživost mezi rockers a Mods byla možná způsobena i tím, že Mods byli z „bohatších“ vrstev než rockers ale bylo to způsobeno i stylem, pro Mods byli rockers zkrátka burani z venkova.Jak Mods tak i rockers se snažily od sebe co nejvíce odlišit ať už šlo o hudbu nebo oblečení.
Značky, dnes tak typické pro skinheads (Fred perry,Ben Shearman…..) nosívaly i Mods, dokonce si taky velmi oblíbili klobouky Pork pie hats od jamajských rude boyů, se kterými se často přátelili.Mods odmítali zprofanovanou hippie kulturu ale ne tak razantně jako později skinheads, kdežto k jamajským rude boys měli respekt, který byl způsoben i vzájemnou podobností, tento vztah vyvrcholil v polovině 60. let ve skinheads ale to je zase trochu jiná kapitola ale i rude boys hleděli na Mods se stejnou úctou a něco z jejich stylu, si později vzali také (např. dlouhé kabáty, které rudies na jamajce nenosily).Mods postupem času začali podléhat hlavnímu proudu, kdy i tuto subkulturu začala semílat pozerská přetvářka a komerce, toto se například týkalo manžera The Beatles, Braina Epsteina, který na znacích Mods založil kapele novou image.Někteří Mods pomalu opouštěly od tohoto stylu a buď se stali hippies jak bylo tenkrát „trendy“ nebo se nechtěli smířit s tím, k čemu jejich subkultura dospěla a vytvořily kolem roku 1966-7, jakési tvrdší jádro pravověrných Mods tzv. hard Mods, což už byla pomalá předzvěst skinheadů a tím v podstatě Mods mizí na nějakých 12 let ze scény, protože po hard Mods byli už jen skini.Návrat Mods přišel v letech 1979-80, kdy v Aglii vrcholilo 2tone ska, které všechny tyto subkultury spojovalo (rude boys,skinheads, Mods).V té době si Mods také přisvojili early reggae z přelomu 60. a 70. let, které se začalo hrát v jejich klubech a na srazech.Tento návrat byl možná také způsoben filmem Quadrophenia, který pojednával o Mods v dobách svého vrcholu a spoustu lidí inspiroval nebo jim možná připomněl mladá léta.


Film byl pojmenován po desce kapely The Who, která byla pro Mods spolu s The Jam zásadní.Revival Mods v té době už ale nedosahoval takového boomu jako v 60. letech, v dnešní době je tato subkultura až na pár výjmek zapomenuta, protože Mods nikdy nedosáhli takového mezinárodního rozšíření jako třeba skinheads.V té době se Mods dostalo na západní pobřeží USA (Los Angeles, Orange country) kde byla scéna hlavně ovlivněna britským 2tonem ale dále ve světě se už nevyskytují, pár kolektivů by se našlo v Anglii, kde i mnoho britpopových kapel se hlásí k odkazu Mods za zmínku stojí třeba Oasis nebo Blur ale nejsou to Mods v pravém slova smyslu.
Suedeheads (čti: svejdheds) byla odnož skinheadů, která se začala oddělovat někdy v roce 1970 a během 3 let své existence se na rok a půl stala celkem populární.Postojem se od skinheads nelišily, stejně tak jako oni, odmítaly drogy a neměli rádi hippies, byli hrdí na příslušnost k dělnické třídě, avšak na rozdíl od skinheadů, kdy někteří vypadali, jako když „přišly rovnou z fabriky“ tak suedeheads byli mnohem větší elegáni, dbali na styl, na každý detail svého vzhledu, podobně jako Mods pár let před nimi.Změna názvu byla příhodná, protože suedeheads nenosily hlavu na „ježka“ ale vlasy si nechávaly dorůstat tak do 3-5 cm, doslovný překlad slova suedeheads totiž znamená něco jako semišové hlavy.Vlasy měli souvislost i s tím, že tento účes nepřitahoval tolik pozornost policistů, dokonce už se ani tak moc nelpělo na kotletách.Suedehaeds byli více „smart“ než skinheadi, oni „byli“ tou částí skinheadů, která,byla víc ovlivněna Mods mentalitou.Typickým znakem byli boty, kdy se pracovní boty vyměnily za kožené Loafers mokasíny nebo podobné elegantní kožené boty.Další typický oděv byly Crombie kabáty, které v té době skinheads nenosily, i když je dnes na nich můžeme vidět, přesto to bylo typicky suedeheads oblečení.Nosily se také haringtony a sta-prest kalhoty a barevné ponožky (např. takové, jaké měl Judge dread na sobě, na obalu desky Last of the skinheads) nebo svetry, přestali se nosit kšandy a někteří u sebe nosily i deštníky s nabroušenou špičkou ale styl suedeheads se většinou měnil od města k městu.

Co se týče hudby tak se poslouchalo hlavně reggae,ska a Northern soul, někteří suedeheads poslouchali i glam rock kapely jako Sweet, Slade a Mott hoople.Reggae se ale v té době začalo měnit v rastafariánské roots, suedeheads ale poslouchali spíše většinou early reggae a v letech 1972-73 anglické pop reggae ale i pár roots interpretů jako I-roy nebo Big youth.Někteří suedeheads radši jezdily taxíkem, než aby využily městskou dopravu ale přitom každý z nich snil o „limuzíně se svým řidičem“.Rokem 1973 suedeheads mizí z ulic anglických měst.Spolu s návratem skinheads se v roce 1977 v menší míře vrací i suedeheads.Později se někteří sudeheads objevují i ve street punkových kapelách jako např. Tom McCourt z 4skins ale asi nejznámějším suedheadem byl Paul Armstrong, člen jediné čistě sudeheads kapely Marylebone martys, která hrála směsici ska,northern soulu a melodického punku, bohužel vydali jen audionahrávku „In unity…nothing“ se třemi skladbami.Suedeheads stejně tak jako Mods zůstali „uvězněni“ jen na Britských ostrovech a žádného většího rozšíření se nedočkali, možná pár jedinců, co zažily tu dobu se stále hlásí k suedeheads ale dá se říct, že dnes už je to také jedna z mnoha zapomenutých subkultur těchto elegánů, vyumělkovaných do posledního detailu.Dnes jen můžem říct, s trochou nadsázky, že to byla jedna velmi elegantní, čistá a inteligentní „elita“, jak řekl o suedeheads, Paul Armstrong.

Žádné komentáře:

Okomentovat