Současná offbeat scéna zrovna nezažívá svoje nejproduktivnější období, proto potěší každý nový objev. Jedním z nich je i mladá boss reggae kapela z dánské Kodaně - The Chains, kteří jsou na scéně něco málo přes dva roky. S kapelou jste se tady na stránkách mohli setkat už v recenzích, kdy jsme si rozebrali jejich debut z roku 2024 "Crying On The Dancefloor". Nový svěží severský vítr v rytmech dirty reggae & 2tonem ovlivněného ska, nám formou rozhovoru představí zpěvák Pato Siebenhaar a kytarista Kevin Leo.
Zdar pánové, jelikož si myslím, že jste stále poměrně nová kapela na evropské scéně, mohli byste na začátek trochu představit vaší kapelu? Jak dlouho hrajete, odkud jste a na kterých festivalech po Evropě jsme vás už mohli potkat?
Pato: Původně jsme se dali dohromady, protože náš oblíbený klub Loppen, chtěl v únoru 2023 uspořádat tribute show na počest zesnulého Terryho Halla (The Specials). Náš kytarista Lasse Elmer byl tehdy (a stále je) promotérem Copenhagen Ska Convention, což je dlouholetý festival a centrum dánské ska scény, to on dal dohromady all-star band, který zahrál na závěr večera. Dal dohromady pár lidí, kteří spolu v této sestavě ještě nikdy nehráli. Po tomto večeru plném klasik od The Specials, jsme se sešli s Davidem (basa) a rozhodli se, že by nebylo špatné zkusit z toho vytvořit opravdovou kapelu a napsat vlastní songy, protože to společné hraní byla opravdu skvělá zábava. No a během čtyř-pěti měsíců byla většina "Crying On The Dacefloor" napsaná a nahraná a tak se zrodili The Chains.
Vím, že The Chains mají personálně kořeny v další dánské boss reggae kapele Leo & The Lineup, která se rozpadla, pokud se nemýlím, před více jak sedmi lety. Co bylo důvodem rozpadu kapely, protože po vydání alba "Hit the Streets", které bylo naprosto fenomenální to vypadalo, že má kapela před sebou ještě zářnou a bohatou budoucnost? Objevil se v The Chains ještě někdo další z Leo & The Lineup, nebo The Chains jsou personálně už úplně jiná kapela?
Kevin: No pokud si dobře vzpomínám, oficiálně jsme se nikdy nerozpadli, prostě to tak nějak ze dne na den vyprchalo. Hlavně proto, že mě už unavovaly neustálé změny v sestavě kapely, strávili jsme neuvěřitelné množství času seznamováním nových členů s naším starším materiálem a to mě opravdu vyčerpávalo. Navíc jsem začal cítit, že mě to silněji táhne k punkrockové scéně a bokem jsem psal i nějaké songy v tomto duchu a to bylo asi tak vše, najednou to prostě skončilo. Ale byly to fantastické roky a kluky z kapely "miluji" a nevyloučil bych, že v budoucnu bysme to mohli dát opět dohromady.
Vaše debutové album "Crying on the Dancefloor" vyšlo minulý rok na podzim, což není tak dlouho, nicméně nedávno jste vydali pár nových singlů - "California Sun" (cover z 60. let od Joe Jonese), "The Rent" a "Why", mimochodem singly mají už i video na youtube, takže se zdá, že na vavřínech určitě neusínáte a tvrdě v kapele makáte. Začali jste tedy pracovat na nové desce či EP, nebo je ještě brzo na to nazírat, jako na tvorbu nového materiálu?
Pato: Máme spoustu dalšího materiálu, druhé album se bude jmenovat "Be Careful What You Wish For", vyjít by mělo v dubnu 2026 a bude obsahovat původních 13 až 14 skladeb, včetně "Why" a "The Rent". Mimochodem, pracujeme na několika dalších cover verzích, pracovně tomu říkáme "Guilty Treasures". Jsou to naše oblíbené songy, které milujeme a zároveň v tom vidíme možnost jak oslovit naše přátelé na dánské i mezinárodní scéně a získat tak zajímavé a nečekané spolupráce. Už teď máme hotové covery pár velkých hitů a chystáme se cover verzím věnovat i nadále, vedle naší vlastní tvorby.
Podle vašeho soundu je jasné, že už za sebou máte roky muzikantských zkušeností. Můžete nám ale prozradit, jak dlouho to trvalo, než jste se jako muzikanti dostali na takovou úroveň, kdy jste si v hraní natolik jistí, že v podstatě po pár zkouškách, jste připraveni jít do studia a nahrávat? Kolik let to vůbec trvalo se dostat na takovou úroveň od momentu, kdy jste začali se svojí úplně první kapelou?
Pato: Všichni v kapele máme zkušenosti jako muzikanti už od puberty, kdy většina z nás začínala hrát a jelikož tuhle muziku opravdu milujeme, snažíme se jí hrát s respektem, který si zaslouží. David, náš basák a jeden z hlavních skladatelů, je v kapele "nejmladší", je mu 35 a náš klávesák Jakob začínal v Napoleon Solo, což byla druhá nejstarší ska kapela v Dánsku, která hrála od roku 1984, takže jak vidíš věkové rozpětí je celkem široké.
Předpokládám, že pro vás jako dirty reggae kapelu jsou hlavní inspirační zdroje především sound Jamajky 60. let, a hádám, že ani 2tone a další subžánry ska vám nebudou úplně cizí. Ale jamajská muzika přece není jen sound 60. let a někdy mám dojem, že fanoušci kapel, jako jste právě vy, jsou zaseklí v rude boy stylech, jako je ska, rocksteady a early reggae, ale na druhou stranu jsou "slepí" k roots reggae, osmdesátkovému rub-a-dubu a ranému dancehallu nebo k ragga. Což je škoda, protože všechny tyto formy jsou původní a krásná muzika, a ty rudies styly představují jen určitou dekádu vývoje jamajského offbeatu. Je to i váš případ, nebo posloucháte jamajskou muziku jako celek, bez ohledu na to, jestli jde o roots, dancehall nebo boss reggae?
Pato: V kapele posloucháme všechno možné, já mám např. za sebou celou kariéru jako hiphopový umělec a producent a živím se jako klubový DJ. Náš bubeník Bjorn, už má roky kapelu Von Dü, která hraje moderní roots reggae a dancehall s texty v dánštině. Kytarista Kevin, který dříve působil v Leo & The Lineup, má solový power-pop projekt. Lasse hraje v kapele Fall Back Down, což je skapunk s ženským vokálem. David je selector v Cry Tough Sound a pouští oldschool reggae a ska a do toho ještě jezdil na tour s Mod kapelou The Youth, zatímco Jakob je vášnivý tanečník salsy a miluje latino muziku. Zvolili jsme boss reggae sound založený na klávesách a tvrdší one drop ska inspirované 2tonem, protože právě tam jsme cítili, že se jako kapela dokážeme sejít a vytvořit něco vlastního. Původně jsme se dali dohromady jako The Specials Tribute band, odtud jsme vzešli a proto chceme zůstat věrni té původní myšlence. Pro nás je také důležité, aby hudba, kterou tvoříme a songy, které píšeme, vycházely ze současnosti z roku 2025 a z problémů a témat, která vídáme kolem sebe. Mohly by to být klidně i milostné písně, protože ty budou vždy aktuální ale stejně tak i songy o dnešní době, o tom jaká je a jak se v ní cítíme. Chceme být relevantní k současnému světu a ne být nostalgicky zaseklí v minulosti.
Nemáte také pocit, že globální offbeat scéna, ať už jde o ska, 2tone, boss reggae nebo rocksteady za posledních pět až sedm let, celkem stagnuje? Ve srovnání např. s lety 2010 - 2015 tu máme ročně méně vydaných desek, méně kapel a co si budem povídat, ani nové kapely se moc neobjevují.... Co myslíte, že je důvodem této stagnace?
Pato: Ska & reggae obecně v posledních šedesáti letech zaznamenávalo stoupající a klesající trend v popularitě ale je potřeba někoho, kdo ten žánr posune dál, aby neby brán jako nějaká kuriozita. Musí se to myslet vážně ale možná už spousta lidí prostě zestárla.
Ještě bych zůstal u předchozí otázky, pokud se tedy shodneme na tom, že offbeat celkově jako žánr stagnuje, co by podle vás jako muzikantů, ho mohlo znova dostat mezi lidi, mezi festivalové headlinery, do rádií nebo prostě jen tam, kde to bylo v nultých letech po roce 2000? Ani to, že se v posledních letech objevili na scéně The Interrupters, nezpůsobilo vznik dalších podobných ska / skapunkových kapel, nebo víte snad o nějakých?
Pato: Nejpodstatnější věc jsou songy, dobrá píseň si vždy najde svoje publikum. Ska je víc, než jen Vansky se šachovnicovým vzorem a je potřeba, aby jako žánr bylo bráno vážně. Potřebuje prostor a podporu v rádiích, stejně tak jako marketing a musí se testovat stejně jako jakýkoliv jiný hudební projekt, který chce být úspěšný. Chce to čas a energii. Chceme víc kapel, opravdu dobrých kapel se skvělými muzikanty, kteří zpívají o současnosti.
Většina lidí si neuvědomuje, jak důležitou roli hraje v životě kapely zkušebna. V podstatě je to základ pro to, mít kapelu... Důležitější, než samotné hraní koncertů, je to ta část kapely, kterou ostatní nevidí ale která je naprostou nezbytností. Zkušebna je to místo, kde to všechno vzniká, bez ní by nebyly žádné koncerty ani nahrávky. Jak jste na tom vy, bylo težké sehnat pořádnou zkušebnu, když jste zakládali The Chains, sdílíte jí ještě s někým jiným, kvůli ceně (jak to ostatně dělá spoustu kapel), jsou nájmy v Kodani za takové prostory drahé a jak velkou finanční část fungování The Chains, tvoří vaše zkušebna?
Pato: Zkoušíme ve studiu Subvert, které sdílím s naším zvukařem Adamem Schwartzem. Adam zvučil jako kapelní zvukař pro Pennywise, Flogging Molly a Hepcat a díky tomu procestoval celý svět. Používáme místnost pro živé hrání, je sice malá ale vejdeme se tam. Všichni už máme děti, takže si musíme termíny zkoušek plánovat. Snažíme se to vše sladit s koncerty ale vzhledem k rodinným povinnostem nemáme zkoušky v pravidelných termínech, ale když už se sejdem, je to zábava, která stojí za to.
ENGLISH
Hello guys, I think that you are still quite a new band on the europian scene, so could you on the beginning little bit introduce the band? How long have you been playing, where are you from and at which festivals around the Europe we could see you so far?
Pato: We initially got together because our favorite venue, Loppen wanted to do tribute show for Terry Hall in February 2023. Our guitarist Lasse Elmer, has been the promoter for Copenhagen Ska Convention, a long running festival and the center of the danish ska scene, and he created an all star band to finish the night. He got some people together that hadn't played in that constellation before. After a great night of Specials classics, David and I got together and decided that it had been too much fun, so why not see if we could write some songs and make it a real band. Within four-five months the most of "Crying On The Dancefloor" was written and demoed and then we got everybody on board.
I know that The Chains has a roots in other great danish boss reggae band Leo & The Lineup, which split up more than 7 years ago I think. What was a reason to broke up the band, because after album "Hit the Streets", which were absolutely amazing it looked that band has a great future ahead of them? And who members from Leo & The Lineup are now playing in The Chains or it's a totally different band now?
Kevin: Well, if I remember correctly, we never actually officially broke up. It just kind of faded out from one day to the next. Mostly because I got tired of the constant lineup changes in the band. We spent an incredible amount of time getting new people up to speed with the old material, and that really wore me out. At the same time, I started feeling a stronger pull back toward the punkrock scene, and I'd been writing some songs in that direction on the side. And that was pretty much it, I guess, suddenly it was over. But we had a fantastic time and I love those guys. And I would never rule out the chance of a reunion somewhere down the line.
Your debut album "Crying on the Dancefloor" was released last year in the autumn, which is not so long ago, nevertheless recently you have released new singles including "California Sun" (1960's cover from Joe Jones), "The Rent" and "Why", both these tracks has also music videos on the youtube, so it looks that you work hard in the band. Did you start to work on the new album or EP or it's to early to take it as creating of new release?
Pato: We have a lot of material in the vault, the next album will be named "Be Careful What You Wish For" will be released in April 2026 about original 13 / 14 tracks. "Why?" and "The Rent" will be on this album. On the side we have also been working on some cover tunes, we call it "Guilty Treasures". It's just cool songs that we love, and it's also a possibility for us to reach out to our friends in the danish and the international scene, getting awesome features and creating unexpected collabs. We got some heavy hitters already and we will continue to release these covers alongside of our own material.
Just according to your sound I would say that you must have years of musician experience, but can you say how many years it took, than you like a musicians got to the level, when you are confident enough in the playing, that basically after some rehearsals you are ready to go recording? How many years it took to get to this level, since the moment when you started in your first band ever?
Pato: We are all experienced as band musicians, we all started in our teenage years and since we love this music and try to be as professional as we can be, we try to play this music with the respect it deserves. David, our bassist and one of the main songwriters, is the youngest in the band with 35 years and Jakob our organist started playing in Napoleon Solo, the second danish ska band ever in 1984, so we span pretty wide age-wise.
I assume that for you as a dirty reggae band your biggest sources of inspiration is mainly 1960's jamaican sound and I guess that also 2tone and other subgenres of ska are not stranger for you. But jamaican music is not just a 1960's sound and sometimes I have impression, that fans of bands like you are stucked in that rude boy styles like ska, rocksteady and early reggae, but blind for roots reggae, 1980's rub-a-dub and early dancehall or ragga, which is a pity, because all forms are just original and beautiful music and that rudies styles are just one decade from evolution of offbeat music. Is it also your case or you are listening jamaican music as whole thing, doesn't matter if it's roots, dancehall or boss sound?
Pato: We listen to everything in the band, I have had a whole career as a hip hop artist and producer and I am a nightclub DJ as my day job. Bjørn, our drummer, has a long running band called Von Dü, that plays updated roots reggae and dancehall with danish lyrics. Kevin, who plays guitar and sings and who used to be in Leo & The Lineup, has a solo power pop project, Lasse plays in Fall Back Down which is female fronted skapunk band, David is a selector for Cry Tough Sound, spinning old school reggae and ska and he has toured with the Mod band The Youth, while Jakob is avid salsa dancer and loves Latin music. We chose organ driven boss reggae and hard edge one drop 2tone inspired ska because that's where we felt we could find common ground as a band and it's a sound we could make our own. We initially got together as a The Special tribute act and that's where we started from. It has to be true to that original idea. It is important to us that the music we make and the songs we write should be based right now in 2025 and the problems and struggles we see around us. That could be love songs, because they will always be relevant, but also songs about the world right now and how we feel about it. We want to be relevant to the world around us, not a nostalgia act.
Don't you think that global offbeat scene including ska, 2tone, boss reggae or rocksteady have kind of stagnated as genre over the past five or seven years? Comparing for example with the years 2010 to 2015, there is less new releases in a year, less bands, not much new bands is appearing.... So what do you think could be a reason for this stagnation?
Pato: Ska and reggae in general has gone up and down in popularity the last 60 years, but it takes somebody willing to take the genre away from being a novelty thing. You have to mean it, maybe a lot of people just got old.
I would like to follow up on the previous question. If we can agree that offbeat stagnates worldwide, what do you think as a musicians, could help to get this genre again among the people, to the festival headliners, radios or just to the conditions how it was back in the 2000's? Even appearance of The Interrupters on the global ska scene in recent years, didn't cause the emergence of other similar ska / skapunk bands, or do you know some?
Pato: The single most important thing is the songs, good songs find their audience. Ska is so much more than mozzerella sticks and checkered Vans and it needs to be taken serious, it needs radio support, it's need marketing and it needs to be tested like any musical project that want success. Time and energy. We want more bands, cool bands with great musicians, singing cool songs about right now.
Most of the people don't realize how important for the band is to have rehearsal room, basically it's the foundation to have a band... more important than just play gigs, which mostly is not seen, rehearsal room is the place where all is creating, without that wouldn't be any gigs, any records. What about you, was it hard to get proper rehearsal place when you founded The Chains, do you share it because of the price (like lots of bands are doing), are rents for such a rooms an expensive in Copenhagen, and how big financial part of functioning of The Chains is your a rehearsal room?
Pato: We rehearse at Subvert, the studio that I share with our live sound guy Adam Schwartz. He has been FOH for Pennywise, Flogging Molly and Hepcat, and he has toured the world. We use the live room, it's small but we can fit in there. We all have kids so we have to plan when we can rehearse, we try to get tight for gigs, we don't have regular rehearsal dates, but when we rehearse it's always a lot of fun.



Žádné komentáře:
Okomentovat