pondělí 12. dubna 2021

"Daddy" U-Roy

Deejaying nebo také toasting je originální jamajskou vokální disciplínou, která je s reggae (a později i s dancehallem) spojena už od 60. let. Pokud někdo hledá kořeny rapu v USA, hledá na špatném místě. Právě toasting (čili recitovaný text na hudebním podkladu), který díky osobě DJe Kool Herce pronikl na začátků 70. let z Jamajky do Spojených států, byl inspirací pro vznik rapu a hiphopu. U-Roy patřil v té době k jednomu z nejpopulárnějších deejayů na Jamajce, a právě jeho skladby byly jedním z inspiračních zdrojů a tak se dá, s trochou nadsázky říct, že právě on (a mnozí další) byl jedním z předchůdců rapu. Ovšem nešlo jen o rap. U-Roy se stal opravdovou deejayskou legendou a na Jamajce se těšil velkému uznání od mnoha pozdějších interpretů (především v dancehallu), prakticky po celý svůj život. Mnohým z nich pomohl v hudební kariéře právě on. U-Roy, vlastním jménem Ewart Beckford se narodil 21.9. 1942 v hlavním městě Kingstonu. Hudební předpoklady měl již od mala, jelikož pocházel z hudební rodiny. Jeho matka hrála na varhany v místním kostele a tak byla otázka času, kdy se tyto vlohy projeví i u mladého U-Roye. Během 50. let ho hudebně začali ovlivňovat jména jako např. Fats Domino, Ruth Brown, Smiley Lewis, Rufus Thomas, pozdeji i James Brown a Louis Jordan, který ho inspiroval svým frázováním a možná právě tady začala jeho vášeň pro toasting. Svojí přezdívku si vysloužil od jednoho ze svých mladších sourozenců, který měl problém s výslovností jeho jména a nakonec se rozhodl ji používat jako svoje umělecké jméno. Na svojí premiéru, kde se mohl předvést pod svojí přezdívkou si ale musel ještě pár let počkat. Padesátá léta byla dobou formování jam. muziky, dobou prvních sound systémů a amerického rythm and blues, které se postupně mícháním místních vlivů začalo měnit ve ska. V té době se také objevil Count Matchuki, který byl první deejayskou hvězdou na ostrově a právě on byl pro tehdy devatenáctiletého U-Roye velkou inspirací. A tak to pod vlivem jeho tvorby zkouší od roku 1961, jako deejay i on. Začíná u sound systému Dickieho Wonga, kde se ohřeje jen chvíli, později se přesouvá k Atomic Sound System a nakonec se na nějakou dobu usidluje u soud systému Downbeat legendárního Sira Coxona Dodda, zakladatele Studia One. Tady po boku další deejayské legendy Kinga Stitta, který je u Downbeat číslem jedna, hraje pomyslné druhé housle. Koncem 60. let přechází k sound systému Hometown Hi-Fi, který provozuje pozdější průkopník dubu, legendární King Tubby, který tou dobou pracuje pro Duka Reida a jeho label Treasure Isle. Právě v této době se U-Roy poprvé dostává do studia, do kterého ho přivede producent Keith Hudson, výsledkem je jeho první singl "Dynamic Fashion Way" z roku 1969. V tom samém roce ho následuje "Earth's Rightful Ruler", který produkuje Lee "Scrach" Perry a úvodní slova na začátku odříkává v amharštině Peter Tosh. V tomto singlu se U-Roy konečně mohl naplno vyznat ze své rastafariánské víry. V roce 1970 navštívil jednu z produkcí Hometown Hi-Fi sound systému také John Holt (někdejší lídr rocksteady tria The Paragons), zaujal ho U-Royův toasting na podkladu jednoho z mnoha osvědčených rocksteady hitů ze stáje Treasure Isle, které se v dancehallech hrály ještě dlouho potom, co už byla éra rocksteady dávno pryč. Holt Reidovi doporučil U-Roye ke spolupráci, a tak si ho Reid za nedlouho pozval do studia. Výsledkem byly singly "Wake the Town" a "Wear You to the Ball", první ze singlů, které nahrál u Treasure Isle. Okamžitě se z nich staly hity, které na U-Roye obrátily pozornost a pomohly mu se prosadit jako jednomu z nejpopulárnějších deejayů na Jamajce. Jeho pozici ještě více upevnilo vydání prvního alba "Version Galore" z roku 1971, na kterém toastoval osvědčené rocksteady hity ze stáje Treasure Isle. Poté začal spolupracovat s dalšími známými producenty, jako např. Bunny Lee, Phil Pratt, King Tubby, Lee "Scrach" Perry nebo Rupie Edwards. Po úspěchu desky "Version Galore" se v roce 1972 společně s Maxem Romeem a Royem Shirleyem vydává na britské tour, které zajistil londýnský label R&B Records.

V roce 1974 vychází druhá deska self-titled album "U-Roy", které o rok později následuje úspešná deska "Dread in a Babylon", která vyšla nejen na Jamajce ale i v USA a Evropě, kde zaznamenala největší prodej ve Velké Británii. Úspěch alba Dread in a Babylon vedl ke spolupráci s producentem Tony Robinsnem. Výsledkem této kolaborace byly skvělé desky "Natty Rebel" (1976), "Rasta Ambassador" (1977) a "Jah Son of Africa" (1978). U-Royova popularita začala pomalu přesahovat hranice Jamajky, album Natty Rebel vyšlo díky labelu Virgin až v Nigérii, zatímco Polydor se postaral o jeho vydání ve Francii. Konec 70. let naznačuje další hudební změny, o slovo se začíná pomalu hlásit dancehall, který začíná vytlačovat uvědomělé roots reggae a dává prostor především deejayům. U-Roy v roce 1978 zakládá vlastní sound system Stur Gav, který se postupně stává školou a rodištěm budoucích talentů. Pod U-Royovým dohledem začínali takové legendy dancehallu jako např. Josey Wales, Charlie Chaplin, Early B, Super Cat, Tenor Saw ale i Shabba Ranks. V této době se jeho aktivita soustředí především na sound system a tak nahrávání ustupuje do pozadí, navíc nová dekáda přináší novou generaci DJs a střídání stráží na hudební scéně. Mnozí z těch kteří v 70. letech patřili k těm nejpopulárnějším DJs na ostrově (Dillinger, Prince Jazzbo, I-Roy, Big Youth, Dennis Alcapone) nedokázalo na přelomu 70. a 80. let pohotově zareagovat a obstát tak v konkurenci nových talentů. To platí i pro U-Roye, který ještě v roce 1980 vydává album "Love Is not a Gamble" ale po zbytek 80. let se ve studiu objeví jen zřídka. Další deska "Line up and Come" přichází až v roce 1986, o rok později ji následují ještě alba "The Seven Gold" a "Music Addict", které produkoval Prince Jazzbo a tím končí výčet jeho tvorby během 80. let. Žezlo už dávno převzala nová generace, které pomohl na výsluní mimo jiné i U-Roy a i když už není tím kdo udává trendy, je i během 80. let (ale i v dalších dekádách) stále uznávanou a respektovanou legendou, kterou jako svůj zdroj inspirace uvádí mnoho deejayů. V 90. letech se opět začíná více věnovat nahrávání, v této dekádě vydává celkem pět alb, z kterých asi největší úspěch zaznamenala deska "Serious Matter" z roku 1999. Také začíná znovu více koncertovat a objevuje se na podiích, jak doma na Jamajce ale i v Evropě, kde vystupuje jako jedna z legend reggae. To v podstatě platí i v dalších dekádách, kdy kromě živého vystupování se čas od času objeví nová deska. Z těch novějších počinů zaznamenaly dobré ohlasy alba "Now" (2001), "Pray Fi Di People" (2012) a jeho poslední "Talking Roots" z roku 2018, které produkoval Mad Professor, což ukazuje že byl ve vynikající formě i po 50 letech v hudebním průmyslu. Ovšem takové nasazení si jednou vyžádá svojí daň a ta přišla v únoru 2021, kdy musel být po léčení s cukrovkou a vysokým krevním tlakem hospitalizován. Bohužel potom, co byl 17. února, po prodělané operaci znovu přijat na operační sál v kingstonské West Indies Hospital, zemřel. Opustil nás tak jeden z největších inovátorů reggae a legenda, která se svým významem dá zařadit po boku takových průkopníků jakými byli např. Skatalites nebo samotný Bob Marley.

Žádné komentáře:

Okomentovat