neděle 20. září 2020

Rozhovor - Johnny Reggae Rub Foundation

Po dlouhé době tu máme rozhovor z vod ska & reggae, tentokrát jsem vyzpovídal Johnny Reggae Rub Foundation z německého Cologne. Kapelu, která se pohybuje na pomezí dirty reggae a ska, už přes osm let, kdy poprvé debutovali singlem "Johnny Reggae". Pokud máte rádi kapely typu Aggrolites, The Upsessions, nebo Los Granadians a moderní 2tone sound, kde nehrají hlavní roli dechy, určitě po JRRF zapátrejte. Nejen o muzice ale i o současné panice spojené s Covidem-19 a jeho dopadem na kulturu, jsem si povídal s Chrissy Reggae (zpěv, klávesy) a Johnym Ska (kytara).




Zdravím JRRF! Tak pro začátek, mohli byste představit kapelu, jak dlouho už hrajete, odkud jste a čím se živý jednotlivý členové JRRF?

Chrissy Reggae: Ahoj, v první řadě díky za zájem o naší kapelu. Johnny Reggae Rub Foundation je ska & dirty reggae band z německého Cologne. Ve ska scéně jsme už nějaký ten pátek. Náš první 7" single "Johnny Reggae" vyšel v roce 2012. Celkově máme na kontě šest nahrávek, z toho dvě jsou regulerní alba "No Bam Bam" (2017) a "Trouble" (2020). V posledních letech jsem hodně jezdili po Německu a okolních zemích, v podstatě jsme všichni muzikanti, kteří  si zkouší hraním vydělat ale jelikož hraní nám stejně nájem nezaplatí, většina z nás se živí další prací. Já jsem vystudovaná muzikoložka, v současnosti mám částečný úvazek v jednom magazínu. Johny Ska vede nahrávací studio Foundation Room a produkuje i jinou muziku a podcasty. Sgt. Pepper je profesionální bubeník, který hraje i pro další umělce a nabízí lekce hry na bicí.

V roce 2015 jste vydali EP "Punk", kde jste předvedli covery legendárních punkových kapel jako Dead Kennedys, Operation Ivy, Misfits a Rancid, předělané do vašeho ska / dirty reggae stylu, je to jen další důkaz, jak moc je punk kulturně propojen se ska & reggae. Dalo by se tedy říct, že vaše kořeny jsou v punkové subkultuře?

Johnny Ska: To bych ani neřekl, celá kapela jsem více-méně vzešli ze ska & reggae subkultury ale naše cesty se s punkem samozřejmě střetávají, při tom množství koncertů celkem často, takže došlo k nějakému ovlivnění a já mám navíc rád energii, kterou má v sobě rock'n'roll. Naše "Punk" EP byl tak trochu experiment, jak do naší muziky přetavit songy, které máme rádi. A já mám navíc to EP hodně rád, stalo se takovým mostem, k dalším subkulturám.

Na začátku tohoto roku jste u Porkpie records vydali druhou desku s názvem "Trouble" ale vaše první EPčka jste si vydávali sami. Mohli byste popsat, co vše obnáší vydání vlastní desky? Kolik kopií jste si nechali vylisovat, jaký počet je obvykle považován za minimální náklad, jaké jsou ceny, kde jste sehnali někoho, kdo by vám navrhl přebal alba, prostě zkuste popsat celou proceduru, související s realizací desky.

Johnny Ska: I když jsme teď kapela se smlouvou u labelu, procedura nahrávání a produkce nahrávky se pro nás vůbec nezměnila.  Naše songy jsme si nahrávali sami, navíc teď nahráváme v mém studiu Foundation Room v Cologne. Nahrávky "Cool it Down" a desku "No Bam Bam" nám mixoval Victor Rice, "Punk", "This Is Ska" a nové album "Trouble" jsem tentokrát mixoval sám. Nápady na přebaly desek pochází od nás ale konečnou realizaci jsme nechali několika designerům. Rozdíl oproti předchozím nahrávkám, je množství kopií. Na začátku jsme začínali s mnimální edicí 300 kopií a potom, co se vyprodali jsme objednali další várku. Teď necháváme vylisovat 1000 kopií a poprvé jsme nechali udělat i CD, protože se po něm lidi na koncertech sháněli. O samotný proces výroby desky se nám teď stará label Pork Pie records.

Chrissy Reggae: Jo! poptávka po CD nás opravdu překvapila, protože jsme byli striktně jenom pro vydávání na vinylu a přikládali jsme velkou důležitost realizaci singlů na vinylu. Samozřejmě, že všechna naše muzika je k dostání i digitálně ale na CD jsme do té doby neměli pomyšlení, jenže s úspěchem desky "No Bam Bam" byla poptávka tak velká, že jsme se rozhodli pro malou edici na CD, kterou během několika týdnů musíme objednat znovu. Vtipné bylo, když dorazily, tak jsem neměla CD přehrávač, tak jsem je musela dát kamarádovi aby je zkontroloval.

Tento rok muselo být kvůli "epidemii" Corony spousta akcí, koncertů, festivalů a kultury obecně zrušeno. Nedávno jsem četl, že v Německu byli obrovské demonstrace, proti omezením souvisejících s "epidemií". Znamená to tedy, že lidé v Německu nevěří tomu, co nám média a systém o Covidu-19 tvrdí? Upřímně i mě příjde, že Corona není tak velký problém (minimálně ne pro 95% populace), spíš mi to příjde, jako další nenápadný způsob jak mít nad lidmi kontrolu. Co si o tom myslíte vy a jaký dopad to mělo na vaší kapelu?

Johnny Ska: Podle mě je Covid-19 upřímným lietmotivem, pro naší komunitu. Na začátku jsem byl také poháněn skepticismem ale až s postupem času vidíš, jak je to nebezpečné. V zemích, které přijaly správná opatření, jako Německo, se počet umrtí pohybuje v počtech odpovídající chřipkové nákaze. V zemích, kde bylo nebezpečí zanedbáno a opatření proti epidemii selhávala a přišly pozdě, jsou důsledky drastické a společnost se dostává do chaosu. Celé to je o matematice a exponenciálním nárůstu. Jsem hrdý, že žiji v zemi, která má schopnost jednat, když jsou jejich občané v nebezpečí. Na druhou stranu však chápu, že jsou lidé obklopeni všemi změnami, ke kterým dochází v našich každodenních životech, dost znepokojeni. A pokaždé, když vzroste strach, společnost si potřebuje najít obětního beránka....

Chrissy Reggae: Souhlasím s tím, že Covid-19 by neměl být brán na lehkou váhu. Nezastavitelný rostoucí počet nakažených v Americe nebo právě teď v Peru je důkazem a jsem ráda, že s tím teď v Evropě nemáme tolik problémů. Nicméně společnost se díky tomu mění, a ne nutně k lepšímu. Měli bysme dávat pozor na naše základní práva a demokratické hodnoty, které formují naší společnost. Pro kapelu jako takovou, je to finanční katastrofa. Od konce března se pořádně ani nedá hrát a hraní je náš hlavní příjem. I když jsem pro ochraná opatření proti Covidu a chápu, že koncerty musely být na chvíli úplně zrušeny, nechápu, že němečtí politici ještě nepřišli s žádným návrhem, jak by to mělo pokračovat v kulturním sektoru.

Čemu dáváte při skládání hudby přednost, lehkým a oddychovějším, nebo trochu údernějším věcem s nějakým (osobním nebo "politickým") přesahem? A jak moc je pro vás, ve vaší muzice důležité sdělení?

Johnny Reggae: Dávám přednost mixu uvolněnějších songů, při kterých se dá tancovat ale s textem, který má nějaký postoj, který ti dojde až následně, v okmažiku, kdy se už hýbeš... pak je to skvělé.

Chrissy Reggae: Pro mě je sdělení klíčové, vždycky chci vyprávět příběhy, něco co se lidí dotkne, možná proto, že zažili něco podobného nebo možná, tím, že se jich to týká. Ale Johny má pravdu v tom, že píseň vás zasáhne hlavně hudbou, a proto je tak zajímavé ji skládat. Jde jen o nalezení kombinace mezi smyslupným obsahem a hudebním podáním.

Miluju jamajskou muziku ale někdy se nemůžu zbavit dojmu, že je mezi těmito dvěma styly velká propast, a to jak mezi fanoušky, tak i jednotlivými akcemi. Ska, rocksteady, 2tone, early a dirty reggae na jedné a roots, dub a dancehall, na druhé straně - vždy striktně odděleny. Jeden příklad za všechny.... známý, který je ska DJ, mi jednou říkal, že poslouchá, co se jamajských nahrávek týče, reggae jenom do roku 1974, což je podle mě hrozná škoda, protože muzika z tohoto ostrova, je nádhernou a širokou paletou stylů a variací, nebo proč jsem např. ještě nikdy neslyšel nějaké dirty reggae v kombinaci s raggamuffinem? A jak jste na tom vy, berete jam. muziku jako celek, bez rozdílů nebo patříte mezi ortodoxní rude boy fans?

Chrissy Reggae: To, co popisuješ, je na reggae & ska scéně úplně běžné. Osobně to moc nechápu, protože tato muzika je baječná jako celek. Dřív jsem poslouchala reggae, než jsem se dostala ke ska. Teď nejvíc jedu early reggae ale líbí se mi ta rozmanitost stylů, která to dělá zabavným a díky tomu tuto muziku poslouchám pořád dokola.

Johnny Ska: Já jsem dlouho spadal do té kategorie ortodoxních rude boy fans ale za posledních pár let a mraky koncertů, jsem hudebně začal být trochu otevřenější. Náš bubeník Sgt. Pepper pochází právě z té druhé strany, kterou jsi popisoval a ukázal mi mraky reggae nahrávek, kromě lover's rocku, který je fakt příšerný ale jinak je ta muzika ohromující. Na druhou stranu lidé dnes mají mnohem širší přístup k hudbě, díky streamovacím službám. A my chceme oslovit co nejvíce lidí, aniž bychom ztratili náš osobní přístup.

Jak to vypadá v Německu se ska, punk, oi! a hardcore scénou? Zajímají ještě vůbec tamní mládež a dokážou pořád přilákat nějakou mladou krev? Hodně lidí dokonce tvrdí, že Německo a hlavně Berlín jsou "hlavním městem" evropského punku. Nebo je to jako u nás v Čechách, kde bych se nebál tvrdit, že věkově tyto scény a subkultury pomalu ale jistě stárnou?

Johnny Ska: Důstojně stárnou :-D S výjimkou hardcoru, který vždy přitahoval mladou nespokojenou mládež. Ale čas od času vidím skupinky mladších rude boys a to mě těší, spíš bych řekl, že se subkultury spojily pod heslem: "Lepší se tahat s ostatními podivíny, než s "normální" spodinou".

Chrissy Reggae: Berlín je hluboce spjat s punkem, o tom není pochyb. Historicky tu je už od konce 70. let. Punkový postoj je spojen s undergroundovou scénou a smyslem pro alternativní způsob života, který v Berlíně tak nějak stále přetrvává. Těžko říct, kolik toho má dnes společného s punkem jako hudebním stylem. Ale pokud hledáš subkultury, tak určitě to správné místo je Berlín. Také jsem si všimla jedné tendence, kdy lidé, kteří se považují za součást nějaké subkultury se spojují s jinými subkulturami, než s obyčejnými lidmi, vzhledem k tomu, že jednotlivé scény dnes už nejsou tak velké. Je to vidět i na festivalech, kde organizátoři zvou kapely z různých žánrů a subkultur, aby přilákali dostatek návštěvníků.

Je těžké zkombinovat osobní život s kapelou? Kolik koncertů během měsíce odehrajete a co na to vaše rodiny a zaměstnavatelé, když potřebujete volno kvůli tour nebo koncertu?

Johnny Ska: No někdy to není lehké ale nestěžuju si. Dokonce jsem byl, kvůli tomu z mé bývalé práce vyhozen ale teď provozuji svoje vlastní studio a je mi fajn.

Chrissy Reggae: Baví mě dělat muziku! Jsem ráda, že mám příležitost cestovat s kapelou. Spoustu lidí nedokáže pochopit, jak můžete vydělávat tak málo peněz, "jen" proto, aby se vám splnil sen? Je to prostě rozhodnutí! Dá se pracovat na částečný úvazek, abyste měli čas na další věci, jako je např. právě muzika. Samozřejmě všechno je za cenu nějakých obětí a v tomto případě tou obětí je to, že nejste tak "bohatí" jako ostatní. Mě to ale za to stojí. A co se rodiny týče, tak naštěstí všichni máme kolem sebe lidi, kteří mají pochopení k našemu nutkání hrát a podporují nás, což je skvělé.

A poslední otázka. Jaké současné německé ska, rocksteady a early reggae kapely byste nám doporučili? Které z nich považujete za ty nejzajímavější?

Johnny Ska: V posledních letech v Německu není moc aktivních kapel, které by vydávali desky, včetně Masons Arms, což jsou naši kamarádi, s kterými sdílíme zkušebnu. Ale můžu vyjmenovat pár evropských kapel, kterých si cením: The Valkyrians, Boss Capone, The Skints, Red Soul Community, Prince Fatty nebo Dub Princess.


ENGLISH


Greetings JRRF! On the beginning could you introduce your band, where are you from and how long have you been already playing and what for a jobs are doing members of JRRF?

Chrissy Reggae: Greetings and thanks for having us! Johnny Reggae Rub Foundation is a ska and dirty reggae band from Cologne, Germany. We have been in the ska scene for quite a while. Our first 7" single "Johnny Reggae" was released in 2012. We did six releases in total so far, two of them the full albums "No Bam Bam" (2017) and "Trouble" (2020). In the last years we toured a lot and played shows and festivals all over Germany and in neighboring countries. Basically we are all musicians who try to make music for a living, but as playing live, it doesn't always pay the rent, most of us do other jobs as well. I am a trained musicologist, currently working part time for a magazine. Johnny Ska is running the Foundation Room Studio, producing music and podcasts. Sgt. Pepper is a trained drummer, playing for other artists and offering lessons for students.

In the year 2015 you released EP "Punk", where you have showed remakes of legendary punk bands like Dead Kennedys, Operation Ivy, Misfits and Rancid all in your ska / dirty reggae style, it's another proof how much is punk connected with ska & reggae culture. Can we say that your roots are in punkrock subculture, if you have done EP like this?

Johnny Ska: I wouldn't say this. We are all rooted more or less in the ska & reggae subculture. But paths have crossed with punk movement often while playing that many shows. So influence happens and I like the energy of rock'n'roll. Our "Punk" EP was kind of experiment on how to integrate songs we like in our music - and I still like this little EP a lot! It has become a bridge to those "other" subcultures.

On the beginning of this year, you have released second album "Trouble", on the Porpie records, but your first three EPs you have released by yourself (DIY). Could you describe, what it all means to release own record? How much copies did you press, what is usually considered like minimum of copies for the band, how much it cost, how did you get someone who design cover, just all procedure connected with this.

Johny Ska: Although we are now a "signed" band at Pork Pie the procedure of producing a record has hardly changed for us. We always record the songs by ourselves nowadays in my Foundation Room Studio in Cologne. The releases "Cool it Down" and "No Bam Bam" had been mixed by Victor Rice . "Punk", "This is Ska" and the new album "Trouble" had been mixed by myself. Cover ideas are from us but have been realised by several designers. What differs now from the earlier releases is the number of copies. In the beginning we started with a minimal edition of 300 and ordered new ones when they've been sold. Now we start with 1000 copies and for the albums we also made CDs for the first time because people asked for it at our concerts. The process of manufacturing is nowadays made by our record label Pork Pie.

Chrissy Reggae: Yeah, and the fact with the CDs really surprised us. We have always been a "vinyl only" band and we attached great importance to releasing vinyl singles in the first place. Of course all our music is available digital but CDs just weren't on our mind. But with the success of "No Bam Bam" the demand was so big that we decided to press a small number of copies but had to order again within weeks. Fun fact when they arrived I didn't even have a CD player so I had to head over to a friend in order to check them.

This year, thanks to Corona "epidemic", lots of festivals, lots of gigs, events and culture in general, had to be canceled. I read, that in Germany were big demonstrations against restricitions, so it seams that people there, don't belive what media and system is claiming us about Covid-19? What do you think about that, becasue even me wouldn't say that Corona is such big problem (certainly not for 95% of health population), seams to me more like another inconspicuous way how to control us? What is your opinion about all this and how it affected your band?

Johnny Ska: In my opinion Covid-19 is a sincere thread for our global community. In the beginning I also was driven by scepticism but all the way down you can see how dangerous it is. In the countries who have taken the right decisions like Germany the number of deaths are in that influenza range. In countries where the danger has been neglected and the measures against the epidemic fall short or come late the consequences are drastic and the societies drive into chaos. It's all about math and exponential rise. I'm proud to live in a country that has the power to take action if their citizens are in danger. But I can understand that people are threaded about all the changes that happen in our daily lives. And as everytime when fear rises the wish to find a scapegoat you can blame it on, rises too...

Chrissy Reggae: I agree that Covid-19 should not be taken lightly. The unstoppable increasing numbers in America or right now in Peru are threatening. And I am glad that we don't have too many problems with it in Europe right now. But it changes societies and not necessarily for the better. We have to keep an eye on our fundamental rights and the democratic principles that shaped our societies. For the band it is a financial catastrophe. Since the end of march we can hardly play shows which is our main income. Even if I am in favor of the measures to protect against Covid and understand that concerts had to be canceled completely for a while, I have no understanding that German politicians are not making any statements about how things should continue for the cultural sector.

What do you prefer during composing of music, easy and more "relaxing" or little bit striking songs with some (personal or "political") message? And how much important for you is a message in your music?

Johnny Ska: I prefer the mixture of a relaxed song where you can move your as, but with some lyrics with an attitude that gets you in the second run. But when they hit you, you are already dancing and that's a good thing. 

Chrissy Reggae: For me the message is key. I always want to tell a story. Something that touches people. Maybe so because they have experienced something similar or maybe because they feel offended. But Johnny is right, the song hits you by the music and that is what makes it so interesting to compose. It's about finding that unique combination between meaningful content and danceable grooves.

I love jamaican music, but sometimes I have impression that, there is big chasm beetween these two styles, even within fans and events. Ska, rocksteady, 2tone, early and dirty reggae on the one side and roots, dub and dacehall on the other side, always separately. Good example... my friend who is ska DJ, told me one day, that he's listening, regarding to jamaican records, reggae only to the year 1974, which is a pity, because music from this island is nice wide variety of styles, or why I have never heard some dirty reggae in combination with raggamuffin? What about you, do you take jamaican music like a whole, without a differences, or do you belong between orthodox rude boy style fans?

Chrissy Reggae: What you describe is totally common in the reggae & ska scene. Personally I can't understand it because all of this beautiful music is stunning. I listened to reggae before I turned to ska. Nowadays I dig early reggae most but I appreciate the diversity of styles because that's what makes it fun and keeps me listening to it over and over again.

Johnny Ska: Long time I fell into that orthodox rude boy style thing. But the last few years with that many concerts I opened up my mind. Our drummer Sgt. Pepper comes more from that other track you described and he showed me a lot of reggae tunes beyond that lover's reggae crap and also stunning. On the other hand people hear nowadays more music from a broader range due to the availability of the whole spectrum of music in streaming services. And we want to reach as many people as possible without losing our personal attitude.

How it looks with the ska, punk, oi!, hardcore scenes in Germany. Could you say, that these genres are still attractive for young people in Germany? Because lots of people claims that Germany and especially Berlin is capital of europian punk. Or is it like here in Czech where, I would say these scenes and subcultures are slowly getting old?

Johnny Ska: They are growing old in dignity :-D With exception of hardcore which has always been a young white angry men thing. But from time to time you can see a group of young rude boys and that’s a pleasure to me. I would say that the subcultures have united themselves under the motto: Better to hang around with the other freaks than with the "normal" scum.

Chrissy Reggae: Berlin is deeply connected with punk for sure. Historically grown since the late 70's. The punk attitude is widely connected with the underground scene and a sense of an alternative way of life that still lingers on in Berlin. How much that really has to do with punk music nowadays is hard to say. But of course Berlin is the place to be if you are searching subculture. But I also see the tendency that people who consider themselves as part of a subculture connect with other subcultures rather than with common people. Due to the fact that the scenes aren't that big anymore they unite. And you can also see this on music festivals where the organizers invite bands from different subcultures in order to attract enough visitors.

Is hard for you to combine personal live with a band? How much gigs during a month do you play and what about that says your families and employers, when you need vacation because of tour or gig?

Johnny Ska: Sometimes it's not easy but I will not wail about. I've been fired from my former job therefore. Now I run my own studio and that's fine to me.

Chrissy Reggae: I feel blessed to do music! I am happy to have the opportunity to tour with the band. A lot of people can't understand how you can earn less money "just" to fulfill your dreams. It's a decision. You can choose to work part time to make space for other things like music. Of course all comes for a price and in this case it means not to be as rich as others. For me that's a price worth paying. And family wise, luckily we all have loving people around us who understand our urge to play and support us. That's really awesome.

And last question! Which current german ska, rocksteady and early reggae bands would you recommend to us? Which one do you consider like a most interesting on the german scene.

Johnny Ska: There are not too many bands in the last years that are active and release records in Germany including Masons Arms who are mates from our rehearsal room. But I can name a few european ones I appreciate: The Valkyrians, Boss Capone, The Skints, Red Soul Community, Prince Fatty and Dub Princess.

Žádné komentáře:

Okomentovat