pátek 3. dubna 2020

Rozhovor - Crazy Baldhead

New York City nebo-li také velké jablko, město které na hudební mapě světa zanechalo velkou stopu. Ale také centrum americké ska scény a domov skvělých kapel, mezi které patří i Crazy Baldhead, kteří se pohybují na pomezí early reggae, dubu, ska a rocksteady už od roku 1997. Kapela, kterou možná znáte podle názvu ale určitě jste neměli možnost jí vidět naživo a to ne proto, že by koncertovala jenom ve Státech, on jí totiž na živo neviděl ještě nikdo. A proč? To se dozvíte v následujícím rozhovoru. Za kapelu odpovídal kytarista a hlavní postava kapely Jay Nugent, kterého můžete znát např. z působení v The Slackers.






Zdar Jayi, tak na začátek můžeš krátce představit kapelu? Vím, že co se týče NYC ska scény je hodně propojená, takže jaké fragmenty newyorských kapel tvoří Crazybaldhead?

Crazy Baldhead vznikli jako studio projekt v roce 1997 ve Version City Studiu, které patří King Djangovi. Django sehnal muzikanty ze Stubborn All-Stars, Vica Ruggiera ze Slackers, Victora Rice ze Scofflaws & NYSJE a Eddieho Ocampa z Insteps, ty tvořili základ rytmické sekce. Já jsem už měl nějakou dobu pár nápadů, takže jsem se jich zeptal, jestli by jsme to nenahráli a nesehnali k tomu nějaké zpěváky a takhle to celé začalo.

Někde jsem četl, že Crazy Baldhead nehrají naživo? Proč jste se rozhodli funguvoat jenom jako studiová kapela, když už hrajete víc, než dvacet let a na kontě máte pět alb?

Já bych rád hrál živé show ale prostě to nejde, protože jádro kapely je hodně zaneprázdněno se svými vlastními kapelami, byldlí v jiných zemích nebo jim to neumožňuje jejich práce, rodiné povinnosti apod. Hráli jsme už několik show, i když jen jako backing jamajským legendám.

Teď na začátku dubna se chystá vydání vaší nejnovější desky "Go Oasis", co můžeme od této novinky čekat, co bys řekl o tomto albu?

Uvědomil jsem si, že na poslední desce "The Stereo Prophecy & Electric Hymns" nebylo žádné ska. Takže jsem se chtěl dostat zpátky ke svým ska kořenům ale se zaměřením na těžký rytmický "sound system" sound. Na této desce jsem chtěl přivést zpátky taneční aspekt ska, který se zdá být trochu upozaděn, díky jeho propojení s punkem.

Spoustu skvělých amerických ska & rocksteady kapel pochází právě z New Yorku, ať už to jsou Toasters, The Slackers, Stubborn All-stars, King Django, New York Skajazz Ensemble, The Rocksteady 7, nebo v dnešních dnech The Frightnrs, také nesmím zapomenout na Version City Studio, které se stalo základnou pro mnoho NYC kapel a label Moon Ska Records Roberta Hingleyho (Toasters), který byl aktivní v 90. letech. Kdy si myslíš, že byli ty nejlepší roky newyorské ska scény a myslíš, že by se to mohlo někdy vrátit zpět? Co zbylo v New Yorku a zbytku USA z té 90tkové ska horečky?

Řekl bych, že ty nejlepší léta jsou vždy, když jsme děcka, pak se stane člověk unavený a cynický. Ty roky pro mě byly právě v půli 90. let. S Vicem Ruggiero jsem se znal díky kapele Agent 99, Vic mě později dohodil King Djangovi do Stubborn All-stars. Když vyšla první nahrávka Stubborn All-stars měli jsme debutový koncert s Chrisem Dowdem z The Fishbone, který pro mě byl v mé pozdní pubertě velkým vzorem. Najednou jsem cítil, že jsem na úplně nové úrovni hraní. Na našem prvním tour po východním pobřeží, v březnu 1996 jsme dostali od agenta Rancid nabídku, jestli bysme s nimi nechtěli jet v květnu, jako support během jejich Evropského tour. To byl jeden z těch momentů, kdy si říkáte: "konečně přišla naše chvíle, konečně se to rozjíždí správným směrem". V USA se o ska v té době začalo hodně mluvit, Rancid byli na hudební scéně pojem a stále jsou. Nikdy jsem si nemyslel, že by se tradiční ska, které jsme hráli, dostalo do Top 40 ale lidi najednou věděli o co jde, bylo to jako soundtrack ve filmech, ska se dostalo i do televizních reklam, měli jsme dokonce velký plakát v okně Tower Records na Bordwayi, museli jsme si myslet, že jsme teď na chvíli prostě top! Další skvělé období bylo zhruba před deseti lety, v roce 2009, kdy začala vznikat nová vlna kapel, která vytvořila novou scénu, které se začalo říkat "Brooklyn Rocksteady" - sem patřili The Forthrights, Equalibrians, Hard Times, Reggay Lords, The Frightnrs atd. Slackers byli považováni za kmotry této scény, protože většina soundu těchto nových kapel měla pomalejší rocksteady a až dubové aranže, což byl trochu odklon od "hopsavého" ska klišé. Hodně muzikantů z těchto kapel se setkalo a dalo dohromady právě na koncertech The Slackers. Snažil jsem se věcem pomáhat tím, že jsem se spojil s East Rev kolektivem a pořádal v jejich prospěch sound system a live shows. Trvalo to asi tak šest let, kdy jsme měli mraky skvělých koncertů a parties. Vše se to začalo rozpadat někdy kolem roku 2015, když jsem se rozsekal na kole a nemohl jsem půl roku hrát na kytaru se Slackers ani organizovat koncerty. Pak diagnostikovali Brukkymu (frontmanovi The Frightnrs) ALS, což je velmi vzácné nervosvalové onemocnění, posledním hřebíčkem do rakve bylo zavření klubu The Swamp, což byla naše domovská základna a místo našich koncertů a parties. Brukky v červnu 2016 nemoci podlehl, paradoxně na konci léta toho roku se debutové LP Frightnrs dostalo na první místo v žebříčku Billboard Reggae.


Kapelu jsi rozjel v roce 1997 ale první album se objevilo venku až v roce 2006, tedy až po dlouhých 11 letech? Proč to trvalo tak dlouho, pokud je tedy pravda, že Crazy Baldhead fungovali pouze jako studiový projekt?

Měli jsme pár singlů na kompilacích, ale protože jsme studiová kapela bez publika nebylo moc poptávek po desce. A to bylo v době před stahováním a sociálními médii, které usnadnili kontakt s fanoušky z celého světa. První album "Has a Posse" je jen kompilace různých nahrávek z Version City a Jammyland studia, které jsme nahráli mezi lety 1997 - 2004. V roce 2004 jsem se rozhodl, že bych nahrál konečně regulerní album se stálou sestavou aby to mohlo pokračovat dál. Neměl jsem vůbec povědomí a znalosti o digitálním nahrávání a chtěl jsem sehnat muzikanty a zpěváky z celých Států ale i světa, takže mi bylo jasné, že to bude běh na dlouho trať ale byl jsem odhodlaný tomu věnovat čas a dotáhnout to do konce a tak vznikla i druhá deska "The Sound of 69", která vyšla na konci roku 2008.

Jste kapela z New Yorku, který co se týče muziky a kultury nám dal skvělé kapely jako byli Ramones, Agnostic Front, The Slackers, nebo legendární klub CBGB's ale některé z těchto věcí jsou už minulostí, CBGB's je od roku 2006 zavřené a co jsem četl v rozhovoru s Rogerem Mirretem z Agnostic Front (který se mimochodem z NYC odstěhoval), New York už dávno není tím, čím býval, dokonce i David Hillyard z The Slackers přiznal v rozhovoru pro můj fanzin, že se hodně klubů odstěhovalo z Manhattanu do Brooklynu, zdá se, jak kdyby NYC ztratilo něco ze svého "ducha"? Jak moc se New York změnil od doby, kdy si začínal s Crazybaldhead? Myslíš, že gentrifikace je pro toto město velký problém?

Žádné město nikdy není tím, čím bývalo. Skutečná města, centra kreativity, tmelící kotel lidí z celého světa se mění prostě neustále. Když přišel punk bítníci si zoufali nad ztrátou lidových kaváren, když přišel folk, byli jazzmani zmatení, že nikdo nechce tančit. Teď žijeme ve věku sociálních medií nebo-li v "uřvané" generaci, jak já to nazývám. Sousedstvím lidí jsou dnes jejich mobilní telefony, všichni mluví o podpoře a kupování lokálních produktů, řemeslných výrobků a o domácím kutilství ale ve skutečnosti většina lidí chce homogenizaci, sterilitu, bezpečnost a předvídatelnost. A tak to je i s městy, lidé chtějí žít tam, kde si představují, že je nějaká akce ale šitá na míru tomu co se jim líbí a nelíbí, takže žádné polorozpadlé domy, žádný hluk ve večerních hodinách, žádní bezdomovci a zevláci v ulicích, veganské jídlo, bezlepkové pečivo, bio produkty, fair trade obchody, eko věci, každý druhý ve své samolibosti, že to dodržuje, do toho předražené domácí pivo a salát quinoa kale. Ale do New Yorku se každý den stěhují chudí ale i kreativní a originální lidé. Každá generace o sobě tvrdí, že je tou poslední skutečnou, což není pravda. Musíme jít s proudem, nebo tím být smeteni. Tím neříkám, že je nutné následovat trendy ale zkuste někdy zvážit změnu vkusu a otevřít se novým možnostem. Nemůžeme stále vyprávět včerejší příběhy, včerejšímu publiku.

V roce 2012 jste společně s The Slackers vydali singl "Occupy!" jako benefit pro hnutí Occupy Wall Street. V této souvislosti se musím zeptat... USA je země, která je na jednu stranu díky korporacím a Wall Streetu jádrem kapitalismu ale na druhou stranu je zemí, kde vzniklo v 50. letech hnutí za občanská práva, v 60. letech velké protiválečné protesty a hnutí, radikální strana Černých Panterů a kultura založená na antisystémovém postoji, v 90. letech to bylo naopak anti-globalizační hnutí, které se později rozšířilo do zbytku světa a v poslední dekádě Occupy Wall Street. Kam zmizel všechen ten postoj, jak je možné, že se vším tím, co jsem vyjmenoval mají USA za prezidenta Trumpa nebo v minulosti Nixna?

Duch odporu tady stále je ale peníze jsou mocnou zbraní. Nejlepším způsobem pro vládnoucí třídu, jak porazit všechna resistetní hnutí vždy bylo - koupit media, která proti nim začali zbrojit. Další způsob je udržovat potencionální disidenty, protestující a aktivisty aby byli až příliš zaneprázdněni prací a placením účtů aby zkrátka pod tlakem kapitalismu nebylo možné se organizovat a protestovat. A samozřejmě podporovat a udržovat rozdělení nižších tříd podle rasových, etnických a náboženských rozdílů, což je klasická strategie fašistů, nacionalistů a populistů už od pradávna. A také dále rozdělovat a štěpit třídy samotné, oklamávat lépe placené pracovníky (kteří jsou ve skutečnosti jen servisní třídou pozn. redakce) aby se spíše přikláněli k třídě vlastníků a byli tak proti těm méně placeným.


Ok poslední otázka. Co víš o České republice a o našich kapelách? Znáš nějaké české ska, punkové nebo hardcore kapely a festivaly?

V Čechách jsem byl už hodněkrát. Poprvé v roce 1998 s NYSJE a několikrát s The Slackers. Češi jsou pozoruhodně vřelý a přátělští k cizincům, když vezmu v potaz, jak jste byli utlačováni dvěma velkými impérii, jak z východu, tak i západu (a možná i jihu nevím, jak to chodilo za Rakouska-Uherska?). Naposledy jsem byl v Praze zrovna minulý rok na podzim se Slackers, kdy jsme hráli ve Futuru společně s Green Smatroll, také jsme vystupovali i na Mighty Sounds. Co musím uznat je, že máte skvělé jídlo a pravděpodobně nejlepší pivo na světě a Praha je opravdu nádherné město, vždycky to u vás stojí za to!







malá ochutnávka z nové desky



ENGLISH



Greetings Jay, please could you shortly introduce your band? We know that regards to NYC ska scene there is lots of musician connections, so what NYC bands create Crazybaldhead?

Crazy Baldhead was originally a studio project started in King Django's Version City Studio in New York in 1997. Django brought together a great band for the Stubborn All-Stars, Vic Ruggiero (Slackers), Victor Rice (Scofflaws & NYSJE), Eddie Ocampo (Insteps) were the core rhythm section. I had some ideas for tunes so I asked them if they wanted to record and find singers to front them. That was how it started.

Somewhere I've read, that Crazy Baldhead are not playing live gigs? Why did you decide to be only like studio project, when you have been playing more than twenty years and have released five albums?

I would love to play live shows but it's not really possible with the core band either being busy with other bands, living in other countries, or otherwise having day jobs, family responsibilities, etc. We've played a handful of shows, either with our originals and backing up foundation Jamaican artists.

You are going to release your latest album "Go Oasis" on April 10th, what can we expect from your new stuff, what would you say about this album?

I realized I didn't have any ska on my last album, "The Stereo Prophecy & Electric Hymns". I needed to get back to my ska roots but with a heavy bass and drums "sound system" sound. I wanted to bring back the dance music aspect of ska that seems to have been lost through it's association with punk.

Lots of great american ska & rocksteady bands is from New York City, it start with Toasters, The Slackers, Stubborn All-stars, continues with King Django, New York Skajazz Ensemble, The Rocksteady 7, or today The Frightnrs and I would forgot home of NYC bands Version City Studio and Robert Hingley's Moon Ska Records active in the 90's. When were the greatest years of the NYC ska scene and do you think, that it can return back? What left there in NYC and rest of USA, from the 90's ska boom?

The golden years always seem to be when we were kids and the sky's the limit, before we become jaded and cynical. The mid 90's were those years for me. Vic Ruggiero knew me from Agent 99 and recommended me to Django for guitar work in Stubborn All-Stars. When the first Stubborn All-Stars record came out we did our debut gig with Chris Dowd of Fishbone, whom I idolized in my late teens, sitting in. I suddenly felt I was on a whole new level of gigging. While on our first tour, an East Coast run, in March of 1996 we got a call from Rancid's booking agent asking if we wanted to come to Europe with them in May as support. That was one of those storybook moments when you think "we are on our way!" Ska was starting to be talked about in the US and Rancid was a big champion of the music, as they still are. I never thought the traditional ska we played would be Top 40, but people suddenly knew what it was, it was in movie soundtracks and commercials. We had a big poster in the window of Tower Records on Broadway and we got to think we were hot shit for a minute. Another great time happened ten years ago, 2009 or so, when a new wave of bands formed what came to be called the "Brooklyn Rocksteady" scene - The Forthrights, The Equalibrians, Hard Times, Reggay Lords, The Frightnrs, etc. The Slackers were seen as godfathers of this scene as much of the music had a slower, dubby rocksteady feel a deliberate departure from the "pick it up" ska cliches. Many of the bands met each other and formed at Slackers shows. I tried to help things along by teaming up with the East Rev collective to do DIY live sound system parties at their spaces. We had about a six year run of great shows and dances. Things fell apart around 2015 when, first, I had a bad cycling accident which rendered me unable to play guitar with The Slackers or organize any shows for six months, then Brukky (RIP) a frontman of The Frightnrs was diagnosed with ALS. The final nail in the coffin was the closure of The Swamp, our home base venue and party space. Brukky passed away in June of 2016. The Frightnrs debut LP hit number one on the Billboard Reggae charts in late summer. 

You started band in the year 1997 but first album was out in the 2006 after long eleven years. Why it took so long, if it's truth that Crazy Baldhead was always only studio project?

I had tunes on compilations, but being a studio band with no live following, there wasn't much call for a full-length album. And this was before social media made it easier to connect with fans around the world, and digital downloads without need of pressing a physical product, were possible. The first album, "Has a Posse" is just a collection of different studio recordings from Version City and Jammyland, between 1997 - 2004. In 2004 I decided I would make a proper album with a consistent band, recorded in one studio, etc. for continuity. I didn't have my own studio or any digital audio knowledge and I wanted to get singers and players from a bunch of bands all over the States and world, so I knew it would be a long process but I was determined to take my time and make it happen. That was "The Sound of 69" released in late 2008.

You are band from New York City, which regards to music and culture gave us great bands like Ramones, Agnostic Front, The Slackers or legendary club CBGB's, but some of these things are already past, CBGB's is closed since 2006 and what I read in one interview with Roger Mirret from Agnostic Front (who moved out from NYC), New York is not what it used to be, even David Hillyard from The Slackers said in the interview for my fanzine, that lots of clubs moved out from Manhattan to Brooklyn, it seems like NYC would lost some spirit. How much this city changed since the time when you started with Crazybaldhead? Do you think that gentrification is big problem for your city?

No city is ever "what it used to be". Real cities, focal points for creativity, centers of gravity for people from all over the world, are ever-changing. When punk happened the beatniks were lamenting the loss of the folk cafes, when folk happened jazz musicians were baffled that nobody wanted to dance etc. Now we live in the social media age, or the yelp generation, as I call it. People's neighborhoods are their phones. People talk a good game about buying local, artisanal, DIY, but most people really want homogenization, sterility, safety, predictability. So it goes with cities. People want to live where the action is in their imagination, but tailor-made to their likes and dislikes - no halfway houses, no noise after a certain hour, no "sketchy" (poor) people in their neighborhoods, gluten-free, vegan, organic, fair trade, green, and every other self-congratulatory, phony label on their overpriced craft beer and quinoa kale salad. But there are still hungry, creative, original people moving to New York every day. Every generation thinks they are the last "real" ones. Untrue! We must move with current or be swept away by it. Not simply follow fads and trends, but consider changing tastes newly opened doors. We can't continue to tell yesterday's stories to yesterday's audience.

In the 2012 you released together with The Slackers singl "Occupy!" like a benefit for Occupy Wall Street movement, related to this I have to ask... The USA, is the country which is, on the one side core of capitalist system, thanks to corporations and Wall Street but on the other side, country where started in the 50's Civil Rights movement, in the 60's big anti-war protests, radical Black Panther Party and culture with anti-establishment attitude, in the 90's it was anti-globalizing movement or in last decade Occupy Wall Street. Where all this, this attitude dissapeared? How is possible, that with all this what I named, USA have president like Donald Trump or in the past Richard Nixon?

The spirit of resistance is still here but money is a powerful weapon. The best way for the ruling class to defeat liberation movements was to buy up the media outlets that championed them. Keep potential dissidents, protesters, activists too busy working and paying bills under crushing capitalism to organize and protest is another. And, of course, encourage division within the working class along racial, ethnic, religious, ideological lines, which is a classic strategy of fascists, nationalists and populists. And class divisiveness - deceive higher paid workers into siding with the owner class against lower paid workers. 

Ok this one will be a last question. What do you know about Czech republic and what about our bands, do you know any CZ ska, punk or hardcore bands of festivals?

I've been in Czech many times. First in 1998 with NYSJE and a handful of times with The Slackers. Czechs are remarkably warm, friendly people that are welcoming to strangers. Especially so considering how you were mistreated by two large empires to your east and west (and maybe to the south, as well? How were things under the Austro-Hungary?). It had been a few years but I played in Prague just last year at Futurum with The Slackers and Green Smatroll. We've also played Mighty Sounds Fest out in the countryside. You guys have have great food and perhaps the best beer in the world. And Prague is such a beautiful city, always a great time!

Žádné komentáře:

Okomentovat