sobota 16. ledna 2016

American oi!

O historii a vzniku skinheads toho bylo napsáno už bezpočet a internet je plný článků o vzniku kultu na konci 60. let a o jeho navrácení kolem roku 1978, proto mi přišlo zbytečné tu znova omílat to, co můžete najít v x podobách, kdekoliv na webu a co většina ze čtenářů jistě zná. Ovšem historie skinheads ve Spojených státech mi přišla, jako dobrý námět, jelikož místní scéna měla ze všech zemí, kam se plešatý kult rozšířil asi největší dopad na zbytek světa. Tím dopadem mám na mysli hlavně SHARP, částečně i RASH ale na druhé straně i Hammer Skins. Stejně tak, jako ve zbytku světa, skins se v USA do počátku 80. let téměř nevyskytovali, pravdou je, že první HC kids sice nosili oholené hlavy ale svým výzorem měli ke skinheads ještě hodně daleko a britský styl na ně neměl žádný vliv. První skins se objevují na počátku 80. let, kolem roku 1981, zejména na severovýchodě USA, jako součást punku, který se později transformuje v hardcore. Prvními americkými, doloženými skinheady byli Harley Planagan (pozdější frontman hardcorových Cro-Mags), který kult objevil během tour po Irsku, kde vystupoval se svojí kapelou The Stimulators a přenesl ho do New Yorku, dalším byl Sab Grey z Washingtonu D.C., který stál za první americkou oi! kapelou Iron Cross. Se stylem se do USA dostává i hudba a tak v roce 1980 vzniká první čistě americká oi! kapela Iron Cross, která se později proslavila hitem Crucified for Your Sins, který většina zná v podání Agnostic Front. 
Iron Cross
První vlna amerických skins ve většině přebírá styl v originální britské podobě. Počátkem 80. let vyrážejí na tour po Státech také The Specials a The Selecter, kteří zasévají první semínka amerického ska a pozdější třetí vlny a do značné míry ovlivňují první generaci skinů, která se dá rozdělit na ty, kteří následují právě 2tone a ty, kteří jsou součástí hardcore scény, která měla na skins v USA asi největší vliv a postarala se o odlišný vývoj, než byl k vidění v rodné Anglii. Během této první vlny vznikají dnes už zásadní kapely americké skinhead scény, ať už to byli The Press z New Yorku (1984), již zmíněný Iron Corss (1980) z Baltimoru/Washingtonu D.C., newyorkští Toasters (1981), jakožto jedna z prvních a nejstarších amerických ska kapel a jejich label Moon Records, založený frontmanem Robem "Bucket" Hingleym, Anti-heroes z Atlanty (1984), nebo Warzone (1983) Raye "Raybeeze" Barbieriho. Zajímaostí je, že rasismus se přibližně do roku 1985 téměř nevyskytoval a to i přesto, že i senzace chytivá americká média reprodukovala zprávy o násilnostech a rasových útocích pravicových skinheadů z Velké Británie. V té době se kult rozšiřuje i na západní pobřeží, kde právě počátkem 80. let probíhal Mod revival (Kalifornie), který částečně také pomohl s rozšířením ska. V Kalifornii bylo ohniskem prvních skins hlavně San Diego, odkud se kult začal rozšiřovat po celém západním pobřeží, přes Los Angeles až po Seattle ve Washingtonu. 
Kolem roku 1986 přichází druhá generace skinheadů. Zátímco první generace vycházela z původního britského stylu, druhá vycházela nebo byla ovlivněna zejména, vznikající newyorkskou hardcore scénou. Právě až v druhé vlně se začínají objevovat první rasistické crew, první takovou byli CASH (Chicago Area Skinheads), kteří se dali dohromady v roce 1985. Jak jinak, než na jihozápadě (Texas, Louisiana, Arkansas) se začíná objevovat největší množství naziskins, kteří tu postupně navazují kontakty s Ku Klux Klanem. Právě v Dallasu, v Texasu vznikají v roce 1986 Hammer Skins, kteří se později rozšiřují i do Evropy. V reakci na rozšiřující se WP skinheads, vzniká v roce 1986 v New Yorku SHARP, kteří stejně tak, jako o pár let dříve Hard As Nails, Newcastle Spy Kids, nebo londýnští Trojan Skins Legion, ve Velké Británii se snažili navrátit "dobré jméno" skinheads. Původní myšlenkou nebylo nic jiného, než ukázat mediím a veřejnosti, že originální skinheads nejsou rasisti a že WP jen vykrádá modu a styl a právě díky mediálním "senzacím" se tak rychle rozšiřuje. SHARP nevzniklo jako nová odnož, jak je vnímána dnes, nezáleželo na tom, jestli jste trad. skin, oi! nebo hardcore skinhead, šlo jen o to, nenechat si ukrádst vlastní identitu. Jednou z prvních amerických kapel, hlásících se a propagující SHARP byli newyorkští The Press, v čele s André Schlesingerem, který v té době sympatizoval s britskou SWP (Socialist Workers Party) a údajně byl v kontaktu s The Redskins. SHARP mělo díky osobě Roddy Morena z The Oppressed, který tuto myšlenku po své návštěvě New Yorku přivezl do Evropy, obrovský dopad na skinheads obecně. 
původní SHARP logo
Právě možná díky SHARP se udrželo povědomí o černobílých kořenech a kult nezůstal vykraden pouze rasisty. Mezitím se druhá generace amerických skins stále rozšiřuje, v roce 1987 vychází u anglického labelu Link Records, první deska kapely Anti-Heroes - That's Right, která je prvním americkým, dlouhohrajícím oi! albem, i když pravdou je, že první americkou oi! nahrávkou bylo EP Skinhead Glory od Iron Cross, které vyšlo v roce 1982. Mohlo by se zdát, že v té době na scéně převažovali pouze naziskins ale pravdou je, že jejich počet tvořil menšinu. Pouze mediální humbuk bylo to, co vytvářelo dojem, že američtí skinheads jsou z velké části rasisti a jak moc dobře víme, media prostě nerozlišují. Do roku 1988 se kult postupně rozšiřuje do téměř každého většího amerického města. Nezávysle na SHARP v New Yorku se na středozápadě v Mineapolis, v druhé půli 80. let formují Baldies, což byla další antirasistická skinhead crew. Ovšem Baldies byli do značné míry ovlivněny levicovými postoji a militantním antifašismem a fyzická konfrontace naziskins jim nebyla vůbec cizí. Právě Baldies v roce 1989 hostovali zakládající konferenci, vznikající Antiracist Action (americká obdoba AFA), na kterou se sjelo na 80 skinheadů z celého středozápadu. Přichází 90. léta, v roce 1992 dává dohromady bubeník Phil Riqaud a kytarysta Carl Fritscher, jednu z nejzásadnějších amerických oi! kapel, newyorkské The Templars. Také na ska scéně dochází ke změnám, v USA vypuká 3. vlna, která má zásadní dopad i v Evropě, mezi tou hromadou skapunk kapel vznikají Hepcat (1990), kteří jsou první americkou trad. ska kapelou. 
Agnostic Front v začátcích
Rok 1992 je dalším mezníkem v historii skins v USA, právě v tomto roce se formuje první RASH posádka a opět nikde jinde, než v kolébce amerických skinheads, v New Yorku. RASH (Red and Anarchist Skinhead) vznikli ze členů May Day Crew, kteří se v reakci na indcident, kdy jiný skinhead hlásicí se k SHARP, k smrti ubil homosexuála, od tohoto označení distancovali. May Day Crew, kteří byli do té doby levicovější skupinkou uvnitř SHARP návázali na levicové tendence, které se dali pozorovat nejen v Evropě, mezi redskins ale i mezi mnohými členy Baldies. Podobně jako SHARP i RASH se postupem času rozšířili do zbytku světa, kdy se k této "odnoži" začali hlásit redskins, skinheads ovlivnění anarchismem, nebo jinak levicově orientovaní skins. Velkou ránou pro (nejen) americkou scénu byl rok 1997 a umrtí frontmana hardcorových Warzone Raye "Raybeeze" Barbieriho, který patřil k první generaci amerických skinheads a který ve věku 35 let podlehl, na první pohled banálnímu zápalu plic. S příchodem nového tisíciletí pomalu odpadá americká ska horečka a v roce 2000 končí, dnes již legendární ska label Moon Records. Kolem roku 2003 se začíná v mnoha amerických městech počet skinů, oproti předchozím letům snižovat a to, jak na straně nerasistických skins, tak i u WP skinheadů. Poslední zájímavostí spjatou s americkou scénou byl rok 2009, kdy byl v San Diegu, při jedné potyčce, během oi! koncertu zastřelen jiným skinheadem, nácek Christoper Hawthorne.
NYC skins
Bohužel filmy, jako např. American History X, u nás známý pod názvem Kult hákového kříže, z roku 1998, k lepšímu obrazu (nejen) amerických skinheads moc nepřispěly. Je totiž mnohem jednodušší, napsat senzační článek o rasistických idiotech o skinheadském násilí, natočit "kontroverzní" film o neonacistech, zkrátka cokoliv co zvýší sledovanost, než trochu zapátrat ve faktech a nastínit situaci takovou, jaká ve skutečnosti je!






Žádné komentáře:

Okomentovat