úterý 14. července 2015

Report

NYSJE, Kšandy Industry
(8.7. 2015) Praha - Cross


V rámci Mighty Sounds afterparty se po republice v několika dnech po skončení Mighty Sounds odehrálo několik koncertů, který byli pro lidi s páskou z fesťáku zadara ale jelikož už na Mighty posledních pár let nejezdím, tak jsem by asi jeden z mála platících, nicméně NYSJE za 90,- je opravdu za hubičku. Bohužel na poslední chvíli mi akci odříkává "Přistěhovalec" a tak se do Crossu vypravuji sám. NYSJE byla kapela, která mi svého času (cca 8 let zpátky) zněla v uších dost často, i když teď už je skoro vůbec neposlouchám. Nicméně proč si nezpříjemnit středeční večer po 3 dnech volna. Jako předkapela vystupovali pražští Kšandy Industry, (věkově) mladá kapela o který je poslední dobou celkem slyšet a pokud si dobře vzpomínám, tak vystupovali vloni v řijnu, před Buster Shuffle. Do Crossu dorážím o něco později, takže stíhám jen poslední dva tracky + přídavek. Můj dojem? Na mě vytváří dojem, že se zvukově ještě hledaj, protože jejich ska není zrovna v našich končinách nic moc originálního, i když plusem je, že aspoň nehrajou skapunk a texty zpívaný v čestině májí hlavu a patu a celkem i myšlenku, tak uvidíme jestli dozrajou a trochu ten sound rozvinou. I když stejně jsem se pod náporem všech těch "fanynek" (zřejmě jejich spolužačky :-), pod podiem nemohl zbavit pocitu středoškolský kapely. Po krátký pauze a pokecem s Karlem se sál začíná opět zaplňovat a nastupují amíci NYSJE. Minulý rok vydali EP Free as Bird, kterým odpálili svůj set, konkrétně stejnojmenným trackem, kde se nezapřela inspirace legendárním songem od Byrona Lee & The Dragonaires - Jamaican Ska. Zazněli i starší vály jako Filthy McNasty a Arachnid, který jsem hned poznal. Hodně zajímavý byl song Take Five, který zazněl hned ze začátku, což byl regurelní dub, i když míchnutý jazzovou improvizací a právě to bylo to, co vytvářelo tu dokonalou fůzi a řekl bych, že tyhle dvě věci k sobě sedly dost dobře. Ostatně to samý bylo slyšet i v dalším dubu - tracku Elegi, který zazněl v půli koncertu, tady si dal duet trombon s flétnou, což byla naprosto dokonalá kombinace, která sklidila u publika hodně velký ovace, stejně tak jako minutový solo na bicí, který přišlo po asi prvních třech tracích. U New York Skajazz Ensemble je hodně znát inspirace Skatalites (myslím, že snad i Rock for Rock zazněla) a pokud se nemýlím, tak i pár členů mají se současnými Skatalites společných. Hodně velkou radost mi udělali coverem Message to You Rudi, kdy jak jsem si všimnul, jsem nebyl jediný kdo si zabékal :D 
Dost mě překvapilo to množství reggae, který bych u NYSJE nečekal, jako např. v předposledním songu The Ride, který začínal reggae intrem a pak přešel do ska, nemluvě o dubu, který jsem zmiňoval o pár řádků výš. Ale abych jim nekřivdil, zazněli i ska/skajazz vály jako Don Tojo, Joelle nebo Teardrops From My Eyes, ostatně profesionalita je u týhle kapely znát každým tonem a i na členech samotných vidíte, že mají už něco odehráno a že jde o profíky a ne o druhořadou 3rd wave ska kapelu. To už se pomalu blížil koncert ke konci, zaznělo ještě pár posledních songů mezi nimi např. Step Foward, velkej potlesk (bylo vidět, že to lidi fakt bavilo) a aby toho nebylo málo, tak (klasicky) ještě dva přídavky a konec! Jak je vidět ska se pořád líbí a i NYSJE se líbili. Na to, že byla středa, tak lidí bylo celkem dost, tak nevím čím to je, že už tenhle žánr nemá takovou sílu, jako měl před 7 - 8 lety, protože lidi celkem na ska furt chodí (aspoň v Praze to tak vypadá)? I když pravdou je, že kapely který tenkrát dokázaly zaplnit Lucernu dnes hrají v klubech jako je Buben nebo Cross. Po koncertě ještě chvíli očumuju distro (dokonce i jedna deska se prodala, světe div se!), po snaze přemluvit týpka u distra aby mi prodal nášivku The Redskins trochu levnějc, jelikož 100,- za nášivku mi přišlo fakt moc, pomalu odcházím. Ve 3:00 se konečně dokodrcám nočkou domů, do práce stejně zaspávám a opět přicházím o půl hodiny pozdějc ale na to už, tak nějak sere pes!

Žádné komentáře:

Okomentovat