středa 17. července 2013

Red Soul Community - I Never Learn

Třetí deska této early reggae / rocksteady bandy ze španělské Granady vyšla letos v půli května na německém labelu Grover rec. a obsahuje celkem 12 zářezů. Red Soul Community sice nepatří mezi můj top of the bands ale nejde o mě, takže i když nové album mi sice nepříjde jako hotovej zázrak, nedá se jen tak zahodit, i když upřímě si myslím, že RSC mají větší potenciál, než ukázali na desce I Never Learn. Hned k úvodnímu tracku I Never Learn natočili dokonce i videoklip, který najdete v sekci články, nicméně tenhle song řadím k těm silnějším válům. Klasický early reggae s osobitym rukopisem, který je pro RSC typickej. Další povedenou věcí je Say That You Care, další early reggae track, kde se typickej boss reggae, kytarovej rytmus nezapře. Možná jenom dát větší prostor klávesám a neměl bych co vytknout. Killah je skoro školáckym příkladem early reggae a troufnul bych si tvrdit, že asi nejsilnější věc z celý desky. Instrumentálka s pořádně nadupanejma hamondama a s výbornou dozvučující solo kytarou, která tomu dodává ten správnej říz - prostě boss reggae jak vyšitý. Come Back, jediný ska z celýho alba a možná i první ska song, kterej jsem od RSC kdy slyšel, nicméně dechy tu nehledejte, RSC je stejně nepoužívaj, navíc tam kde nejsou dechy to zaskočí klávesy. Nemůžu opomenout Spanish Bombs, cover od The Clash ovšem hozenej do klasickýho reggae. Mám pro Clash slabost a i když si myslím, že v early reggae verzi by byl zajímavější, beztak ho řadím těm povedenějším věcem. Co se týká zbytku desky, celkově je album I Never Learn spíš rocksteady záležitostí, na hráčský úrovni je to sice slušný ale ten zbytek tracků na mě působí hrozně jednoduše a prvoplánově (viz. All Night Long, reggae ale pro kapelu jako jsou RSC dost průměrný, navíc tenhle styl reggae bych u nich fakt nečekal). Možná kdyby v těch rocksteady pasážích tu a tam zakomponovali dechy, tak by to albu určitě prospělo a celkovej dojem trochu oživilo. Ale nedá se říct, že by nová deska byla zas taková nuda, z celkově 12 věcí, skoro polovina nezklame, takže pokud bych dal 7 - 8 z 10 tak budu mít čistý svědomí.

The Rockin' Preachers - Reggae Cookin'

Další pro mě neznámá kapela, tentokrát z Francie, no a jelikož fran. scénu mám celkem rád, tak jsem byl hodně zvědavej. I když popravdě dojmy z desky Rggeae Cookin‘ mám dost rozporuplný. Deska vyšla v roce 2012 s celkovou stopáží 12 tracků, takže nejde o zas tak čerstvou záležitost. Jde o jeich debut, kterej předcházelo EP Soul’n’Reggae z roku 2011 a singl No Nuclear Power na kompilačce French Reggae Revolution. Úvodní song Reggae Cookin‘ je spíše rocksteady v pomalejším tempu, teprve s následující Feeling the Beat nastupuje boss reggae sound. Tenhle track mě chytl hlavně díky perfektní base, která je trochu šmrnclá funky, nicméně early reggae beat se zde nezapře a hamondky to už je jen takovou satisfakcí za tímhle songem. Další z těch silnějších počinů je Easy Baby, naprosto perfektní, svižný early reggae se všema náležitostma, hutný hamondky, který mě nejvíc dostali hned v intru…..prostě pecka, musíte slyšet!!!! Living In Happiness, sice taky early…ale tady už nejde ani tak o klávesy, nicméně co se mi na tomhle tracku líbí je druhá kytara, která dokresluje trochu rocksteady feeling tohohle songu. Nemůžu si pomoct ale vzdáleně mi to připomíná pecku Monkeyman od Toots and the Maytals (myslím tu kytaru :-D Album Reggae Cookin‘ se pohybuje někde na pomezí mezi rocksteady a early reggaea, dechy kapela nepoužívá a to je, si myslím celkem škoda, protože určitě by to těm více rocksteady věcem prospělo (aspoň dozvučováním), protože takhle můžu říct v podstatě to samý co o novym počinu RSC. Vůbec poslední dobou se na offbeat scéně vyrojilo hromady kapel, co úplně vypouští dechy ale musím říct, že většina z nich to docela dávaj i bez dechů, nebo alespoň při nejmenším to dokážou vyvážit něčím jinym. Bohužel i když v tom zbytku desky je dost slyšet rocksteady, stejně to moje dojmy moc nevyváží. Zkrátka nemůžu si pomoct ale chybí mi tu víc vlastních nápadů, jakoby se kapela snažila úplně přesně napodobit to co se hrálo na Jamajce a co si budem povídat kapel takovýho formátu je dnes hromady a hromady. Když už jsme u toho rocksteady, tak musí zmínit ještě dvě pecky, který stojí za poslech a to A World On Fire ve středním tempu, která je textově protiválečně laděná (a kdo říká, že politickej komentář nemá s muzikou co dělat, tak se sakra plete a u reggae to platí dvojnásob) a pomalejší My Baby Left Me Today. Původně jsem si nemyslel, že bych dal tomuhle albu takový hodnocení, chtěl jsem bejt tochu přísnější ale 7 - 8 z 10 si tahle deska určitě zaslouží, chce to jen se do ní trochu víc zaposlouchat.

Redska - Bella Ciao

Další levota z Itálie. Jak se zdá tak Redska jsou poslední dobou aktivní, jak nikdy předtím, minulej rok nám naservírovali jejich v pořádí už třetí album a letos tu máme EP Bella Ciao. Bella Ciao je název starý, italský partizánský písničky, z období druhý světový války, kterou má v repertoáru kromě Banda Bassoti i spoustu dalších kapel stojících na levo. EP vyšlo v Itálii u One Step rec. a v Německu u Mad Butcheru, celkem 3 songy v jejich klas. skapunkovym podání. Hudebně nejde o nějakou velkou změnu, čekejte to na co jste u Redska zvyklí. Prvním trackem je hned stejnojmnenná Bella Ciao, kde se mi hodně líbili dechy, který jsou tu vytáhlý hodně nahoru a jen tak nezapadnou, mezi těma punkovejma kytarama. Další věc….Redska jsou jeden z mála skapunků, který se mi líbí a to hlavně díky tomu, že i do punkovejch pasáží se nebojí zakomponovat klávesy, což je instrument pro ska tak typickej. Druhej song Smile, opět punkový intro smíchaný s klávesama a dechovou sekcí, který krásně přejde do reggae aby zrychlilo přes ska až do punku, kterej je podkreslenej, jak jinak, než klávesama a dechovou sekcí, prostě nemám co vytknout! Poslední zářez La Resistenza je víc na druhou (i když nebojte punku tu je taky dost). Co na tomhle tracku oceňuju je tahací harmonika, kterou uslyšíte hned v intru a ve ska pasážích, která zajímavym způsobem obohacuje celkovej sound. Nemám co dodat. Redska prostě umí, sice nejsem takovej fanda skapunku ale najdou se vyjímky a Redska jsou jednou z nich, takže 8 z 10...Oi!