středa 19. prosince 2012

Lambretta

V květnovém "vydání" jsem psal o jednom ze symbolů (nejenom) ska kultury, o skůtru Vespa. Tento skůtr ovšem nebyl jedinou oblíbenou značkou, stejně tak popularní mezi Mods byla i další italská značka Lambretta, která byla ve své době velkou konkurencí pro Vespu. Historie tohoto skůtru sahá až do roku 1922 k Ferdinandovi Innocetimu, zakladateli zančky Lambretta. V těchto letech byl majitelem továrny na ocelové trubky, které si jako výrobek v oboru vybudovali velké jméno po celé Evropě. V roce 1931 Innoceti přesunuje výrobu z Říma do Milána, kde nechává postavit větší továrnu, v této době zaměstnává téměř 6000 lidí. Bohužel během druhé světové války je továrna vybombardována. Innoceti se po válce rozhodnul začít podnikat v jiném oboru. Po druhé světové válce, když viděl rozbombardovanou a válkou zničenou Itálii a zejména její infrastrukturu, rozhodl se začít vyrábět malé osobní motocykly, které by mohli řídit jak ženy, tak muži, byly by lehké a zároveň robustní. K návrhu prvního prototypu si pozval leteckého inženýra Corradina D'Ascania, který navrhoval také helikoptéry Augusta. Ovšem finální verzi model 125 A navrhli letečtí inženýři Cesare Pallavicino a Pier Luigi Torre. Vzorem se jim stal (podobně jako v případě Vespy) americký armádní skůtr Cushman, které používala v okupované Itálii americká armáda. Název Lambretta byl odvozen od říčky Lambro v Miláně, první model 125 A se začal seriově vyrábět v roce 1947. Výroba se rychle rozrůstala a skůtry šli poměrně dobře na odbyt. Postupně se licenční výroba rozrůstá do různých koutů světa. Ve Španělsku se Lambretta vyráběla pod názvem Servetus, v Jižní Americe se výráběla v Brazílii, Argentině a Chile pod názvem Siambretta. V 60. letech přišla Lambretta s modely TV (Turismo Veloce) Special 125 a 150, SX a GP, tyto byli vůbec první motocykly na světě, které měli přední kotoučovou brzdou. Bohužel s nástupem malých osobních automobilů, které přišli na trh koncem 60. let, začíná zájem o skůtry pomalu upadat. Značka Lambretta (podobně jako Vespa) se v této době začíná dostávát do finančních potíží. Továrnu proto kupuje britská BLMC (British Leyland Corporation). 
Aby se Lambretta dostala z finančních problémů, začíná pod jejich licencí vyrábět auta, bohužel ani licenční výroba aut továrnu nezachránila a tak se v roce 1972 zavírá úplně. V tom samém roce kupuje továrnu Indická společnost Automobile Products of India / Scooters India Ltd. (SIL). V roce 1974, po pomoci italských zaměstnanců Lambretty (kteří pomáhali s návody, protože všechno bylo psané v italštině a zaškolením) se výroba začíná rozjíždět znovu, tentokrát už kompletně přesuntá do Indie. První "indickou" Lambrettou byl model Vijay Delux, který se na vývoz prodával po označením GP 150. Lambretta si také zahrála v nejznámějším filmu o Mods - Quadrophenia, kde hlavní hrdina Jimmy jezdil na modelu Li 150 série 3. V letech 1980 - 1981 se dostává výroba Lambretty na svůj vrchol, bohužel mezi lety 1987 a 1997 začíná odbyt znovu upadat a v roce 1998 je výroba skůtru Lamberetta ukončena definitivně. Od té doby se SIL soustředí pouze na výrobu tříkolek (rikš) Vikram 3Wheeler, které mají motory Lambretta. V roce 2010 se na trhu po dlouhých letech objevuje další model LN 125, který je desingově inspirován předchozími modeli. Tento model vyrábí na Taiwanu společnost SYM Motors, která do něj montuje jejich vlastní motory a převodovky, kdežto tělo skůtru je vyráběno v Itálii. I přesto, že se Lambretta stala společně s Vespou symbolem 50. a 60. let a skůtrem, který se rozšířil do celého světa, nikdy nedosáhla takové slávy a prodejnosti, jako její největší konkurent, skůtry Vespa.

Žádné komentáře:

Okomentovat