neděle 27. května 2012

Vespa

Snad žádný dopravní prostředek není spojen se subkulturou mládeže tak silně, právě jako skůtr Vespa. Nejen, že se stal symbolem pro italskou mládež ale později, také pro britské Mods, kteří tento malý motocykl měli jako protipol k silným motocyklům, na kterých jezdili tolik nenávidění rockers. Pro Mods je tento skůtr (spolu s Lambrettou) stejným symbolem jako Union Jack pro Británii, nebo vodka pro Rusko ale nezůstalo to jen u Mods. Logicky s nástupem 2tone éry na přelomu 70. a 80. let se Vespa stala symbolem i pro ska kulturu, která jí přijala jako neodmyslitelný prvek. Do jisté míry to bylo tím, že 2tone využíval symboliku subkultur 60. let, na kterou se snažil navázat, tím že skloubil dohromady prvky a symboly, jak Mods a rudies ale i skinheads. Navíc symbolika černobílé šachovnice vznikla naprosto jednoduchým způsobem. Jerry Dammers (The Specials) jí měl, jednoduše, nalepenou na svém skůtru a jelikož se mu šachovnice líbila, použil jí jako symboliku 2tone hnutí. Až později získal tento symbol svůj antirasistický význam. Ale to už by byla kapitola o něčem jiném, než chci psát. Nicméně i takto dokázal tento malý motocykl ovlivnit symboliku ska muziky. Historie Vespy (česky vosa) sahá do roku 1946, kdy se v polválečné Itálii Enrico Piaggio (syn zakladatele továrny Piaggio, která Vespy vyrábí - Rinalda Piaggia) rozhodl, že skončí s podnikáním v leteckém průmyslu, který byl beztak zničený spojeneckým bombardováním a najde si jinou oblast podnikání. Inspirací pro Vespu se stal americký předválečný skůtr Cushman, který používala americká armáda a v poválečné Itálii jich bylo stále dost.První prototyp MP5, který byl po několika upravách v desingu pozměněn, nepřinesl to co od něj Enrico Piaggio očekával, nakonec po několika úpravách Enricovi inženýři dospěli k dnešnímu typyckému tvaru s jednostranným zavěšením předního kola a motoru, který je spojen rovnou se zadním kolem, což nevyžadovalo řetěz, od ktereho by šli nečistoty. 
Toto už byl ale druhý prototyp MP6, který navrhnul inženýr D'Ascanio Corradino a právě tento prototyp byl v dubnu 1946 zapsán na patentovém úřadu ve Florencii a vybrán pro seriovou výrobu. Nebudu se tu moc rozepisovat o technických detailech, kterým stejně nerozumím, takže to vezmu trochu stručnějc. Ještě na prvních 13 seriových modelech byl patrný vliv leteckého průmyslu, v použitých technologiích a zejména co se týče desingu zadní části motocyklu. Poprvé byla Vespa veřejnosti představena v roce 1946 na Milánském Veletrhu, kde se prodalo prvních 50 kusů, o rok později se jich prodalo 2500, v roce 1948 to už bylo přes 10 000 a v roce 1950 více, než 60 000 kusů. Největší reklamu Vespě udělal fim Prázdniny v Římě (1953) s Audrey Hepburn a Gregory Peckem, kde se Gregory Peck a Audrey Hepburn projíždějí na Vespě ulicemi Říma. Právě díky tomuto filmu, vystoupala prodejnost skůtru na  100 000 kusů. Vespa se tak rychle dostala do světa, vlastníky tohoto motocyklu se stali hvězdy jako např. Marlon Brando, což dodávalo skůtru na atraktivitě. V polovině 50. let se Vespa začala licenčně vyrábět po celé Evropě, v Anglii, Španělsku, Francii, Belgii a Německu. "Vespa" se vyráběla dokonce i v Sovětském svazu (mezi lety1956 - 79), kde byla produkována bez licence, na základě okopírovaných plánů modelu 150, pod jménem Vyatka. Výroba byla na základě protestu továrny Piaggio, v roce 1979 nakonec zastavena. V roce 1960 byla zahájena výroba, dokonce i v Indii, Brazílii a Indonesii, čímž Vespa expandovala do celého světa. Do roku 1960 se prodalo 2 000 000 kusů, ovšem na konci 80. let toto číslo činilo, celkově 10 000 000 prodaných kusů. Ve Velké Británii se v 1. polovině 60. let stala oblíbeným dopravním prostředkem mladežnické subkultury Mods, kteří si svoje skůtry upravovali přidáváním nadměrného množství spětných zrcárek, světel apod., ovšem Mods, stejně tak jako Vespu si oblíbily i konkurenční Lambrettu. Vespa (přesněji její vojenská verze 150 TAP se zabudovaným 75mm, protitankovým kanonem) se v 50. letech, dokonce účastnila i válečného konfliktu v Alžírsku. Vespa nebyla oblíbená jenom u mládeže, také mnoho dojíždějících do měst za prací si jí oblíbilo, protože bylo snádné s ní zaparkovat a její provozní náklady byli nižší, než u auta. 
Vespa si během 50. a 60. let užívala svojí největší slávu ale s příchodem 70. let a nárůstem, zvyšujícího se počtu malých osobních automobilů se pomalu začala vytrácet atraktivnost Vespy a její oblíbenost (především v zemích záp. Evropy) začala klesat. Ovšem v Itálii a jižní Evropě je tento skůtr stále oblíbený a můžete ho potkat téměř na každém kroku. Vespa se snažila expandovat i na americký trh, kde byla dovážena firmou Colby General Tire Company, která dovážela i Lambrettu, ovšem neúspěšně. Vysoká konkurence a dovoz výrobců z Japonska, nakonec donutil továrnu Piaggio opustit americký trh a koncem roku 1981, Vespa odchází z amerického trhu. Na americký trh se vrací až o 20 let později s novými modeli a v letech 2001 - 2002 stoupá její prodej v USA o 27%. Vespa je dodnes hojhně rozšířená po celém světě, v Asii slouží k přepravě nákladů, v latinské Americe na ní můžete potkat pětičlenou rodinu, v Itálii na ní lidé zase jezdí do práce. Vespa kluby najdete téměř po celé Evropě ale i po celém světě. Do dnešních dnů se vyrobilo celkově 138 různých modelů a verzí tohoto nejslavnějšího skůtru na světě!!!