úterý 13. prosince 2011

Report

Předvánoční ska v Rock Café

Yellow Umbrella
Discoballs
Dub Artillery
Green Smaroll
Basta Fidel

V pátek 9. prosince jste v pražském klubu Rock Cafe mohli vidět "přehlídku" toho nejlepšího, co na naší scéně vůbec je, spolu s drážďanskými stálicemi. Koncert německých Yellow Umbrella, za podpory kapel Green Smatroll, Basta Fidel, Discoballs a Dub Artillery. Samozdřejmě, že ani "redakce" Pork Pie zinu zde nesměla chybět a pro ty kdo se nezúčastnily, tu mám report. Začnu asi samotným klubem, protože to byla moje první návštěva po rekonstrukci klubu, okolo které se vedl i určitý mediální zájem, až to vypadalo, že chce radnice vypudit z Prahy vše co "smrdí" a nepřináší takový zisk, jako lobing obchodních řetězců, developerů a podobnejch sráčů. Nicméně vše dopadlo dobře a Rock Cafe funguje dál. A proto jsem čekal, že i klub bude vypadat jinak, ale opak byl pravdou, jelikož jediné, na čem se opravdu zapracovalo (a to velmi kvalitně) bylo odzvučnění, jinak vše až na pár detailů zůstalo při starém. První vystupující kapelou byli Dub Artillery, které jsem zastihl až při jejich poslední písničce, takže ani nemám co napsat, jelikož dojmy žádný nebyli. Celková účast byla poměrně dobrá, i když zas tak narváno nebylo, takže takovej průměr. Je celkem zajímavý pozorovat složení publika, když si vzpomenu na koncerty tak před 4 rokama, tak jste mohli běžně na ska vidět i punkáče a dnes? No asi to tenkrát byla nějaká "moda". Další zajímavá věc je, jak většina skinheadů, příjde na ska jen tehdy, pokud jsou v tý kapele skini. A naopak, na kapely jako Valkyrians, The Offenders, Chancers nebo třeba Skarface, chodí víc subkulturně zaměřenejch lidí. Ale co, na tom přeci nezáleží, ska nikdy nebylo až tak subkulturní jako punk, hardcore nebo oi! Jako druhá kapela (pro někoho první) vystupovali Discoballs, které bych směle zařadil mezi nejlepší české ska kapely, kteří už dávno předčili dřívější instituce jako byli Tleskač. Diskokoule hráli většinou songy z poslední desky, což bylo fajn, jelikož mi příjdou jako ty povedenější. Zpěvačka předvedla, že umí a musím říct, že byť už je to jejich 3. vokálistka, tak doufám , že u kapely vydrží, protože jí to opravdu jde (možná i líp jak tý předešlý). I když hráli většinu klasickejch tracků jako třeba Melody, tak jsem zaregistroval i nějaký mě neznámý věci. Trombon je podle mě nejlepší dechový nástroj a Discoballs maj rovnou dva, takže se jim nedalo nic vytnout. Dokonce ke konci kocertu si jeden z dechařů vyměnil rombon za plastový a divili byste se ale ani byste nepoznali rozdíl. Nechápu, že jsem tuhle kapelu dřív moc nemusel ale po pátečním koncertě je mám ještě radši. Jen tak dál a havně neměňte furt ty zpěvačky! Druhou (třetí) kapelou byli rudejazzový Green Smatroll. Repertoár se týkal většinou věcí z poslední desky, která je (podobně jako u Diskokoulí) asi tou nejlepší a hudebně nejvyzrálejší. Bylo vidět, že už jsou po těch letech celkem vyhraný a songama jako byli Fairytale nebo Deep Inside to jen potvrdili. Nicméně bylo vidět, že zrovna u publika asi takový to jazzově pojatý ska zas tak moc nejede. Největší radost ale byla, když zahráli early reggae song Friendship, protože zrovna tohle tu moc kapel nehraje a slyšet a tancovat na skinhead reggae, naživo je zážitek. Samozdřejmě, že nechyběl ani track SHARP, i když to už jsem si nebyl tak jistý, zda to všichni v publiku pochopili.

Vůbec, snažit se v český ska scéně o nějaký političtější songy je fakt těžký a to ani nehledím na subkulturnost tohodle tracku. No každopádně mě tenhle song tak "nakop"!! Sevřený pěsti zase lítali nahoru (i když to se týkalo jen části publika) pak jsem do sebe hodil zbytek piva v kelímku a "řádně" ho hodil do publika, aby se taky něco dělo, protože jsem teda čekal fakt trochu větší ovace. Na tohle konto, se na mě nějakej týpek otočil s takovym tim pohledem "tady nejseš na punku". Nezájem, do hajzlu se všema těmahle uhlazenejma panákama, to pak neni žádnej koncert. Ani si nejsem jistý zda zahráli D.L.I.B, což je song věnovaný jednomu pánovi, který si myslí, že je sp(r)asitel "národa", bohužel media mu to žerou i s navijákem. Celkově Greeni ukázali, že nestratili nic ze svého hudebního potenciálu. Netradičně jako předposlední zahráli tahouni večera Yellow Umbrella, kteří nezapoměli na to že je advent a tak vystupovali v santovských kostýmech. Tady se ale ještě musím pozastavit nad tím, proč publikum mnohem víc ocenilo Umbrellu, než Green Smatroll, když hrají podobně zaměřenou odnož, ne-li "jazzovější". No nechme to být, každýho věc. Tenhle "orchestr" z Drážďan je u nás dobře známí, jak z fesťáků, tak i klubových podií a i z nadšení publika to bylo vidět. I přesto, že příště by snad mohlo trochu víc tančit. Hráli se jak starší věci, tak i nový songy z polsledín desky. Kde si dokonce reprodukovaně vypomáhali, v tracích Pombliers Polonais (houslema) a Almanya, kde pouštěli vokál Dr. Volkanikmana. Jinak Yellow Umbrella ukázali, že jsou i celkem zdatný šoumeni, nezapoměli na vánoční atmosféru, kterou nejenže doplňovali jejich kostými ale i coverem slavného vánočního songu Last Christmas od George Micahaela, ve ska úpravě. Ovšem vrchol (aspoň pro mě) byla DUBová verze songu A Thousand Faces. Nevěřil bych, že se dá DUB insturmentálně zahrát tak dobře. Samozdřejmě se koncert neobešel bez burcování publika, pokřikama Praha, Praha a to, bez německýho přízvuku he he (no je vidět, že tu nehrajou poprvý :-D ). Yellow Umrella je sice dobrá kapela ale ne nejlepší a konec koncertu už mi tak nějak splýval dohromady. Nicméně litujte všichni kdo jste chyběli. Po Yellow Umbrelle hráli jako poslední Basta Fidel, ty už jsem bohužel neviděl, jelikož jsem musel druhý den brzo vstávat a jít pracovat. A závěr? Žádný není!

Žádné komentáře:

Okomentovat