pátek 28. ledna 2011

Mr. Symarip - The boss is back

Na konci roku 2010, vydal Roy Ellis A.K.A Mr. Symarip další počin, na značce Liquidator music.Co říct o tomto albu?Mě osobně příjde velice podobný předešlé desce Skinhead dem a come z roku 2006, akorát s tím rozdílem, že se nese v trochu pomalejším tempu, čekal jsem trochu víc toho původního early reggae, když už jde o Symaripa ale místo toho zde uslyšíte spíš rocksteady, původní ska a reggae (ale žádný early opravdu nečekejte).Jediná věc, která mě překvapila, je soul v podání songů I Wan't let go your love a I've got the music a opravdu smekám klobouk, protože to jsou čistě podle mého subjektivního názoru nejlepší songy, z celé desky.Místama mi přišlo, že je dechová sekce nahrazena klávesami, podobně jako to dělali Ska-P ale ruku do ohně bych za to nedal.Opravdu je těžké psát recenzi na album, které vás moc nepřekvapilo a moc vás nebaví, album Boss is back podle mě není zrovna silnou stránkou pana Symaripa ale je to čistě můj soukromej názor, možná to někdo vidí jinak.Na druhou stranu jsem zde přeci jenom po několika posleších nějaké to světlo na konci tunelu zaregistroval, to světlo se skrývá pod songy, One way ticket to the moon (což je hned úvodní vál) a She surely pick me up, to jsou asi ty nejsvižnější vály z celé desky, je to takový pěkně povedený, původní ska.Na závěr, co můžete od této desky čekat?Rozhodně ne skinhead reggae, i když všichni si pod tímto subžánrem představíme právě Mr. Symaripa, nevím jestli ho už nebaví moonstomping ale toto album, ačkoliv je hudebně zpracováné velmi dobře, hodnotím jako slabší průměr.

Banana - no.5 (duben 2006)

Vim, že je to už celkem pět let stará záležitost, že je tato recenze už možná pasé, ale přesto si to nemohu odpustit, a musim jí napsat, i když bych měl celou dobu mluvit v minulém čase.Brněnská Banana byla v uplinulém desetiletí jediným českým fanzinem, který se zabýval, ska a reggae muzikou, ovšem nebyl to první fanzin v našich končinách, v 90. letech vycházel úplně první fanzin, zaměřený na ska - Skattack, ovšem po něm se už dávno slehla zem a znají ho už jen "pamětníci".Ale vraťme se k samotné recenzi.Tohle patý číslo bylo zároveň i poslední, když se mi poprvý dostalo do ruky, tak jsem předpokládal, že to bude zin z 50% o reggae a z 50% o ska, ale pravda je úplně jinde, tohle číslo je spíš než
reggae & ska fanzinem, regurelním skazinem.Zjistíte to podle obsahu, kde se na vás přiřítí hromada rozhovorů s takovými jmény jako jsou Moon Invaders (které znáte díky jejich spolupráci s Doreen Shaffer) nebo americkým producentem Victorem Ricem, se kterým se setkáte ještě v rozhovoru s brazilskou kapelou Firebug, díky tomuto číslu, jsem začal poslouchat akustické ska, díky chlápkovi jménem Chris Murray.Jediným zástupcem reggae v tomto čísle je rozhovor s pražskou bandou Urban bushman, a tento rozhovor vřele doporučuji, všem těm, kteří si myslí, že Jamajka je ostrov kde je reggae na prvním místě.Na své si tu příjdou i fanoušci soulu, a to v rozhovoru s americkými The Elevations, o kterých se dá říct, že hrají Northern soul (i když s tímto názvem je to trochu složitější) a své si najdou také v životopisu Majora Lance.Nejvíc mě zaujal rozhovor s týpkem jménem Kevin Flowerdew, což je tvůrce dosud nejdéle vycházejícího skazinu Do the dog a stejnojmeného britského labelu a ještě rozhovor s Dreadskin, což je taky celkem zajímavá postavička.Tak jako každý zin i v Bananě by se našli nějaký ty mouchy, v podobě občas vynechanejch písmen apod. ale to je to co dělá fanziny fanzinama (já bych vlastně měl mlčet, těch málo kdo jste měli možnost číst Pork pie, ještě v tištěný podobě určitě víte, že můj pravopis neni taky nic moc).Banana byla výborná také v tom, že jste k ní dosltali vždycky i kompilaci na CD s interprety, o kterých se v jednotlivém čísle psalo.Zbytek Bananu no.5, je (nebo spíš bylo?) hromada recenzí na alba i na fanziny a u těch se ještě zastavím, jenom ty jména, A message to you, Missing words, Sally brown, Ska in the world.....co název to nějakej provařenej ska song!Jinak chválím grafické spracování a pěknej přebal na křídovim papíře a doufám, že Don Bruno ještě spáchá nějakej ten plátek, protože holt papír je papír.

Ještě zde přikládám recenze na starší čísla, z dnes již nefungujícího webu punkeroi.wz.cz

Banana - no.3 (leden 2003)

Ska la Perfecta. Aneb jedinečný ska, reggae a dub zine v Čechách. Třetí číslo Banany se vám představí na 64 stránkách. Ale pozor, nejde jen o "nějaké" třetí číslo! Banana nebo-li spíše Don Bruno Ferari pro vás připravil i parádní kompilaci, na které vám do ouška zazní 22 interpretů (celkem vám tedy bude znít lahodná hudba hodinu a deset minut). Ba co víc, Bruno vám o každém z účinkujících něco málo prozradí. Kvalita CD je skutečně pohodová včetně stručného, ale výstižného obalu. Ale zpět k recenzi... Po úvodu vám Bruno předhodí zajímavý rozhovor s velmi známou ska partičkou zo Slovenska - Polemic. Trochu bych vytkla, že se jedná poněkud o starší rozhovor, ale budiž. Ovšem i přes tento nedostatek vám to vynahradí italští Smodati (jedná se o Mod bandičku - fakt super). Dále zde najdete rozhovor se známou držážďanskou ska & reggae kapelkou Yellow Umbrella, která ČR poctila několikrát svou návštěvou. Na dalších stránkách se dočtete o Peterovi Toskovi aneb o militantním rastamanovi. The Vandellas vás nenechají jen tak otočit stránku a Desmond Dekker na sebe také něco osobního prozradí jak ze svého životopisu, tak i z rozhovoru. Dostanenete 10 reggae tipů od DJ Nesty, dále se dovíte zajímavé věci o dub v Brně, jak to "bylo, je a bude" (i když některé z vás dub moc nechytá - tak jako mě, tak tento článek vřele doporučuji). Pokud se zajímáte o DJ a dub, pak je tu pro vás určen Dennis Alcapone, jeden ze zakladatelů DJ style na Jamajce. Na dalších stránkách si smlsnou ska-milovníci na maďarské ska reggae scéně. Ale zaujme vás i Baskický Skunk, který vám prozradí nejen něco o sobě, ale i o ETA atd. "Oh", ovšem článek o mých oblíbených Dr. Green vás také rozehřeje:-) Na dalších stránkách se dovíte něco o UK ska scéně. Liquid A aneb rozhovor s DJ Romanem Liquidem. Rivercidal Syndicate Records vám sdělí, že se jedná o vydavatelství v Jižní Kalifornii, ovšem v pozadí stojí muž jménem Mr. Bernie Garcia a ten vám poví něco o vydavatelství, ale také o tamní scéně. The Zvooks jsou novou vycházející ska hvězdou, a proto i tento rozhovor by vás neměl nechat na pokoji:-) Poté vás osloví rozhovor s Dr. Kary - "hm" dovíte se tu názory jednoho (pro mne - neznámého) týpka - pohoda. Ale i Banánové tancovačky vaše oči roztančí, konkrétně jde o pěkně až bravurně psané recenze na koncerty, hudební nahrávky, ale i vše co se týká čtiva. Na posledních stránkách naleznete článek o rastafariánství... Banana je skutečně osobitý zine a snad proto ji někteří odmítají (snad díky zaměření na dub, DJ, rastafariány atd.). Ovšem pokud budete mít příležitost si Bananu koupit a ještě jste neměli tu příležitost se s ní seznámit, tak to udělejte a nedejte na řeči, protože z ní budete mít nemalé užitky a požitky:-) Troufnu si říci, že Banana by mohla konkurovat Bulldog zinu, i když je zaměřena pouze na ska a reggae (vemte v potaz i fakt, že není dvojjazyčná a ba co víc snad by měla vycházet i samostatně v anglické verzi)... Tedy velmi, velmi, velmi chválím a moc doporučuji! Stojí za to!!! (by MARKY)

Banana - no.2 (2001)

Banana zine je časopis zaměřený výhradně na ska a reggae scénu, jak českou tak cizí. Na úvod vás přivítá sympatickej úvodník o český scéně a pak už se to rozjíždí aktualitami, zajímavostmi atd. Uvnitř najdete kapely Intensified, Inspektor 7, LKJ, zpěvačku Phillis Dillon, rozhovor se skacore bandičkou Link 80 a další a další. Nemá cenu vyjmenovávat všechny kapely a všechny články. Ke konci zinu jsou pocity z koncertů, úplně na posledních stranách naleznete zrecenzovaná CD. Úprava není rozhodně špatná i přesto, že je to pouze okopírované. Fotky jsou čitelné, akorát. Takže koho zajímá ska a vše okolo,   nechť si tento časopis opatří. (by KTČM)