středa 29. prosince 2010

Rozhovor - Mark Foggo

Tento rozhovor s legendou 3. vlny ska, je z roku 2007 z koncertu v Bratislavě, takže tímto bych chtěl poděkovat redakci ska.sk, která mi dala svolení k jeho šíření a chválím je za aktivitu, co projevujou.

 
Tak ako sa ti páčil koncert?

Skvelé, bolo to úžasne, bola to jedna veľká párty, všetci tancovali, proste skvelé.

Hrávaš radšej pred veľkým obecenstvom, alebo uprednostňuješ malé kluby, ako tento?

Mám rád všetko, ale zvyčajne je to väčšia zábava v malých kluboch. Je to väčšia sranda.

No, pre mňa tiež, lebo ti vidím do tváre a keby som bola napríklad na nejakom festivale, tak by to bolo horšie….

To je pravda, si príliš ďaleko. Keď je obecenstvo blízko teba je to oveľa viac osobné. A to je na tom to skvelé. To mám rád.

Teraz si na turné, to znamená že hráš každý deň, alebo každý druhý deň. Hej, skoro...
Takže ako si užívaš koncerty? Je to vôbec možné? Pretože pôsobíš ako hurikán.


Bola to úžasná šou a ja som nedokázal stáť na jednom mieste.

No, určite sa unavíš.

Je to únavné, pretože veľa cestuješ. Stále si len v autobuse, potom prídeš na hotel, prihlásiš sa v hoteli, poobzeráš sa, potom zjistíš že je zrazu 5 hodín, niečo zješ, hráš... Je to niečo ako rutina, všetko ide stále dokola. A potom začne predstavenie. Jasné, vždy si vychutnávam vystúpenia, ale nie vždy mám radosť z cestovania.To je pravda.Sedenie v autobuse 5 alebo 6 hodín denne to nie je vždy veľká zábava.

O tom mi hovor.. ja neznášam autobusy, už si niekedy uvažoval nad lietadlom?

Nooo... myslím, že na to ešte nezarábam dosť peňazí.

Jasné, takže keby existoval čarovný plášť, ktorý by ťa premiestnil z miesta na miesto tak by si ho použil?

No tak to určite. Bolo by to ako v StarTreku. To by bolo perfektné. Len by som povedal premiestni ma do Bratislavy. To by bolo fantastické.

Ok, teraz trochu vážnejšie, s hudbou si začínal keď si bol dosť mladý.

Hej..
 
Užívaš si to stále rovnako?

No, keď som na pódiu a hráme, tak áno. Ale veci ktoré som mával rád kedysi... Vieš, rád som cestoval, rád som býval v hoteloch a všetko okolo toho. Ale teraz už to nie je pre mňa až také úžasné. Ale vždy keď hráme tak je to krása. Zabávam sa. Keď som na pódiu je to skoro vždy zábava.
 
Vážne? Tak to je super.

Jasné. Je to aj o ľuďoch, o obecenstve, ktoré je predo mnou. Keď hrá kapela a počuť ska, je to jedna veľká párty.

A mimochodom, prečo si sa rozhodol hrať už iba ska muziku, kam zmizol punk? Mne sa napríklad punk páči.

Keď tak nad tým uvažujem, punk som hrával asi 4 alebo 5 rokov. Koncom 70-tych rokov. A potom som roku 1979 počul ska a tak som si hovoril, hm... páči sa mi ska, je to dobrý rytmus, takže som hrával punk a mal som aj nejaké ska pesničky. Boli veľmi rýchle a tak trochu punkové. A potom sa mi začalo čoraz viac a viac páčiť ska a tak som hrával viac a viac ska a zrazu som nehral žiadne punkové veci. Od roku 1980 som už nehral punk absolútne, pretože som sa stal vážne závislým na ska! Ja ho proste milujem! Punk som hral, ako som spomínal 5 rokov asi, a zrazu som prišiel na to, že neviem čo sa s tým punkom dá viac robiť. Hral som ho, bavilo ma to, ale ska mi dávalo oveľa viac.

A po toľkých rokoch, nelezie ti to už na nervy?

Nie, to určite nie. Aj keby som hral tú istú pesničku 20 rokov. Stále chcem hrať naživo, to je to čo ma ozaj baví. Milujem to.

A odkiaľ berieš inšpiráciu na písanie pesničiek, predsa je to už len nejaký ten rok čo to robíš..

No to hej... ľudia a tiež bežný každodenný život. Hocičo zo života, s čím sa stretávam... Ľudia čakajúci na vlak, ľudia vo vlaku čo sa nepostavia keď vidia starú pani ako si chce sadnúť. Tak rozmýšľam, prečo to spravili, prečo nespravili niečo iné a tak. Alebo idem lietadlom a teraz mi napadne, fajn, tak možno padneme. Chápeš, alebo šoférujem, zrazu sa niečo stane a už je to tu! Nápad.

Čo fanúšikovia? Starí, mladí? Myslíš že tí starší sú v niečom lepší? Myslím, že je super, že ťa počúva tak. veľa generácií a mladí vlastne vyrastajú na tvojej hudbe

No, je tu stále viac a viac mladších a menej a menej starších.

Nebude to tým že už nevládzu tancovať? :-)

Tí starší sa oženili, alebo vdali majú deti a ostávajú doma. Starnú. Kdekoľvek ideme je oveľa viac mladých fanúšikov a to je skvelé. Keď vidíš mladých ľudí ako sa bavia na ska je to úžasné, je to ďalšia nová generácia ska ľudí a to je super.

A to ti dáva energiu, že?

Presne tak. Keď vidíš ľudí ako sa bavia je to úžasný pocit. A môcť niečo pre to urobiť je skvelé. Proste to milujem.

Vidíš nejaký rozdiel medzi fanúšikmi tu u nás a napríklad doma v Holandsku?

Je tu rozdiel. Ľudia tu sú viac nadšení. Vážne?
Hej, myslím že to bude tým, že v Holandsku – aj keď ja teraz bývam v Belgicku, ale to je hneď vedľa;-) – jednoducho ľudia v Holandsku toho vidia oveľa viac, ako ľudia tu. Každý víkend majú možnosť vidieť 12 alebo 15 ska kapiel.

No je jasné že ska tam má väčšiu základňu než tu.

Je tam strašne veľa kapiel. Napríklad teraz sme hrali v Plzni, v Prahe no a dnes tu v Bratislave a všetky tri koncerty boli úžasné. A to je skvelé, to je presne to, na čo sa vždy tešíme. Byť na párty ako je táto.

A ostávate radi na afterparty?

No, to je vždy náročné. Som unavený.

Chceš ísť do hotela?

No, niekedy áno a niekedy nie.

A dnes?

Dnes asi hej. Som strašne unavený. Napríklad zajtra ráno musíme vstať a odísť o 10 a cestovať autobusom do Rakúska.

No, to neni moc ďaleko.

Ideme do Salzburgu, čo je asi 400 kilometrov alebo tak...

Jasne takže ďalší pekný výlet autobusom.

Tak tak, ďalší deň strávený v autobuse, nič moc. Keby som išiel teraz ešte von, čo niekedy chodím, tak do tretej – štvrtej ráno... Ale predstav si to, prídem potom do hotela o štvrtej, vstanem o deviatej, o desiatej odchádzam... Myslím že potom vystúpenie v Salzburgu by nebolo také aké by malo byť.

Takže máš niekedy pred koncertom pocit akože sa ti nechce hrať, lebo si príliš unavený?

Nie, necítim sa unavený... niekedy sa cítim akože mám trochu opicu, hej, to je občas možné :-).

Mimochodom, zvyšok kapely je z Holandska?

Áno je.

A hovoríš holandsky?

Len trošku :-).

Tak prečo žiješ v Belgicku??

V Holandsku som žil viac než 20 rokov, normálne som z Liverpoolu, presťahoval som sa do Holandska a pred tromi rokmi som sa rozhodol, že sa presťahujem do Belgicka. Mám to tam rád. Sú tam skvelí ľudia a je to zmena. A mám nádherný byt. Fakt krásny.

Perfektné. A čo myslíš, kedy pôjdeš do dôchodku?

Ja nepôjdem nikdy do dôchodku! Nikdy. Budem hrať až kým nezistím, že už nevládzem stáť na pódiu. Keď zistím, že už nevládzem vyjsť na pódium, tak už naňho nevyjdem.

Tak to ma byť... Spomínaš si na svoj úplne najlepší koncert?

No tak to je dosť zložité na toto odpovedať, pretože som zažil tak veľa dobrých koncertov a tie koncerty mali vždy iný dôvod prečo boli dobré. Ale hral som napríklad v Belgicku pred pár rokmi v Gente, a to bolo fantastické. Bolo to na námestí a to námestie bolo plné ľudí čo majú radi ska. To som vážne nevedel, že ich tam je toľko. Boli to tisíce, boli úplne šialení – na ten koncert si pamätám. Potom napríklad v Hamburgu.. je toho strašne veľa čo som hral, takže ťažko menovať jeden. Ale aj malé vystúpenia sú tiež niečím výnimočné. Vlastne asi som ešte nemal zlý koncert. Hrali sme publiku, ktoré počúvalo heavy metal, hrali sme snáď pre všetky druhy publika a ľudia vždy dobre reagovali pretože sme takí akí sme. Ľudia jednoducho musia reagovať na to, čo robíme. Nemôžu len tak stáť. V Nemecku sme hrali s Motorhead, Iron Maiden a Slayer ako jediná ska kapela a reakcie boli fantastické od prvej pesničky!

Keď spievaš, pozeráš na ľudí spievaš pre nich alebo si len tak spievaš pre seba občas? 

Spievam publiku. Všetky moje pesničky spievam pre publikum. Sledujem ho. Mám rád kontakt s obecenstvom.
 
No dnes to bolo úplne cítiť keď si spieval, akoby si sa s nami zhováral.
 
Áno, presne tak to myslím. Aj keď viem, že veľa ľudí nerozumelo, čo som hovoril. Ale skoro všetko čo som povedal je akýsi príbeh, alebo.. jednoducho nerozprávam veci len tak. Každá pieseň má príbeh a všetko čo robím alebo hovorím má zmysel, prečo som tu, prečo to spievam, komu to spievam.. Nie sú to len srandičky, všetko má svoj dôvod.

Vždy hovoríš to isté pri tých pesničkách?

Nieeee. Ale je to vždy niečo v rovnakom zmysle. Napríklad keď spievam pesničku o tom zamilovanom liste.. vždy sa snažím vybrať si niekoho z publika a spievam „o ňom“. Pýtam sa človeka v tom publiku či ON mi poslal ten list a každý na to reaguje inak. Keď chceš môžeš mi tiež poslať list :-). No, ale čo som chcel vlastne povedať je, že vždy dostávaš od publika iné reakcie na to čo poviem, čo spravím, takže vlastne od nich záleží ako sa to všetko vyvíja.

Ok, napadá mi ďalšia otázka. Vždy si sa chcel stať slávnym alebo dokonca legendou? Lebo vieš, niektoré kapely, ktoré začínajú hrať sa chcú stať strašne rýchlo "slávnymi", a popri tom možno nerobia len tie správne veci.

No, nemôžem povedať, že by som to chcel. Jediná vec čo som chcel bola, aby som si zarobil na živobytie hudbou. Chcel som robiť hudbu dostatočne dobre na to, aby som nemusel pracovať.

To nie je zlý nápad:-).

Hej ja viem. Nerád pracujem. Takže čo som vždy chcel bolo, stať sa profesionálnym hudobníkom, takže by som nemusel robiť nič iné. A to sa aj stalo a teraz som už celkom dobre známy vo svete ska, ale nemyslím si že sa správam ako nejaká superstar, stále som to ja. Mám rád kontakt s mojím publikom, s ľuďmi čo majú radi ska, ja som proste taký. Jednoducho si to všetko užívam, môžem z toho žiť, a to je úžasné.

Takže vlastne sa dá povedať že si si splnil sen?

Áno. Ale vždy mám nejaké ambície.

Tak čo by si ešte chcel?

Minulý rok sme hrali v Japonsku, čo sa mi veľmi páčilo a čoskoro pôjdeme hrať do Austrálie, na čo sa veľmi teším.

To bude teda dlhá cesta!

Hmmm, veľmi dlhá, ale nie autobusom. No a čo by som ešte chcel? Dostať sa do takých krajín v ktorých som ešte nikdy nebol a hrať tam ska. To je to, čo chcem.

Môžeš povedať že si na seba hrdý?

Vlastne som, keď sa dejú také veci akože dokážem zabaviť rôznych ľudí. Vtedy sa cítim dobre. Neviem či hrdý, ale cítim sa dobre. Skončím predstavenie a poviem si áno, zvládol som to.

Takže to je to čo chceš robiť po zvyšok života.

Určite. Chcem ísť na miesta ktoré nepoznám, do krajín, ktoré nepoznám. Chcem hrať ľuďom a zabávať ich.

A vieš, že je to na tebe vidieť. Ide z teba optimizmus, nič také akože ide jeseň a zlé počasie a teraz budem smutný.
 
Veď presne tak to má byť. Žiadny pesimizmus, iba optimizmus!

A čo ženy?

Ooooo, mám tu svoju priateľku. Je tiež moja manažérka. /slečna z distra/ To je skvelé riešenie
Hej je, všade chodí so mnou. Lásku si beriem so sebou.

A čo idoly? Máš nejaké? Počúvaš vôbec nejakú hudbu keď hráš každý deň?

Nepočúvam. Dokonca nemám ani prehrávač doma. Ak si chcem nejaké cdčko vypočuť, počúvam to na počítači. Väčšinou si ale nič nepúšťam. Keď som doma, nechce sa mi počúvať hudbu. Keď chcem niečo robiť, čo sa týka hudby, tak väčšinou píšem nové pesničky.

Takže inšpiráciu nehľadáš v tom, že počúvaš hudbu?

Nie, to vôbec.

Máš nejakú obľúbenú kapelu, ktorú si vypočuješ, ak už niečo počúvaš?

/dlhé rozmýšľanie.../ Nie. Veľa rokov dozadu, keď som bol mladý som mal nejaké idoly, napríklad Eric Burdon and the Animals, on bol úžasný spevák, ja som mal asi 14 rokov a on mal skvelé pesničky a ja som si hovoril, ten chlap teda spieva! To je to čo chcem robiť! Potom tu bolo pár kapiel, ktoré som mal rád keď som bol teenager. Nemôžem povedať že mám niečo proti kapelám, že by som ich nemal rád ale vlastne ich ani veľmi nemusím počúvať. Niektoré sa mi proste zdajú zaujímavé. Vidím ich na festivale a poviem si, hmm to je zaujímavá kapela, a to je celé... Nie sú pre mňa vzormi. Jednoducho si poviem, dobrá šou, dobrá hudba. A to stačí.

A ty? Ako to vnímaš ty že si "idolom" pre iné kapely? Počúvajú ťa, chcú byť ako ty?

Je milé vedieť že také kapely existujú. No, ako som už spomínal som veľmi priateľský chlapík, mám rád kontakt s nimi. Rád s nimi hrávam, vlastne to robíme dosť často. Je veľa takých kapiel ktoré máme radi, a s ktorými radi hrávame. Nie je to len v Belgicku, sú aj z Nemecka, Holandska, Francúzska.. odvšadiaľ.

Snažíš sa zaujať ľudí svojou hudbou, že? A keby si mi mohol povedať niečo zaujímavé o sebe, čo by to bolo?

O mne?:))) Spýtaj sa radšej mojej frajerky. No, čo by si povedala o mne zaujímavého? /odpovedá frajerka:/ - Ide z neho veľmi veľa energie a je vážne zábavný, stále robí nejaké blbosti. A ešte sa mi páči, že je to veľmi kreatívny človek, dokáže robiť hudbu a stále robí čosi zaujímavé.

Tuším povedala o tebe iba dobré veci...

Super. To som predtým od nej nikdy nepočul. Vďaka!

No, vlastne by si mal poďakovať mne!

Ďakujem veľmi pekne.

Ako si spieval o tom chodení po mesiaci... Chcel by si sa tam pozrieť?

No, to bol taký nápad... tá pesnička sa vlastne volá "Ľudia chodia po mesiaci" a je o Armstrongovi a Aldrinovi – prvých ľuďoch, ktorí chodili po mesiaci. Ale na ten mesiac šli traja, no len dvaja z nich vyšli von z rakety a ten jeden ostal v rakete. No, a tá pesnička je vlastne o tom, že dvaja chlapíci vyšli von a tretí z nich nie, lebo sa bojí. Nie je to síce pravda, ale tak.. Je to vlastne výmysel ale tak také veci mi proste napadajú.

A ktorý z nich by si bol ty? Ten čo ostal v rakete?

Nee, ja by som chcel ísť von.:))

Ozaj, a miesto kde by si nehral? Je také?

No asi by som nešiel do Iraku. Mohli by ma zabiť. Grónsko – lebo tam je hrozná zima. Ale inak rád navštevujem cudzie miesta. Vlastne ideme asi všade, kde nás chcú vidieť. Máme radi ľudí. A radi pre nich hráme. Takže vlastne, až na miesta kde by ma mohli zabiť, alebo kde by som zamrzol, som ochotný ísť kamkoľvek.

Čo politické odkazy v pesničkách?

No to je na každej kapele.. ale ja som proti tomu, ja o to nemám záujem. Nie. Čo sa týka mňa, tak politika a hudba nejdú dokopy. Ale ostatní nech si robia čo chcú. Poznám nejakých ľudí čo tieto dve veci dávajú dokopy, ale ja robím hudbu pre zábavu a politika mi do toho nejako nezapadá.

Fajn a máte aj nejaké špeciálne požiadavky, keď niekde hráte?

Máme. Pekný hotel. Jediná a najdôležitejšia vec pre mňa je mať dobrú posteľ na spanie. Fakt nemáme moc radi keď dohráme koncert, sme unavení a potom musíme ísť spať do izby kde spíme ôsmi na zemi na nejakých matracoch. To už by som fakt nechcel. To som robil keď som mal šestnásť alebo tak. Inak nepožadujeme nič zvláštne.

O Slovensku si už počul?

Jasné. Už som tu bol. Myslím, že to bolo minulý rok. Ale nehrali sme tu. Hrali sme vo Viedni a potom som mal dva dni voľno predtým ako sme mali ísť do Prahy. Takže som tak rozmýšľal kam pôjdem, nevedel som kam ísť a nechcel som ostať vo Viedni - moc Viedeň nemusím.

Prečo?

Nezdá sa mi príliš zaujímavá. Takže sme rozmýšľali, že niekam pôjdeme. No a šli sme do Bratislavy. Ubytovali sme sa a v noci sme šli von, do centra a bola to super noc! Skoro nič si z toho nepamätám ako som bol strašne opitý :-D.

Tak tam skoč aj dnes, nie?

Hovoril som kapele, že by mali ísť do mesta a obzrieť si ho lebo je krásne. Ale ja tento krát nepijem :-).

Tento chalan /Robo/ je fanúšikom ska už dlhé a dlhé roky a chcel by sa ťa spýtať, či si vedel o tom, že už pred 20 rokmi boli ska kapely na Slovensku keď tu vládol komunizmus.

No.. nanešťastie som sem vtedy nemal možnosť prísť, ale asi by to bolo aj zložité v tej dobe. Ale rád sa stretávam a rád vidím kohokoľvek kto podporuje ska na celom svete za každých podmienok. Vedieť o tom je úžasné. Ozaj.

A Anglicko ti chýba?

Nie. Vôbec. Veď už som tak dlho preč. Mám tam ešte nejakú rodinu, občas tam idem ale nie príliš často. Občas tam hráme...

Myslíš že ostaneš v Belgicku?

No, asi nie navždy. Frajerku mám z Holandska. Ale chceli by sme sa presťahovať niekam kde je teplejšie. Taliansko, Španielsko.. ešte uvidíme. Alebo Slovensko.

Hm, tu moc teplo teda neni.. Fajn, myslím že už som sa ťa spýtala asi všetko, aj keď som nepozerala na svoj ťahák s otázkami, asi si zajtra spomeniem, že som na niečo zabudla. Takže fakt ďakujem, bolo to super.

Nemáš za čo. Oceňujem že si mi nepoložila otázku typu: Je Mark Foggo tvoje pravé meno? :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat