Reggae vzniklo,nebo spíše vznikalo v průběhu 60. let na Jamajce.Jeho nejstaršími předchůdci je ska a rock steady,tedy styly spjaté s americkým rythym and blues,jazzem a soulem,v jejich textech se zřídka kdy objevovala rastafariánská tématika.To přišlo až začátkem 70. let,spíše se texty týkali zábavy,občas se objevila i krytika na sociální situaci na Jamajce a nebo se týkali výtržností páchaných rude boys,kteří byli hlavními přívrženci této hudby.Reggae se dá vystopovat až koncem roku 1968,kdy se náhle vytrácí rock steady a je nahrazeno novým rychlejším a intenzivnějším stylem:reggae.Důvod vzniku reggae byla nejspíš rivalita mezi malými producenty jako byli Bunny Lee,Leslie Kong,Lee scratch Perry apod.,kteří se snažily svrhnou vynalézáním nových hudebních postupů hlavní producenty a to Coxone Dodda a Dueka Rieda,kteří do té doby měli „monopolní“ postavení v jam. hudebním průmyslu.Prvotní reggae(dnes zvané early reggae) nebylo tak pomalé jako dnes,texty se nesly stále v duchu 60. let a proto se týkali spíše zábavy,alkoholu,žen,občas nějaká soc. krytika na adresu jamajské vlády a neustálé téma té doby rude boys a nebo se využívaly jen instrumentální verze.Toto reggae bylo oblíbené v Anglii u nově vznikající subkultury a to u skinheads.Jamajčané působící v Anglii totiž nemohly přehlédnout,že kromě jejich spoluobčanů se na akcích také hojně začali objevovat skinheadi a tak je zahrnuly do svých textů a vzniklo skinhead regge.Mezi hlavní interprety prvotního reggae patřily Desmond Dekker,Toots and the Maytals,kteří svým rock steady hitem Do the Reggay z roku 1968 reggae pojmenovali ale také Upsetters Lee Perryho dále Harry J all stars,Mr. Symarip,Lauer Aitken,King Stitt,Derrik Morgan,Joe the Boss a i Jimmy Cliff a Pioneers.Rastafariánství tehdy začalo sílit víc a víc a mělo stále více příznivců i z řad hudebníků hrajících reggae.Už to nebyla jen náboženská sekta ukrytá v horách za Kingstonem ale stálé více měla vliv na městské obyvatelstvo a veřejné mínění vůbec.Někdy kolem roku 1971 tyto texty začaly v reggae převažovat,zpěváci se stále více začali zabývat myšlenkami Marcuse Garveye (zakladatel této výry),nápravou babylonu,návratem do své pravlasti Afriky a smozdřejmě opojením marihuanou (ganja,sensemilia,herb,kaya).Někteří z rastafariánů-zpěváků a DJs (chápáno jako MCs) už koncem 60.let používali jako podklad ke svým textům osvědčené rock steady hity,toho využíval hlavně DJ U-roy,který na rozdíl třeba od Boba Marleyho,který se v té době věnoval nově vzniklému reggae, vsadil na staré osvědčené hity.Tento postup se stal oblíbený po mnohá další desetiletí.Rastafariáni také do reggae vnesli další prvek,který ho zpomalil a to:niyabinghy bubnování.Další změnou v reggae bylo,že se začali více využívat vokály a dechy jen přizvukovali,stejně jako v rock steady.Rock steady se stalo jakýmsi vzorem pro reggae,začali se znova předělávat staré hity akorát s rasta tématikou.Vzniklo roots reggae.Dalšími kdo proslavili roots reggae byli:Dennis Brown,Burning Spear,I-roy,Third word,Black Uhuru,Gregory Isaacs,John Holt,Big Youth,Culture,Israel Vibration,Horace Andy.Ale asi největší hvězdou byl bezesporu Bob Marley,který v té době působil spolu s Peterem Toshem a Bunny Livingstonem v kapele Wailers,která reggae proslavila ve světě.Když se Wailers v roce 1975 přejmenovali na Bob Marley and theWailers tak se Peter a Bunny vydali na solovou dráhu a kapelu opustily.V té době je nahradilo vokální trio I-threes,kteří s Bobem vydrželi až do jeho smrti v roce 1981.Peter Tosh vydal v roce 1976 desku Legalize it se stejnomeným hitem,který se nesměl v americe hrát.
Dub
Dub vznikl přibližně ve stejnou dobu jako reggae,úplnou náhodou.Tehdy ještě zvukař King tubby při práci pro Coxona Dodda nemohl zakomponovat zpěvákův hlas do instrumentální verze a tak se nahrála bez vokálů, na produkci sound systémů to mělo úspěch a tak se Tubby rozhod,že v tom bude pokračovat a začal zvukově upravovat instrumentální verze,tím že je „odrbal“pouze na bicí a basu,postupem času se přidávali i složité zvukové efekty a syntezátory.Toho okamžitě využily D-jayové,protože mohly sypat text bez přestávky.Ze začátku se dubu říkalo jenom version protože se objevoval na B stranách singlů jako jejich upravéná verze.King Tubby se stal opravdovým králem této odnože reggae muziky.Dub byl populární hlavně v 70. letech a věnoval se mu i Lee scratch Perry,mezi jinými stojí za zmínku taky Mad profesor,Augustus Pablo (který vnesl do dubu tipický instrument v podobě dětské foukací melodiky), Jah Shakka a Dubsyndicate.
Roots reggae se stalo v Anglii oblíbené také u Punkáčů,protože se jim líbilo jak se tato hudba staví k systému,ke společnosti,válkám a politikům.Bob Marley dokonce natočil s britskou reggae kapelou Aswad písničku Punky reggae party a The Clash předlali hit Juniora Murvina-police and twies.The Clash ze všech anglických punkových kapel nejvíce experimentovali s reggae a dubem,dokonce spolupracovali i s Lee strach Perrym a DJ Mikem Dreadem.
Dancehall a jeho prechod k ragga
Před volbami 1978 jako obvykle vypukl na Jamajce teror a pouliční nepokoje,po volbách vláda omezila soc. dávky a to se promítlo i v náladě lidí i zpěváků a D-jayů.Lidé už nebyli zvědavý na optimistické rasta texty už neměli náladu na písně o jednotné lásce a návratu do pravlasti,chtěli si užívat ted a právě tady a to bylo na parketu dancehallu, protože už jim nic jiného nezbývalo.Pomalu odcházející „dobrá nálada“byla důvodem,proč se zpěvaci (at už byly rastamani či ne) začali zabývat tématy,které více souvisely s obyčejným životem v ghetu.Ted bylo mnohem důležitější se prosadit v dancehallu než ve studiu,nebo na podiu.Velmi oblíbené začali být sexistické texty a texty týkající se zbraní a drog,protože koncem 70. let se na Jamajku začal pašovat ve velkém cocain a i mnozí zpěváci a DJs mu propadly(Dennis Brown,Dillinger,Gregory Isaacs).Hudba byla stále stejná,jako podklady se využívali klasické dubové a roots reggae riddimy.Stále více byli oblíbenější D-jayové než spěváci např:General Echo,Sister Nancy,Nigger Kojak,Barrington Levy,Yellowman,Eek a mouse,který je spíš považován za singjaye,protože napůl zpíva a toastuje.Dancehall dal prostor i pro nové producenty,mezi nejznámější patří:Joe Gibs a King Jammy,který vyprodukoval většinu tehdejších hitů. Rastafariánské texty samozřejmě nevymizely ale bylo jich méně i některé roots reggae kapely se prosadily v 80. letech za zmínku stojí Wailing souls.V roce 1981 umírá Bob Marley a většina hvězd reggae 70. let odchází do zapomění.V první polovině 80. let se stává nejpopulárnějším DJem, černý albín Yellowman,který zásadně ovlivňuje toasting jako takový a dává mu novou formu,tu jakou známe dnes jako raggamuffin.
Jeho popularita v 2. polovině 80. let poněkud opadla.V půli 80. let bylo zřejmé,že se dancehall stále více hudebně vzdaluje od klasického reggae a dubu,stále větší důraz byl kladen na 3.dobu a na bicí.Tyto změny vyvrcholily v roce 1985 písní Under mi sleng teng od Wayneho Smithse.Tato písen byla revoluční tím,že to byl první velký jamajský hit vytvořený pouze pomocí počítače a syntezátorů,dá se říct že to byl první velký ragga hit.V dancehallu se od té doby začalo více využívat ragga,než klasické duby a reggae riddimy a proto se začalo užívat označení ragga i pro dancehall.V té době se také vynořila nová generace DJů,kteří byli v první polovině 80. let téměř neznámí.Mezi nejznámější patří asi Shabba Ranks, který byl v 1. polovině 90. let nekorunovaným králem ragga, dále pak:Ninjaman a Supercat.Digitalizace,která postihla dancehall se samozřejmě v té době nevyhla ani reggae ale přesto se i reggae hrálo také instrumentálně,narozdíl od ragga.
90. léta
V 90. letech se stal populárním DJem Buju Banton se svými hitem boom boom bay, který svým homofobním textem vyvolal velké mezinárodní pobouření ale na Jamajce se nad těmito texty nikdo nepozastavuje, protože se v ragga vyskytují celkem často.Později přijal rastafariánství a začal se zabývat jinou tématikou ve svých textech.Devadesátá léta přinesla rasta texty i do ragga.Největší podíl na tom měli rastamani ze sekty Bobo shanty,kteří se v předchozích desetiletích vůbec reggae nezabývali.Bylo to způsobeno hlavně tím,že zakladatel této sekty Prince Emanuel tvrdil,že reggae je jen obchod a tudíž babylon a proto se Bobo dreadi zabývali jen niyabinghy bubnováním, což byla původní rastafariánská hudba.Prvním takovým známým Bobo dreadem v ragga byl Capleton,který se také zabýval spolu s Bounty Killerem hip hopem a občas se objevily i na nějakém tom hip hopovém albu jako hosté.Spojování raggamuffinu s hip hopem bylo v 90. letech velmi oblíbené,také se ragga vokály začaly využívat hojně v Anglii v nově vznikajícím stylu,junglu.Asi neznámějším interpretem jehož vokály se v junglu využívaly byl General Levy,který aniž by o tom věděl byl nekonurováným králem junglu i když se věnoval ragga.Mohlo by se zdát,že roots reggae už nadobro odzvonilo ale i v 90. letech se vynořila nová vlna zpěváků mezi ně patří:Yammi Bolo a stále populární byl také Cocoa tea,který se prosadil v 80. letech.Znovu se na podiích objevil veterán ze zlaté éry roots reggae Horace Andy,který v té době spolupracoval s britskými Massive attack.Dokonce i Dennis Brown a Gregory Isaacs stále udávali směr v roots reggae ale Dennis Brown v roce 1999 zemřel a Gregory Isaacs zemřel letos na podzim (2010).
Reggea sound v 21. století
Dnešní reggae je charakteristické propojeností s dancehallem,protože hodně interpretů především ze sekty Bobo shanty se věnuje jak dancehallu tak i roots reggae mezi nejznámější patří asi Anthony B,Sizzla a Capleton.Ragga značně změnilo svou tvář,hudebně se mnohem více vzdálilo od reggae,proto se začalo používat opět označení dancehall.Nových interpretů je mnoho v roots reggae se prosadil Richie Spice,Jah Cure,Luciano ale většinou jsou stále populární interpreti z 90. let jako je třeba Buju Banton,v dancehallu je uspěšný Elephant man,Lady Saw a Beeni man,který je dnes považován za dnešního krále dancehallu ale v poslední době mu šlapou na paty mladíci Mavado a Vibez Cartel.Jak v reggae tak i v dancehallu se stále více využívají počítače a sintezátory.Také se prosadily jak doma a ve světě tak především i na Jamajce bílí reggae interpreti jako je Gentleman z Německa a v poslední době populární Alborosie z Itálie se svým hitem Kingston town.V 70. letech by toto bylo absolutně nepřípustné většina rastamanů bílé už respektovala ale reggae považovali jen a jen za svou hudbu.
k pochopení všech pojmů, sem dávam terminologii reggae
*dancehall - prostor nebo místnost kde se reprodukovaně hraje hudba a nebo styl dříve známý jako ragga
*riddim - označení pro instrumentální verzi písně (ne však pro dub)
*toasting nebo raggamuffin - hlasový projev spojující techniku rapu a zpěvu
*rude boy - označení pro výtržníky, pouliční zlodějíčky, kteří byli populární hlavně v 60. a 70. letech
*D.J. nebo d-jay - osoba využívající toasting jako svůj hlasový projev
*babylon - rastafariánské označení pro dnešní svět nebo systém
Žádné komentáře:
Okomentovat