pátek 17. března 2023

The Valkyrians - Monsterpiece

Na podzim roku 2022 jsme se konečně po dlouhých sedmi letech dočkali nové desky finských The Valkyrians. Jejich předchozí počin "Rock My Soul" z roku 2015 byl pro mě osobně celkem zklamáním. Nicméně od této desky (pokud tedy nepočítáme cover abum "Punkrocksteady") se začali Valkyrians pomalu posouvat od ska, které převažovalo na prvních dvou deskách, směrem k rocksteady a různým polohám reggae a to platí i o novince "Monsterpiece". Nové (v pořadí již páté album) nám nabízí celkem dvanáct zářezů a jako již tradičně si jeho realizaci vzali na svědomí labely Stupido a Grover Records. Novou věc otevírá pomalý ale pro Valkyrians typický early reggae song "Hey Rudy Hey", který následuje track "Mr. Train", což je hodně povedená reggae věc, ke které mají i videoklip, takže se můžete přesvědčit sami. Další zářez v podobě songu "Family" je v podstatě jediné ska, které na desce najdete. Hodně mi připomíná tracky z jejich prvních dvou alb, lehce přizvukující klávesy, větší důraz na hru kytar, žádné dechy a přesto to funguje a pořád je to ska, jak se sluší a patří. Hodně velkým překvapením pro mě byly tracky "Cayoodle" a "Make a Wish", kde se Valkyrians netradičně pustili do vod funky a soulu, především soulovku "Make a Wish" hodnotím jako jednu z nejzdařilejších věcí z celé desky. Klasický 60's feeling a příjemná jemná melodie u které musí roztát i ten největší tvrďák, tohle se Valkyrians opravdu povedlo. Pomalu se dostáváme do druhé půlky alba, v tomto okamžiku si začínám uvědomovat, že i když je "Monsterpiece" dobrá deska, pořád čekám song, který bude nad ty ostatní vyčnívat, nějakou potencionální hitovku, která na koncertech strhne lidi ale nedočkám se jí ani na druhé půlce alba. Ta mi příjde o něco slabší, nicméně i tady se najdou zajímavé věci, jako např. track "The Monster", reggae instrumentálka s temným "hororovým" nádechem a surfovou kytarou, "Everybody Knows Your Name", příjemné houpavé rocksteady ve středním tempu a především poslední track "Beautiful Day", skvělá reggae věc s perfektníma instrumentálníma prvkama, brilantní prací kytar a nepatrnými náznaky dubu. Možná právě v tomhle tracku by se dal najít ten vyčnívající kousek ale vzhledem k tomu, že jde o reggae, tak publikum asi moc nerozhýbe. Deska "Monsterpiece" je spíš o kombinaci rocksteady a reggae, jak to předvedli např. v songu "Windy Day", určitě nečekejte album plné našláplých ska válů, na které prošoupete svoje Marteny. The Valkyrians tady ukazují svojí klidnější, instrumentálně propracovanější tvář a musím uznat, že tahle jejich poloha mi celkem sedla, takže z tohoto hlediska je "Monsterpiece" kvalitní deska, která stojí za poslech. Za mě 8 z 10.