úterý 14. ledna 2020

Ani blues ani country! CBGB (1973-2006)

Hilly Kristal před klubem
CBGB asi nemá cenu nějak blíže představovat, určitě každý z vás už někdy slyšel o tomto legendárním newyorském klubu, který stál v 70. letech u zrodu punku. Dnes už jde bohužel o součást hudební historie, jelikož od roku 2006 je klub zavřený. Nicméně i přesto, že to byl v podstatě jen zaplivaný špinavý bar, kde se nikdy od jeho otevření nemalovalo, protože stěny patřili nálepkám, plakátům a grafitti a nacházel se v ne zrovna výstavní čtvrti na dolním Manhattanu, symbolizoval přesně to čím punk je! Klub založil v prosinci 1973 Hilly Kristal, po té co kvůli stížnostem sousedů musel zavřít svůj předchozí bar, který provozoval v letech 1969 - 1972 v East Village. V době kdy Kristal zakládal CBGB o punku neměl ještě nikdo ani tušení, i když právě v té době se v USA začali objevovat kapely, které jeho příchod pomalu předznamenávaly. Kristalův původní záměr byl zaměřit klub hlavně na Country, Blue Grass a Blues. Právě kombinace těchto slov dala název i samotnému klubu, ve zkrtace CBGB. přívlastek OMFUG byl zkratkou Other Music For Uplifting Gormandizers, slovo gormandizers by se dalo volně přeložit jako "jedlík", v tomoto případě to Kristal myslel jako "jedlík" kvalitní muziky. Nicméně první jméno jeho nového podniku sídlícího v Bowery bylo Hilly's On The Bowery, ovšem tento název se moc neujal a tak byl po krátké době nahrazen právě CBGB. Paradoxně ani blues ani country se v CBGB nikdy nehrálo a klub se stal hudební kolébkou úplně jiného žánru. V regulerní hudební klub se CBGB vyvinul až po té, co dva místní obyvatelé Bowery, Billy Page a Rusty McKenna přesvědčili Kristala aby je nechal uspořádat pár koncertů. Kristal v únoru 1974 pozval místní kapelu The Squeeze a tím se přeorientoval výhradně na rock. K výšší náštěvnosti také pomohlo zavření klubu Mercer Arts Center, což spoustě kapelám zúžilo výběr, kde hrát a tak se postupně začali přesouvat do CBGB. V té době se tu také začaly objevovat kapely, které svým soundem a přístupem k muzice předznamenávali příchod punku. Mezi tyto kapely patřili Television, kteří tu v dubnu 1974 odehráli svůj třetí koncert, v únoru 1975 si tu svojí premiéru odbyli Patti Smith Group, CBGB se stalo domácím klubem pro Angel and The Snake, později známí jako Blondie, v srpnu 1974 se tu objevili legendární Ramones, hráli tu i Talking Heads a tak se klub stal nejen zázemím pro rodící se punkrock ale pozdější new wave. V klubu platila v podstatě jen dvě pravidla, kapela si musí přivést vlastní nástroje a nesmí hrát covery (i když toto pravidlo se moc dodržovat
nedařilo, jelikož skoro každá měla ve svém repertoáru alespoň dvě předělávky). V půli 70. let, kdy se začal pod vlivem kapel jako byli The Stooges, Velvet Underground, MC-5, New York Dolls, nebo The Dictators utvářet punkrock, začala reputace CBGB prudce stoupat i mimo New York. V roce 1977, kdy byla punková horečka v plném proudu jak v USA, tak i na Britských ostrovech tu odehráli svůj koncert i Damned, což bylo první vystoupení britské punkové kapely ve Spojených státech. V roce 1978 tu před koncertem The Voidoids předskakoval písničkář Elvis Costelo. CBGB se v té době stalo domovským klubem Newyorské punkové scény, svoje zázemí tu našly kapely jako Ramones, The Heartbreakers, Television, Misfits, Dead Boys, kteří se přesunuli do New Yorku z Ohaia a Kristal jim krátce dělal manažera ale i new wave spolky jako např. Blondie, hráli tu i Cramps ze Sacramenta, kteří patří společně s The Meteors k průkopníkům psychobilly, v roce 1978 tu odehrál svůj první americký koncert Sting s The Police. Právě díky těmto kapelám si klub získával stále větší a větší reputaci a popularitu. Za zmínku také stojí, že po dlouhou dobu hned vedle CBGB existoval také record store a kavárna CBGB's Record Canteen, kterou provozoval Kristal až do pozdních 80. let, kdy se z ní stala CB's 313 Gallery, klub se zaměřením na experimental rock, jazz, folk apod., zatímco v CBGB se pořád jel punk, hardcore, post-punk a metal. Na začátku 80. let se začal americký punk pomalu transformovat v jeho rychlejší a agresivnější verzi, později známou jako hardcore. Paradoxně newyorská punková scéna tyto změny zatím nezaznamenávala a tak tu bylo po první punkové vlně celkem ticho. To se ale brzy změnilo s příchodem kapel jako byli The Stimulators (kde bubnoval Harley Flanagan z pozdějších Cro-Mags), Agnostic Front (v té době čistě skinheadská kapela), Reagan Youth, Cro-Mags, Murphy's Law, Warzone, později Youth Of Today (kteří byli první sXe vegan kapelou), Judge či Sick Of It All. Právě s CBGB začala být spojována i newyorská hardcore scéna a tak se klub stal podobně jako v 70. letech domovskou základnou pro spoustu místních kapel. Každou neděli tu pořádal hardcorové koncerty Raybeez z Warzone, v roce 1982 tu odehráli koncert společně s Reagan Youth dokonce i legendární Beastie Boys, kteří začínali jako HC-punková kapela, než se dostali k hip hopu a tak si mohl klub do svého repertoáru zapsat další vznikající žánr, kterého byl součástí. Určitě
Ramones v CBGB
nebude na škodu trochu přiblížit lokalitu kde se CBGB nacházelo, nikdo z vás asi nečeká honosnou VIP čvrť někde uprostřed Manhattanu, ostatně to by nebyl přece punk! A přesně tak jako slovo punk vyjadřuje surovost, strohost a "prohnilost", tak přesně tak vypadala v 70. letech i čtvrť Bowery a nebližší okolí CBGB. Klub se nacházel v budově, která sloužila jako noclehárna pro bezdomovce, což mělo hned několik výhod, nájem byl relativně levný a většina lidí z okolí vypadala mnohem hůř, než punkový návštěvníci klubu. Bowery byla z části průmyslová čtvrť a tak nikomu z okolí nebyl malý rockový klub trnem v oku. Nevýhodou ovšem bylo, že těchto ubytoven bylo v okolí CBGB hned šest a tak se musel Kristal vypořádávat s neustálou koncetrací různých alkoholiků, bezdomovců, životních ztroskotanců a psychicky vyšinutých jedinců, kteří na sebe poutali pozornost různých zlodějíčků a snažili se dostat do klubu. Otázkou také zůstává proč chtěl Kristal zakládat zrovna klub zaměřený na blues a country? Podle jeho vlastních slov to nebyly jeho nejoblíbenější žánry ale většina jeho známých - muzikantů se těmto žánrům věnovala, stejně tak polovina amerických rádií hrála country a blues a tak šlo spíš o čistý podnikatelský pragmatismus. Osud rozdal Kristalovi karty nakonec úplně jinak a tak tu začali dostávat prostor kapely s určitou dávkou originality a nekonvenčním přístupem a možná právě proto se CBGB stalo kolébkou punku. V době, kdy klub začínal byla většina kapel ještě poměrně neznámá a tak dostávali zaplaceno jen na pokrytí výdajů spojených s koncertem, klub v prvních letech přežíval hlavně díky příjmům z baru, výdělečný začal být až v roce 1976. S příchodem 90. let se pro CBGB nic zásadního nezměnilo, klub byl už dávno zavedeným pojmem na poli alternativní kultury po celém světě, pro americkou scénu byl stejným symbolem jako např. londýnský 100 Club, který se stal kolébkou britského punku. Hrát v CBGB byla pocta pro každou kapelu. Problémy nastaly až v novém miléniu. V roce 2005 zažalovala společnost Bowery Residents Committee CBGB za dluh na nájmu ve výši 90 000 dolarů, Kristal odmítl tento dluh uhradit a začal se s BRC soudit. Kristal chtěl počkat na rozhodnutí soudu, zda uzná dluh za legitimní, odvolával se na to, že ho společnost BRC o zvýšení nájmu (trvající několik let) nikdy neinformovala. BRC měla dle zákona právo

Kristalovi neprodloužit nájemní smlouvu a to se také později stalo. Kristal sice souhlasil s navýšením nájmu ale na jeho konkrétní výši se s BRC nedokázal dohodnout, takže mu už nebyla prodloužena smlouva o pronájmu a do 30.9. 2006 měl klub vyklidit. Zpráva o plánovaném zavření klubu se rozletěla do světa rychlostí světla a tak mnoho punkových kapel začalo hrát benefity na podporu CBGB v naději, že se podaří klub zachránit. Promotérská agentura Rock Off organizovala v posledních týdnech, před plánovaným zavřením mnoho koncertů právě s těmi umělci a kapelami, které v CBGB začínali nebo byli s klubem nějak spjatí, ať už to byli ty z první generace klubu, nebo ty pozdější, jako např. Bad Brains. Poslední koncert v CBGB se tak odehrál 15.10. 2006 a nebyl to nikdo jiný, než Patti Smith, která tu měla před 31 lety premiéru. Po tomto koncertě se klub definitivně zavřel. Uzavřela se tak jedna kapitola místa, které mělo pro punk ale i alternativní kulturu obecně, zásadní význam. V roce 2013 byl do kin dokonce uveden i film "CBGB", popisující celou historii klubu. Zakladatel Hilly Kristal zemřel 28. srpna 2007 na rakovinu plic, svůj klub tak přežil o necelý rok. Po uzavření CBGB byl prostor klubu dva roky prázdný, až v roce 2008 si ho pronajal modní návrhář John Varvatos a otevřel si tu svůj obchod, což je vzhledem k tomu co tento prostor symbolizoval, jako když naserete punku a rock'n'rollu přímo do ksichtu! 




Hilly Kristal ve své kanceláři

Henry Rollins (Blag Flag)

gig of NYHC legends

NYC skinheads před CBGB



Damned v dubnu 1977

Dead Boys v CBGB

Žádné komentáře:

Okomentovat