úterý 15. ledna 2019

Heavyball - When Can You Start?

Londýnští Heavyball, kteří se tu na recenzi objevili někdy před třemi lety, mají už nějaký pátek na světě svojí druhou desku, která dlouho unikala mé pozornosti. Album vyšlo na značce Magnetic North Records na podzim 2017 a obsahuje celkem dvanáct zářezů, opět kombinující britský indie rock a ska, což je vlastně takovým rozpoznávacím znamením kapely, oni sami to nazývají "new tone". Oproti první desce "Black Eye Diaries" (2015) tu je o něco větší důraz na ska a druhou dobu celkově. Deska ubíhá přijemným lehkým rytmemm, střídající indie a ska a nezapře v sobě vliv britských kytarovek. Heavyball by se dali zařadit po boku kapel, jako jsou např. Dead 60's nebo Buster Shuffle, kteří se také nedrží striktního ska a nebojí se ho různě přetvářet a ohýbat... tu něco ubrat, tady naopak přidat, jak je to u britských kapel zvykem. Pojďme se na album When Can You Start? podívat zblízka. Desku otevírá song Top Of Your Game, který je takovou vydařenou ukázkou toho, jak tahle kapela ke ska přistupuje, dechy tu najdete opravdu jen v pár tracích, navíc hrajou jen druhořadou roli, hlavní slovo tu mají kytary, které drží většinu melodických pasáží. Dalším podobným příkladem je song Internet Detective, kde už přece jenom můžete zaznamenat dechy ale přesto nepřeslechnete rytmickou kytaru, která v úvodu zajímavým způsobem "deformuje" pro ska tak typickou druhou dubu. Tracky jako People Person, sice nejsou ska ale přesto jde o na poslech hodně pohodovou indie záležitost. Depresivní Yesterday's Man mě nějak nepřesvědčila a jazzově pojatá A Quick Drink in the Worst Bar in the World, je styl, který mi také nic neříká. Do hry mě opět vrací The Perils of Midweek Drinking, kde se opět vracíme ke ska. Trochu víc indie-ska můžeme slyšet v následující Office Party, nicméně pro mě je naprostou špičkou tohoto alba song Year Out a to ne z toho důvodu, že jde o klasičtější ska track ale hlavně díky, v podkladu dozvučující foukací harmonice, která je tady naprosto dokonalá a celému songu dodává další rozměr. Další skvělou peckou je track After Dark, i když tady ska nehledejte ani náznakem. Co chtěla kapela říct ukolébavkami Retail is Detail a No More 9 to 5, která desku uzavírá, opravdu netuším ale jinak bych hodnotil toto album pozitivně. Sice jsem tu kromě tracku Year Out nezaznamenal žádnou potencionální hitovku, kterou by si chtělo publikum na koncertě pokaždé vyřvat a možná může na někoho deska působit trochu jednolitě, ale i přesto mě tenhle corossover ska a indie prostě baví! When Can You Start? si 8 z 10 zaslouží zcela oprávněně.