pátek 20. října 2017

8 6 Crew - Working Class Reggae

8 6 Crew z Paříže asi nemá cenu nějak dlouze představovat, tahle kapela si za, víc jak 20 let existence vydobyla na scéně svoje právoplatné místo a vryla se do paměti nejednoho fanouška. V roce 2010 se vrátili na scénu, po skoro desetileté pauze s deskou Old Reggae Friends a v prosinci 2016 jim vyšla čtvrtá řadovka Working Class Reggae. O vydání se tentokrát postaral německý Grover Records ve spolupráci s francouzským labelem Une Vie Pour Rien? (UVPR Records), který se pohybuje spíš v oi! a má na starosti kapely jako Lion's Law, Outreau, HardXTimes, Maraboots apod. Nová deska je nabušená celkově 18 tracky (na CD verzi), z toho 6 jsou dub verze jednotlivých songů a vyšla jak na vinylu, tak tradičně i na CD. Co říct k Working Class Reggae? 8 6 Crew si už léta drží svůj originální nezaměnitelný styl, díky kterému je hned rychle poznáte a ani nová deska nepřináší velké hudební veletoče a drží se ve vyjetých kolejích, čímž vůbec nechci říct, že by šlo o průměrné album, zkrátka jde o staré dobré 8 6 Crew na které jsme zvyklí. Na desce najdete jak ska, reggae, tak i dub, kterému se tu kapela věnuje v bonusech. Oproti předchozí desce Old Reggae Friends, která jela v ortodoxním ska tempu, je nové album o něco pomalejší a dává prostor i reggae a pomalejším variacím. Samozřejmostí je francouština ale najdete tu i anglicky zpívané songy (např. Reggae Music Is So Nice). Mě osobně nejvíc baví track Une fois pour toutes, poctivé ska podbarvené hamondy, pozvolna uhánějící tempo, perfektní dechová sekce a rytmika. Co se mi na 8 6 Crew vždycky líbilo, jsou vokály, protože jejich zpěvák místy zabíhá až do frázování, jako např. v songu Le Parisien, kdy už se dá pomalu mluvit o toastingu (raggamuffinu), který mimochodem ve francouzštině zní opravdu skvěle. Další silnou stránkou alba (ale i kapely samotné) je dechová sekce, u 8 6 Crew sice nikdy nehrála první housle ale v některých tracích, jako např. v reggae songu Yesterday I Was vám doporučuji se zaposlouchat do trumpety, která tu hlavně na začátku vytváří neuvěřitelně libozvučnou melodii. Těch songů, které bych vybral by se našlo hromada a upřímně, mám trochu problém protože, ať už jde o reggae tracky jako Le controle nebo Biasse d'un ton, uhánějící ska Ballroom Bash, Lion en cage, Promesses nebo Confusion, na každém je prostě něco, co ho staví na piedestál. Co se týče posledních šesti bonusů v podobě dub verzí jednotlivých reggae songů, tady není moc co dodávat, soudit 8 6 Crew z hlediska dubu mi příjde blbost, nicméně na ska kapelu to namixovaly celkem dobře. Vyhranost kapely je prostě znát s každým trackem, hamond klávesy podbarvující jednotlivé songy, perfektně zvládnutá dechová sekce, rytmika uhánějící v rychlém ale přecejenom pozvolném tempu, co víc dodat 8 6 Crew prostě umí! Working Class Reggae určitě nezklame, sice tahle deska nepřináší, kromě kvalitního francouzského ska a reggae nic nového ale na druhou stranu u kapely jako je 8 6 Crew je standard nastaven už tak dost vysoko a tudíž kvalita je tu zaručena. Za mě 10 z 10!