sobota 18. března 2017

Scene report - Kolumbie

punx z Medellinu (80. léta)
Je s podivem, jak muzika dokáže bořit hranice a rozšířit se téměř kamkoliv, kde je po ní poptávka. To samozřejmě platí i pro punk & hardcore a všechny další příbuzné subžánry, proto se člověk i kolikrát díví, že i v takových zemích jako je např. Indonesie, Malajsie nebo právě Jižní Amerika se najde poměrně silná a zažitá scéna. No a jelikož mám neuvěřitelnou zálibu právě v latinsko-amerických kapelách, rozhodl jsem se přiblížit vám scénu v Kolumbii, která má společně s Mexikem, Brazílií, Chile a Argentinou jednu z největších scén na kontinentě. Punk se dostal do Kolumbie, krátce po jeho vypuknutí v Anglii v roce 1977. Už v roce 1978 vzniká v Medellinu, který se stal později prvním centrem místní scény kapela Complot, která hrála covery britských kapel, jako byli Damned, Generation X, Buzzcocks, Clash, Sex Pistols a byla tak první kolumbijskou punkovou kapelou. Scéna v Medellinu, který se stal známý i díky kartelu Pablo Escobara se později stala známá jako punk medallo. Právě odtud se přes síť několika lidí, kteří měli punkové desky z USA a především Anglie, přes jejich následné přehrávání na kazety a další kopírování, začal punk šířit i do ostatních měst, jako Bogota, Cali nebo Manizales. Rozkvět scény přišel hlavně v letech 1982-1983, v té době se v Medellinu objevil první record store J.I.V, kde se kromě klasického rocku daly sehnat i punkové desky z Anglie a USA. Punk se postupem času dostal i do místního radia. Na stanici Radio Disco ZH se začal vysílat rockový pořad, kde bylo možné slyšet i punk (GBH, Dead Kenedys, Exploited, Ramones atd.). Začínají se objevovat další kapely, které se později staly legendami místní scény, jako např. Eutanasia, I.R.A nebo Rasix. Zajímavostí místní scény je, že první kapely často neměli ani peníze na vlastní nástroje, takže si je často mezi sebou půjčovali nebo vyráběli svépomocí. Léta 1984-1987 jsou jakousi druhou vlnou kolumbijského punku, v té době do Kolumbie začíná pronikat hardcore a objevují se další kapely jako Fertil Miseria (HCpunk z Cali), Anti Todo (punk), Desadaptados (punk), H.D.T (punk ve stylu UK82), Danger, NN, Denuncia Publica, Los Mutantes atd. Hardcorové kapely se začínají objevovat v letech 1987-1988, především v Bogotě, kde se přibližně ve stejné době začínají objevovat i první skinheadi. 
Orgullo Bogotano Skinheads na fotbale
Většina z nich byla apolitická a antirasistická. Později se místní skins začali dělit na SHARP (první sharps v Kolumbii nosili, podobně jako redskins ve Francii bombery oranžovou podšívkou navrch) a na pravicovější GRAE (v překladu: skinheadi proti imigrantům), z kterých se začali formovat první místní naziskins. Kolem roku 1997 se v Bogotě objevují i první redskins. V Kolumbii se občas používá termín "cabezas rapados", což je v podstatě doslovný španělský překlad slova skinhead, podobně jako např. v Brazílii, kde si první skins říkali "carecas". Konec 80. let se nesl ve znamení násilí, hlavně v Medellinu, které bylo centrem Escobarova kartelu ale i zbytku země, kde mezi sebou bojovali levicová guerilla, paramilitární skupiny propojené s mafií a vladní jednotky. V letech 1988-1991 zemřelo v důsledku těchto konfliktů přibližně 3000 mladých lidí, mezi nimi spoustu těch, kteří v té době formovali punkovou a hardcorovou scénu. Jsme v době kdy kolumbijská scéna už poměrně vyrostla. Centry se stavají Bogota, kde je scéna dodnes největší a Medellin, který má nejstarší scénu. Vyrůstá další generace punkových kapel, ke kterým patří Morgue, Polikarpa y sus viciosas, kteří vznikli, jako čistě dívčí punková kapela a hráli i v Evropě, dále Demncia (kteří si také zahráli po Evropě), Pestilencia (které bylo možné vidět i v USA) a nebo Misterio de vagancia. V hardcoru patří k nejznámějším a nejdůležitějším Estado de coma, Abismo, Grito, Dar a cada uno lo que es suyo, Accion X el cambio nebo Lealtad. První kolumbijskou oi! kapelou byli Sociedad Violenta z Medellinu, kteří vznikli v roce 1985 pod vlivem Sham 69, Cockney Rejects a francouzských Komintern Sect, ovšem dnešní oi! reprezentují Ultimatum, kteří hrají od roku 1999, Skandalo oi!, kteří hrají částečně i ska, také od 90. let. 
hardcore show (Medellin)
Za zmínku určitě stojí Urban Noise, Aggro Gang, Terror Skins, dnes už nehrající Kominterna 43 nebo Estandarte, dřívě čistě skinheadská Brigada Oi!, Adeptos Vehementes nebo Kaos y Kombate. Ska se do Kolumbie dostává pod vlivem postupně doznívající 2tone vlny v půli 80. let. Většina místních kapel je ale do velké míry ovlivněna hlavně americkou 3. vlnou a proto tu najdeme hromadu skapunku a skacoru, nicméně je tu i pár tradičnějších jako např. La Furruska, Beer Klub, Les Elefantes, Lo ke diga el dedo, Rude School nebo Coventry Klub. Hodně známou kapelou jsou Sistema Sonoro Skartel, kteří hrají mix ska, dubu, hip hopu a d'n'b. V Kolumbii je celkem problém s pořádáním větších koncertů zahraničních kapel formátu Cock Sparer, Cockney Rejects, Vice Squad apod. a to hlavně díky vysokým poplatkům za povolení k pořádání koncertu od státní správy. Nicméně byli tu k vidění Non Servium, Vice Squad, Misfits, Total Chaos, Sick Of It All, Agnostic Front, Evil Conduct, Opcio K-95, Oi! the Arrase, Fermin Munguruza a letos v dubnu se do Kolumbie chystají, v rámci latinsko-amerického tour i Cockney Rejects. Samozřejmě nechybí stále přítomný kulturní vliv Španělska, který se začal promítat i v punku a oi! Během 80. let to byl hlavně španělský punk reprezentovaný kapelami jako Eskorbuto, Siniestro Total, Decibelios (oi!/ska), Kortatu (oi!/ska), La Polla a později v 90. letech Negu Gorriak, které byly známé i v Jižní Americe a do určité míry formovali latinsko-americkou scénu. Ze současných to jsou třeba Non Servium, Kaos Urbano nebo Nucleo Terco + hromada dalších. Současnou kolumbijskou scénu reprezentují kapely jako, Tierra y Sangre (hardcore z Bogoty), Sin Pudor (ženský trashpunk), Triple X (77 punkrock), Drunken for Oi! (oi!), dodnes aktivní legendy I.R.A a Polikarpa y sus viciosas, Bestiario (folkpunk) a dokonce tu najdeme i psychobilly, které zastupují Salidos de la cripta a Cowboys from Hell z Bogoty. Dík patří Maximum Rock'n'roll za jejich scene report a také RASH Bogota za zodpovězené otázky a doporučené kapely. Naopak big FUCK OFF Urban Noise, že se neobtěžovali ani odpovědět.

Žádné komentáře:

Okomentovat