pondělí 14. prosince 2015

Rozhovor - Prague Allnighters

Už třetím rokem se i Praha může pochlubit vlastní Northern Soulovou nocí. Za touto pravidelnou akcí stojí trojce DJs, která rozhodně nepatří mezi žádné nováčky, spíše naopak. Buqi, Path a Mr. Cat....víc snad ani nemá cenu dodávat, tyhle postavičky se na naší scéně pohybují už nějaký ten pátek a právě oni stojí za pravidelným večírkem Prague Allnighters. Jak to celé vzniklo a jak se to má s Northern Soulem v Čechách se dozvíte v následujícím rozhovoru. Odpovídal Mr. Cat.




Takže první otázka! Teď už je to 3 roky co pořádáte Prague Allnighters, u koho se zrodila myšlenka na čistě Northern Soulovou akci?

Tohle je poměrně častá otázka. Ale vždy stejná odpověď. K Northern Soulu mě přivedl Path ale tak trochu neveřil, že na to budou lidi celej večer tancovat a bude je to bavit. Přeci jen se předtím pouštěl Northern Soul a Motown spíše jako část Skaparády na 007. Takže jsme se o tom asi dva roky bavili a pak už jsem to nevydržel. Riskli jsme to a chytlo se to. Dodnes si pamatuji, jak se mi Buqi smál, že mám jen několik sedmičkových desek a pár velkých, co tam prý budu celý večer dělat. Dneska jich mám okolo 300 a naopak řeším, abych je pořádně využil, nenechal se strhnout  a nehrál jen to, co se líbí, co funguje ale i nové věci.
 

Pravdou je, že Northern Soul zažívá v posledních letech celkem obrodu, což možná může souviset se současnou retro vlnou, která se promítá do hodně oblastí, stačí se jen podívat např. na plánovaný návrat Čezety. Byla to náhoda, že jste se s Prague Allnighters trefili zrovna do příznivě naladěné doby? I když samozdřejmě subkulturní konotace u Northern Soulu neopomíjím!

Obrodu zažívá celosvětově a zejména v UK. Kde, slovy Keva Robertse, ho objevila nejen starší generace padesátníků, kteří předtím holdovali nečemu jinému ale i omladina, kterou třeba oslovila Duffy či Amy Winehouse. Určitě udělal s celou scénou ve světě hodně film Northern Soul - The Film. Když se podíváme do Čech, tak je to podle mě shoda náhod. Já poslouchám Northern Soul 10 let, ale posledních 5 let hodně aktivně. Path s Buqim ještě déle. Ale prostě jsem to chtěl nabídnout více lidem, protože ta hudba je opiát. 



Northern Soul není, co se desek týče, zrovna nejlevnější záležitost. Předpokládám, že asi většina nákupů se odehraje přes internet. Jakými nejdražšími a nebo nejraritnějšími kousky se můžou pochlubit Prague Allnighters DJs?

Za kluky mluvit nemůžu. Ty ceny desek jsou asi největší problém. Průměrná dobrá deska se silnou písní může stát okolo 20-30 eur a to se bavíme o tzv. re-issuue. Koupit dnes super originál za dobrou cenu moc nejde. Pokud nemůžete vyjet do USA a nebudete mít štestí nebo dobrý tip, tak to prostě nejde. Internet sledují všichni a tam jsou ceny vyšroubované do maxima. A to nemluvím o takzvaných "rare records". Tam se ceny pohybují standardně okolo 500 eur a více. Proto mě vždy pobaví, když se lidé dovolávají "rare" věcí. Ta matematika je jednoduchá. Vem si, že mám 300 desek a že nejnižší cena je okolo 8-10 eur. Ale standard je opravdu 15-20. Nejdražší moje deska je jedno z prvních vydání písně You Are Gonna Love My Baby od Barbara McNair, která stála 225 liber. Na druhou stranu na dobrý hodinový set stačí 20 desek, takže když člověk pravidelně dokupuje, tak za rok už to je na dva dobré sety. Jen nesmíte občas něco zlomit, jako já teď jeden pěknej kousek v sobotu.


Máš nějaký top 10 nejhranějších, nebo publikem nejvyžadovanějších skladeb? Všimnul jsem si, že občas hrajete i československé interprety z 60. let, jak reaguje publikum na domácí interpretace Northern Soulu?

Každý z nás má své jisté věci, které pouští. Ta “topka” se mění jak s publikem, tak s další akcí. Něco, co jsem měl v “topce” před dvěma lety, tam už teď nemám. Nevím, jestli se dá u domacích interpretů mluvit o Northern Soulu ale pár dobrých věcí tam je. Já pouštím jen jednu českou věc a to Martu Kubišovou - Modrý Vřes. Ale tuhle desku jsem teď věnoval Kevovi, tak už ji asi ode mně nikdo neuslyší.
 

Jaká je návštěvnost Prague Allnigters, dlouhou dobu jste měli jako domovský sál Baráčnickou Rychtu, z jakých důvodů jste se přestěhovali do Holešovic?

V průměru se pohybujeme okolo dvou stovek. Rekord byl 320 lidí na první akci v Domovině. Na poslední akci bylo necelých 250 lidí. Rychta je krásná, miluju to místo. Ale je tam poměrně dost malý parket. Nicméně si myslím, že se urcitě na Rychtě zase objevíme. Domovina je skvělá, ale je to tam dost velké, nákladné a pro některé fandy možná méně osobní (nutno poznamenat, že se jedná hlavně o příznivce, kteří chodí více za poslechem hudby, než za tancem).
 

Kolik speciálních hostů se za ty tři roky zúčastnilo Prague Allnighters?

Na každé akci se snažíme mít někoho jako hosta. Hrajeme vždy naše trojka plus jeden. Takže za těch 11 akcí je to 11 hostů. Z mezinarodní scény jsme tady měli 2x DJs z Německa, 1x ze Skotska, 1x ze Slovenska a 2x z UK. Na poslední akci jsme měli největší hvězdu Keva Robertse (DJe z Wigan Casina). Určitě budeme v tomto trendu pokračovat.
 

Northern Soul je původně čistě britská záležitost, víš o podobných allnighterech, jako je ta Pražská i v jiných zemích, samozdřejmě s vyjímkou Anglie?

Určitě. Osobně jsem byl jen na akcích v UK, ale scéna funguje dobře v Německu, Rakousku, Itálii a v severských zemích, zejména ve švédském Stockholmu.
 

Nemyslíš, že Northern Soul bude v ČR otázkou jen několika let, podobně jako to bylo s popularitou ska a pak odezní a vrátí se zpátky do subkulturního podhoubí, nebo to zatím vypadá tak, že by se mohl v našich končinách udržet jako regulerní styl?

Ono je hrozně těžké říkat, co je a není subkultura. Já jsem od patnácti let poslouchal ska byl jsem strašně hrdý, že nás zas tak moc není. Pak přišly obří festivaly, "skáčkaři", plné koncerty studentů hopsajících na české kapely a nějak jsem zahořkl. Ska ztratilo atmosféru a lidé to nebrali jako kulturu – dobře tancovat, dobře se oblékat, atd.... Samozřejmě, když se objevil dobrý ska koncert, tak jsem se snažil nechybět. Za ska jsem byl parkrát i v UK či v Německu. Co budu povídat, v UK vždy total husí kůže a jiná liga. A tohle určitě nechci, aby se stalo s Northern Soulem. Otázkou je, jak to teď vidí někteří, kteří měli Northern Soul jako doplněk a teď jim možná přijde, že do toho jdeme až příliš. Ale hlavní důvody, proč to dělám, jsou dva. Kromě toho, že tuhle hudbu fakt miluju a myslím, že je skvěle energická – nabitá pozitivní energií, má hluboké texty a silné hudební pasáže, tak chci šířit osvětu. Nesnáším mainstream a to zejména v českém podání a těch lidí, co se to snaží dělat v Čechách jinak, zase není tolik. Všech, kteří to dělají si cením a podporuji je. Vždy to bude mít dva rozměry. Buď super "rodinná" kalba a mejdan v klubu Buben a nebo "velký" ryze taneční Allnighter. Mám rád oboje. A nic z toho neděláme pro peníze, jen pro zábavu a osvětu. Myslím, že od příštího roku se můžeme těšit v Bubnu na pravidelné Northern Soul večery pod taktovkou Prague Allnighters a možná i na nějakou velkou třídenní akci – Prague Weekender.

Keep The Faith MR. CAT 


Žádné komentáře:

Okomentovat