úterý 28. dubna 2015

13 - Tantseval'nij

13 je ruská oicorová kapela, která se netradičně pustila do vod ska, což je pro kapelu hrající drsnější muziku jako je hardcore, celkem neobvyklý. No a právě proto jsem byl zvědavý jak bude znít ska v podání "hardcoristů" a musím říct, s přihlédnutím na to, v jakých hudebních vodách se kapela běžně pohybuje, že vůbec nejde o špatnou desku. EP Tantseval'nij vyšlo v roce 2014 a většina songů jsou ska verze jejich tracků z předchozí tvorby (Njeotstupaj - 2013 a Bjez okov - 2014). EP otevírá první počin příznačně pojmenovaný Rude Boy a jednoznačně jde o nejpovedeněnjší track o čemž vás přesvědčí už samotné klaves. intro a výborná trumpeta (kterou mám sice ze všech dechů nejmíň v oblibě ale tady je fakt perfektní). O následující Skinhead Girl se dá říct v podstatě to samý, i když tady uslyšíte trumpety už dvě. Moi Dr. Martens a předposlední Pod Nol' jsou spíš ty průměrnější tracky, za to poslední píseň Tantsuy mě opět přesvědčila o kvalitě tohoto EP. Nemá cenu srovnávat jejich pojetí ska s ostatníma kapelama pro které je tahle muzika denním chlebem ale právě proto jsem si po několika posleších tohle EP nakonec celkem oblíbil a vybral k recenzi. Další věc...ruština je ve stylech jako punk a hardcore naprosto dokonalá a navíc ve spojení s mírně vyřvanym hlasem zpěváka nemá jejich neuhlazený ska chybu. Zkrátka na oicorovou kapelu dobrý!

The Talks - Commoners, Peers, Drunks & Thieves

The Talks určitě nemusím blíže představovat, podle mě jedna z nejnadějnějších současných britských kapel, která by se mohla řadit po boku např. takových Buster Shuffle (kteří se na poslední desce od ska trochu odklonili) nebo jejich londýnským kolegům The Skints. Jejich druhé album Commoners, Peers, Drunks & Thieves vyšlo po třech letech od jejich debutu Live Now Pay Later. Deska vyšla na konci listopadu 2014 na značce (pravděpodobně vlastní) All Our Own Records, vyšla jak na CD tak i na vinylu a najdete na ní celkem 11 skladeb. Album začíná výbornou 2tone nakopávačkou Don't Look Behind You, která celkem charakterizuje styl The Talks, který je sice ska ale v duchu 2tonu, obohacený o prvky punku, reggae, možná i trochu britských kytarovek a samozdřejmě mnohem větší roli tu hrají klávesy, dechy tu spíš jen dozvukují. K tracku Don't Look Behind You mají na youtube i videoklip a ne jediný. Druhý v pořadí je song Radio, což je naopak prvotřídní trad. ska a společně s tracky Fire a Sam je to jediná skladba na desce, kde se objeví dechy. Musím uznat, že Talks mají v merku jak 2tone ska ale jak je vidět nedělá jim problém zahrát i tradiční věci, navíc i k tomuto tracku mají videoklip (natáčený v obchodě). Možná se budu opakovat ale čím dál, tím víc mě baví ska, bez nebo s minimem dechů, před pár lety jsem si neuměl představit ska bez dechů a mám dojem, že mraky českých kapel si to neumí představit dodnes. Přitom kapely jako The Talks nebo Dirty Revolution jsou důkazem, že perfektní ska se dá zahrát i bez "orchestru". I elektrická kytara a klávesy dokážou vytvořit perfektní melodii. Jako příklad bych uvedl track Tune In, který je podobně jako první Don't Look Behind You, taky takovou výbušnou nakopávačkou nebo song Fire, kde hrají kytary hlavní roli ale ani přesto se neztrácí druhá doba. Další povedenou záležitostí je pomalejší Tear Us Apart, podbarvená klávesami a v pozadí melodikou. Další trad. ska uslyšíte v podobě songu Light Up. Ovšem našlo by se tu i reggae ale přesně tak, jak jsem psal v úvodu, obohacené o dalších x vlivů, jako např. v tracích Sam nebo Ceasefire. Poslední skladbou, která uzavírá desku Commoners, Peers, Drunks & Thieves je, ve středním tempu zahraná Alright With Me, což byla určitě dobrá volba, jelikož tahle skladba na mě působí takovým "rozlučkovým" dojmem a na konec alba opravdu sedí. No a to je konec pánové a dámy, Talks mě touhle deskou opět přesvědčili, i když já osobně mám radši jejich první Album. V podstatě nemám albu Commoners, Peers, Drunks & Thieves co vytknout, i když je pravda, že se tu najde pár slabších válů ale celkový dojem bych shrnul do známky 8 z 10.