sobota 12. ledna 2013

The Beat - Too Nice to Talk To

Po dlouhý době tu mám k recenzi opět vinil a tentokrát rovnou 7" singl od 2tonových The Beat. Singl vyšel v roce 1980 na zančce Go-Feet records a upřímně řečeno ani jsem nečekal, že se ke mě taková legenda dostane ve vinilový podobě, o to větší radost. Singl jsem koupil v Německu na This is Ska festivalu za 6 euro, bohužel původní obal chyběl, takže nejsem schopen říct jestli jde o singl Too Nice To Talk To, nebo Psychedelic Rockers ze strany B, i když typoval bych to na Too Nice To Talk To, jelikož je na straně A. Nicméně zvukový kvality asi nemá cenu vyzdvihovat, asfalt prostě nic nepřekoná. Zpět k recenzi, na straně A najdete již zmíněný song Too Nice To Talk To, což je jedna z mála skladeb od The Beat, která se nedá hudebně moc zaškatulkovat, to ale neznamená, že by šlo o druhořadej song. Naopak, jde o celkem svižnej track, kde mě nejvíc zaujala hodně houpavá basová linka, lehce dozvučující kytary a ságo. Na straně B najdete song Psychedelic Rockers. Tady už jsou slyšet typický The Beat, který v éře 2tonu svým soundem hodně vybočovali, takže nějaký ska tu moc nehledejte. Zpěv (nebo spíše "raggamuffin") tu tentokrát obstarává druhý zpěvák Ranking Roger. Nezapře se tu mírná inspirace early reggae, ovšem míchnutá s trochu modernějším pojetím, který právě vytváří např. toasting místo zpěvu, opět nechybí dozvučující ságo ale asi nejsilnější stránkou tohoto songu je právě vokál Ranking Rogera, který bych si dokázal představit i v nějaký klasický dancehallový pecce. Vůbec, celkově jsou The Beat hodně netypickou kapelou v porovnáním se zbytkem kapel z let 1979 - 1981. Svůj zvuk stavěli hlavně na reggae a rocksteady, čímž se od kapel jako The Specials nebo Bad Manners, který vycházeli především ze ska, hodně lišily. No a jelikož mám pro The Beat a obvzlášť pro vinil slabost, dávám plnej počet....takže 10 z 10.

Pannonia Allstars Ska Orchestra - Lovemonster

Pannonia Allstars Ska Orchestra (dále jen PASO) je v současnosti asi jednou z nejznámějích maďarských ska kapel a na evropské scéně si vybudovali svoje právoplatné postavení. Také jsme je měli možnost vidět i u nás v ČR a to hned několikrát na festivalu Mighty Sounds a naposled v říjnu v pražském Crossu. Album Lovemonster vyšlo jako dvojalbum u labelu Megalith Records v roce 2012. První část alba (celkem 16 tracků) je zaměřena hlavně na klas. ska, rocksteady a k mému velkému překvapení se zde objevilo i dirty reggae (Lovemonster a She's my Baby). V druhé polovině najdete celkem na 8 tracích songy zaměřené především na dub, reggae a i trochu toho jazzu. Co mě hodně překvapilo, je ta skutečnost, že PASO můžete v Maďarsku slyšet i v rádiu, což se u nás podařilo jen Sto zvířatům. Ale zpět k recenzi. První dva úvodní tracky Jump a I'm the One na mě působí trochu průměrně, prostě ska, který by hodně ryche zapadlo mezi další kapely. Naopak She's my Baby mě baví o to víc, že jde o dirty reggae i přes tu četnost dechů. Celkově na mě zvuk PASO působí jako taková maďarská verze Yellow Umbrelly a to hlavně v tracích jako je třeba Little Girl, Brownie nebo Elhagytam magam (která je zpívaná maďarsky). Co mě na desce Lovemonster hodně baví jsou vokály, kde je vidět, že si kapela na přízvuku dala hodně záležet. Další věcí, který musím dát velké plus je dechová a melodická sekce. Melodické sekci, především za kytary (kde dokazují, že nemusíte zrovna hrát skapunk, abyste si hraní ska na kytaru užili) a u dechů je asi zbytečný to nějak rozvádět, stačí si poslechnout songy jako Nah Give up nebo Bad Bwoy Town a bude vám to hned jasný. Popravdě řečeno, musím přiznat, že na poprvý na mě deska Lovemonster působila celkem průměrně a neviděl jsem na ní nic co by mě zaujalo, na druhou stranu tohle je jedno z těch alb, který je potřeba si poslechnout několikrát aby ho člověk ocenil. I když nejde zrovna o desku, z který bych padal na zadek, můžu říct, že na tom album Lovemonster není vůbec špatně, nejen, že tu najdete kromě ska a rocksteady i dirty reggae ale také na akustiku zahraný reggae v podobě posledního songu Jump Outro a nebo housle zakomponovaný do reggae (což zní hodně zajímavě), jako v tracku Uszom az arrall, který je také zpíván maďarsky a právě díky tomuhle spojení bych ho s klidem označil za nejlepší, nebo potažmo nejzajímavější vál z celé desky. Abych to shrnul, Lovemonster je deska, která i když se zdá na první poslech průměrná, je naopak rozmanitější víc, než se zdá. Především díky tomu jí dávám 8 z 10. Ještě něco málo k druhé části desky. Druhou polovinu představuje 8 trackové CD PASO's Roots Rockers - Lost in Space, které je zaměřé především na dub, reggae ale také na něm můžete najít prvky jazzu a hosty jako je King Django, kterého můžete slyšet v songu Where Can I Go?, MC Columbo v tracku Late Night Date nebo Harcsa Veronika v písni Guidance. Bohužel víc se už o druhé půlce desky nebudu rozepisovat (koho by to taky byvilo číst, tak dlouhý), stačí když řeknu, že je stejně tak kvalitní jako první CD.

V.A. Skanibal Party vol. 11

Tentokrát po dovouleté pauze tu máme daší pokračování řady kompilací od německého labelu Mad Butcher rec. Jak už se stalo zvykem, přebal je opět stylizován do antifašistických "barev". Vol. 11, které vyšlo v roce 2012 ve spolupráci s labelem KOB rec. obsahuje celkem 22 zářezů a mě se hned při prvním poslechu začal vkrádat pocit, jakoby si tyhle kompilačky byli stylově dost podobný, jakoby všechny kapely měli něco společnýho, nebo hráli ska při nejmenším alespoň podobným způsobem . Stejně tak, jako v případě Vol. 10 i zde můžete najít převážně klas. ska a rocksteady od neznámých a poměrně málo známých kapel jako např. Satelite Kingston, The Magnetophones, Falsa Cubana, Bobby Sixkiller, Las Melinas, The Liners, The Mighty Fishers, Keyser Soze apod. Každá kapela tu má zastoupení po jednom tracku. Hned úvodní Keep the Fire Burning od Nerd Academy jakoby předznamenávala, jakým směrem se bude tahle kompilačka ubírat, i když nejde o bůhví jak osobyté ska, vůbec nezní špatně. To samé se dá říct i o songu El Enemigo od Satelite Kingston, který je zpíván španělsky, akorát tady jde o klas. ska ve svý nejčistčí podobě, kde mě hodně baví dozvučující kytara a především intro. Další zajímavou peckou je Cae la noche od El Ultimo Skalon, která je také zpívaná španělsky ale jde spíš o 3. vlnu. One Night od Groovin' Jailers je zase jedním z mála rocksteady songů ale ze všech má asi nejblíž k early reggae. Možná je trochu škoda, že většina tracků na mě působí průměrně, nenašel jsem tu zkrátka nic (kromě Bobby Sixkiller), co by nějakým způsobem vyčnívalo z řady, většina kapel jsou kapely hrající, striktní ska nebo rocksteady, najdete tu sice jednu skapunkovku od Suburban Legends ale ani ta nelahodí mým uším. I když vlastně ještě jeden song, který mě docela chytil tu přeci jenom je, Walking on the Moon od Prince Perry. Tenhe track mě dostal především kombinací ska a rockabilly. Právě díky rockabilly kytaře, která tu nahrazuje dechy řadím tenhle song k těm lepším. Za tradiční ska bych určitě měl zmínit další španělsky zpívající kapelu, The Liners, kteří tu jsou zastoupeni trackem Esperando por ti, což je cover od legendárních Skatalites (schválně jestli poznáte který). Francoužští Bobby Sixkiller, které považuju za asi nejlepší kapelu z celé kompilace, tu mají výbornou dirty reggae pecku, míchnutou soulem - Honey z jejich debutového CD. Do rocksteady hozená Foolish Pride od The Drosteppers je asi posledním silnějším počinem, který mi utkvěl v paměti. Jinak zbytek má tu nevýhodu, že jaksi splývá dohromady a chybí mu větší rozmanitost, určitě bych ocenil víc dirty reggae kapel, 2tone nebo soul a ani skapunkem (kterému sice moc nefandím), bych v tomto případě nepohrdnul. Celkově vzato ani už nemám očem psát, zase bych se akorát opakoval, čili...6 z 10.