pátek 20. dubna 2012

SkA'N'Daal Music Ensemble - Na draka

Po čtyřech letech od vydání alba Hombresso, jsme se dočkali dalšího počinu této královéhradecké party. EP vyšlo v únoru vlastním nákladem, čili DIY, nahráno bylo ve studiu 3Bees, obsahuje celkově 4 tracky na jednom CD, z toho jeden z předchozí desky Hombresso. První co mě zaujalo je obal z tvrdýho papíru, což je vlastně taková skládačka s černobílou fotkou kapely uvnitř. I takhle se daj náklady srazit k zemi :-), takže palec nahoru. První track Mafián, ke kterému kapela natočila celkem povedený videoklip, je z předchozího alba, jde o klasický ska, který sice nenadchne ale ani neurazí. Jako nejlepší song na mě působí druhej zářez, Hádka, hlavně díky intru a zpěvu, protože SkA'N'Daal měli na zpěvačku opravdu štěstí a ani dechová sekce zde nezaostává. Kapsář je další track, který bych spíš řadil do kategorie "neurazí ale ani nenadchnou". Ovšem poslední Noemi, kde se mísí třetí doba (trochu tam slyšim dancehall) s reggae, je asi nejzajímavějším songem z celýho EP a zaroveň nejdelší. Abych to trochu shrnul. EP Na draka ukázalo, že SkA'N'Daal Music Ensemble, i po více jak deseti letech, mají stále spoustu sil a hudebních nápadů, a v našich vodách je považuju za jednu z těch kvalitnějších ska kapel, takže výslednejch 6 - 7 z 10. Navíc za tohle EP jsem dal 50 kč, což je opravdu lidová cena, takže pokud máte zájem, mrkněte na stránky kapely www.skandaal.cz, kde si EP můžete objednat. A jestli se chcete o SkA'N'Daalu dozvědět další podrobnosti, koukněte se do sekce - rozhovory!!!

Intensified - Lunar City Groove

Intensified nejsou v našich končinách zrovna moc známou kapelou, ovšem na evropské scéně něco znamenají. Kapela pochází z Anglie, kde je stále dost trad. ska ale i skapunk kapel, i když hlavní pozornost je věnována hlavně 2tone legendám. V minulém roce (2011) oslavili 20 let od svého založení a také vydali, po dlouhých sedmi letech, další album s názvem Lunar City Groove. CD obsahuje 11 tracků + bonus, obal k desce navrhoval Chema Skndl z Mexika, který dělal desing, např. i na poslední desce The Chancers, nebo belgických Caroloregians. Album Lunar City Groove, se od většiny předchozích desek značně liší, Intensified jsou zaměřeny spíš na trad. ska, ovšem tato deska je z velké části v rytmu rocksteady. Na první poslech se nedá přeslechnout mírná inspirace aktuálním "retro" zvukem, který mi v některých pasážích připomíná belgické Caroloregians, ovšem s dechovou sekcí a bez vlivu funky. Album otevírá dirty reggae song Sweeten up, kde je podobnost s Caroloregians víc, než na místě. Druhý a asi nejpovedenější track, Seen you Cry, je ukázkovým příkladem síly melodie a dechové sekce, která nenuceně přizvukuje a....co víc dodat, prostě klasický rocksteady!!! V tracku Working se mísí vlivy reggae s rocksteady, dechy už hrají trochu větší roli, i když klávesy zde také vyváří zajímavý, nenucený ale přesto zásadní podklad. Za zmínku určitě stojí také jeden z mála ska songů na této desce, Damn fool, který je podle mě ze všech třech nejzajímavější. V hodně tracích je kladen velký důraz na hamondky (klávesy), což ve mě právě vyvolává tu podobnost s Caroloregians, jako třeba v songu Locomotive nebo You don't Know What You've Got. Celé to uzavírá track Without you, jinak zbytek alba na mě pusobí až příliš utahaným dojmem a myslím si, že možná i trochu tempa (tu a tam) by neuškodilo, protože rocksteady se dá zahrát různým tempem a bylo by to příjemným oživením. Desku uzavírá bonus Lunar Lading, což je vlastně Without you, bez vokálů. Když to shrnu, tak Lunar City Groove není špatné album, rozhodně ho nemůžete hodnotit jako ska, ani jako něco co by vás rozpumpovalo. Zkrátka jde spíš o oddechový, odpočinkový rocksteady s pár dobře promyšlenejma melodiema. Na druhou stranu nenabízí nic nového, přesto něco na té desce bude, takže konec nechám otevřený a konečné hodnocení na každém z vás.

Redska - La Rivolta

Tohle je spíš pro milovníky skapunku a všechny odkojence kapel typu Ska-P. V pořadí už třetí deska této italské party se nese v podobném duchu jako předchozí dvě alba, ovšem jak už název napovídá, tato deska je možná mnohem angažovanější, než všechny předchozí a já se vlastně ani nedivím, vzhledem k tomu v jakejch sračkách se tenhle systém nachází. Album vyšlo na začátku roku 2012 ve spolupráci labelů Mad Butcher a Redstar73. Této desce předcházel split singl Rude League z konce roku 2011, na kterém spolupracovali s další italskou (a teď už vlastně i evropskou) stálicí, The Offenders. Nová deska obsahuje celkem 14 tracků a zdaleka ne všechny jsou jen skapunk, navíc kapela k songu La Rivolta natočila videoklip, který můžete shlédnout zde. Na úvod musím říct, že Reska maj na skapunkovou kapelu celkem dobrý dechaře a ani toto album není vyjimkou, navíc propojování ska s punkem maj zmáklý taky dobře. Ono totiž málokterá skapunková kapela co jsem slyšel, propojuje punkový pasáže s klávesama, zacož si Redska zaslouží velký plus. Stejně tak, jako na předchozí desce, tak ani u La Rivolta nechybí hostující zpěváci z dalších kapel, kterých tu je tentokrát trochu víc. Album otvírá song Sounds of Revolution, který se tváří velmi velkolepě ale po následujících dvou tracích zjistíte, že to zas takový zázrak není. Přestože píšu o Redska jako o skapunku, nejvíc silná mi kapela příjde v čistě, ska pasážích, jako např. v songu Hooligan Rudeboys, kde hostuje Valerio z The Offenders, nebo v Studente, Precario, Revoluzionario kde pro změnu hostuje Kino z Arpioni. Pro všechny blázny do The Clash tu je ska verze jejich, proavděpodobně nejslavnější písničky White Riot, kde hostuje Micky z No Relax. Mimochodem, tenhle song předchází moc povedený intro, kde si můžete poslechnout samotný Clash a v podkladu další reggae pecky. Hodně povedený je track Natura, kde kapela parádně smíchala reggae tempo s punkovou surovostí. Celou desku zakončuje song Vivo Steady, který akorát potvrzuje to, že ska předčí skapunk ve všech ohledech. A v tom je síla této kapely, protože Redska zvládají hrát jak skapunk, tak stejně tak dobře i čisté ska. Z té skapunkovější části desky mě nic moc až na songy La Rivolta a Lettera a Sua Santita nezaujalo, tak nějak mi splývaj dohromady, takže tady není co dodat. Kdybych měl hodnotit samotný ska tracky, tak tady bych dal, tak 8 z 10 ale pokud budu hodnotit album La Rivolta celkově tak to vidím, na 7 z 10 a nebudu daleko od pravdy.