sobota 18. února 2012

Scene report - Morava

Mohlo by se zdát, že ska se hraje jen v Čechách, vemte v potaz jenom to, kolik našich  předních kapel pochází z Prahy? Sice tu je ještě pár mimopražských kapel, jako Tleskač a V3ska z Plzně, nebo Skavare, též ze západních Čech, dále pak Skandaal z Hradce Králové, do popředí se poslední dobou derou Česko Krumlovští Pub Animals, kteří zastupují jižní Čechy ale našim "východním" sousedům už taková pozornost věnována není. Proto jsem se rozhodl, že se pokusím tady udělat takovou menší sondu do "scény" na Moravě, aby jste si opět rozšířili obzory. Jak začít? Začnem od severu. V Karviné hrají hned dvě kapely, tou první jsou Allskapones, kteří se dali dohromady v roce 2003. Zpívají jak česky, tak i pár tracků v polštině byste u nich našli. Na kontě mají dvě CD - Dobrá třetí bota z roku 2004, kde měli v kapele ještě zpěvačku a i styl by se dal zaškatulkovat do tradičního offbeatu ale už na druhé desce Fortuna, z roku 2009 je slyšet, že se kapela nechce držet škatulek a začíná si trochu hrát se zvukem. Druhou karvinskou kapelou jsou skapunkový Sakumprásk, kapela vznikla v roce 2004 a co mi na nich příjde zajímavý, je tahací harmonika, kterou jsem ve skapunku nikdy neslyšel. Po pár demáčích vydali v roce 2007 svoje první album, Skromné argumenty a v roce 2009 desku S respektem, v současné době mají nový singl Mafie z roku 2011, který si můžete poslechnou na jejich bandzonu. Z Ostravy pochází reggae banda Sultan Soliman, kteří mají taky občasné zálety do ska. O kapele jsem už ale psal, tak kdyžtak více v sekci profil, ať se neopakuju. Ve Vsetíně najdeme další skapunkovou formaci, Vysoké napětí. Kapela má celkem "politický" texty, mají song věnovaný ALF (Animal Liberation Front), nebo track DneSKA, "věnovaný" všem karieristům a podobným leštičům klik...takže texty o chlastu a šlapkách u nich asi nenajdete. 
První věc s názvem Každý to vidí jinak, vydali v roce 2002, jinak na kontě maj další alba, Punk´s not business z roku 2003 a zatím poslední desku Na druhou dobu z roku 2008. Z Kopřivnice pochazí, poměrně mladá kapela s příznačným názvem Tatroska, kteří hrají od roku 2007. Ze všech našich mladých kapel, mi příjde jejich pojetí ska nejzajímavější. V jejich muzice se mísí dohromady ska s vlivy jazzu, swingu a dokonce se nebojí zakomponovat i houlse a akustiku, čili hodně originální přístup k muzice. Na světě mají dvě CD, Hlava vlasatá z roku 2010 a Když slyším ska, z roku 2008. Před pár lety měli dokonce živé vystoupení v Televizi na ČT1, v rámci Dobrého rána s ČT. Los Perdidos je pro změnu trochu jiný soudek muziky. Mimochodem mám tu s nima i rozhovor z června 2011. Kapela pochází z Holešova, vznikli v roce 1992 jako punkrocková kapela s názvem Rozdílné podoby, někdy kolem roku 2000 (?) se začali formovat do "dnešní" podoby pod názvem Los Perdidos. Je to asi jediná česká kapela zpívající ve španělštině (kromě dnes již nehrajících Skaskadérů). Na debutovém albu Somos Los Perdidos (2009) je zachycen jejich ska / reggae sound - Chiapas punk, s plnou podporou dechové sekce ale už na druhé desce Poco Dinero z roku 2011, kde chybí dechy a vůbec celkově se kapela více zaměřuje na kytary, je znát, že se budou ubírat asi jiným směrem, než doposud. 
Gentleman's Club z Hranic na Moravě, zastupují tradiční pojetí ska muziky, bez vlivů punku a rocku, jak je to v našich podmínkách běžné. Kapela hraje od roku 2003, za tu dobu vydali demáč Live in Brno (2005), EP Černobílý svět (2006) a v roce 2010, CD V jistých nejistotách. Pokud byste se chtěli o Gentlemanech dočíst trochu víc mrkněte se do rozhovorů. V Uherském Hradišti, třískají do kytar skapunkový Bessar Unggas, kteří vznikli v roce 2003. Nic moc se mi o nich nepodařilo zjistit, jen to, že v roce 2010 nahráli splitko s kapelou R.A.F, kde mají 4 tracky. Z Prostějova a částečně z Brna pochází dlaší kapela, která hraje spíš "tradiční" ska s podivným názvem, Něco mezi. Něco mezi hrají od roku 2004, na kontě mají zatím dvě alba - Něco mezi z roku 2009 a Polibek Můzy, které vyšlo v roce 2011, hudebně se sice jedná o čisté ska ale zas takový zázrak to není.  Další prostějovskou kapelou jsou, Main Street Ska Band. Tahle 6tičlená kapela se dala dohromady v roce 2007, někdy v roce 2010 to zabalili ale už o rok později se dali znovu dohromady a opět brázdí podia. Co se týče zaměření, tak jde o celkem povedený trad. ska / reggae. Zatím nevydali ještě žádný demo, nebo CD. Na Moravě nenajdeme jenom kapely, najdete se tu i pár selectorů, hlavně okolo Zlína a Ostravy, sice se budu opakovat po Gentleman's Club ale asi nejznámnějším je Dr. Boston z Lázní Luhačovice, mimochodem mám pocit, že měl rozhovor i v Mighty Free"zinu". Co jsem si všimnul, je to, že většina kapel na Moravě zpívá v češtině a některé dokonce i polsky, v porovnání s našima předníma kapelama, kdy skoro všichni zpívaj, z nějakého nepochopitelného důvodu anglicky. Tak to by bylo asi tak vše, tak snad to k něčemu bylo napsat tuhle sra*ku. Nakonec reportu, jako takovou tečku si dovolím přiložit rozhovor, s dnes již nehrající ostravskou kapelou Snadné pohyby, který je převzat z webu ostrava-music-city.cz, z roku 2009. Kapela to zabalila někdy na jaře roku 2010.

Nápad založit ska-rocksteady kapelu se zrodil v létě 2008. S několika lidmi začali zkoušet pár songů, ale ukázalo se, že jsou v přístupu k hraní rozdílní. Proto se tato sestava rozpadla. Nové seskupení se začalo formovat o měsíc později (květen 2009) po domluvě s Pepou (bass) a Honzou (kytara). V zápětí se přidal klávesák Kuba a po chvíli ho následuje Michal (sólo kytara). Nad touto sestavou se následně rozzářilo slunce v podobě zpěvačky Johanky. A jako vykřičník se v říjnu přidal saxofonista Honzík. Dokončili prvních sedm skladeb a nahráli promo ve studiu TdB records. V lednu 2010 začínají rozjíždět koncerty a těší se na všechny veselé a pohodové lidi.

Zakladatel kapely - Jiří, působí od prvního okamžiku dojmem člověka, který ví co chce, jde si za tím a rozhodně nebere lidi kolem sebe jako náhodné kolemjdoucí.
 

Před vstupem do nového roku řada z nás přemýšlí, kromě jiného, o svém dalším sebevzdělávání. Co si myslíš o vzdělávání hudebníků?

Jiří: Určitě se to může hodit - dál se může člověk rozvíjet. Velice dobrá je improvizační zkušenost. Není třeba se držet šablon, které člověka mohou svazovat.
 

Jakou muziku, a které kapely posloucháš?

Jiří: Nejvíce mne ovlivnilo Rude boys SKA, Rocksteady, Early reggae. Tahle hudba má kořeny v subkultuře "Rude Boys"- rebelové z Jamajky. Je to hudba, která pochází z Jamajky a v polovině šedesátých let se rozvinula silně v Británii. Později ovlivnila zbytek světa. Bohužel je dnes mnoho takových ska kapel a lidí, kteří berou ska jen jako bezduché vyskákání se. Pro mě ska musí mít spojitost s kořeny - tak to začalo. A v tradici budu pokračovat. Zasvěcení ví.
 

Představ nám prosím SKA tak, jak ho vnímáš Ty?

Jiří: SKA je pro mne oslava radosti. Hudba o prožívání dobrých možností života. Ale taky upozornění na problémy... Autentické SKA se nenechá manipulovat systémem. Je to určitá revolta subkultury.
 

Byl nějaký důležitý impuls, díky kterému jsi dnes tady ve studiu a nahráváš svou hudbu v dnešní podobě?

Jiří: Vždy jsem měl ohledně stylu hudby velice jasno. Vloni jsem se rozhodl, věnovat muzice více času a své energie. Tvořit hudbu. Tomuto rozhodnutí napomohl festival Mighty Sound. Inspiroval mne a ujasnil jsem si představu o tom, kudy a kam se chci dále ubírat. A rád bych podotknul,že si velice vážím přátel z kapely a jejich nasazení! Jsem vděčný za takové lidi! Velice mne překvapili tím, jak se rozvinuli, jak spolupracují... Jsou opravdu skvělí! Skvělí lidé!
 

Jak vznikla kapela Snadné pohyby?

Jiří: Vypsal jsem inzerát přes internet a vzkázal přes známé hudebníky, že dávám dohromady kapelu. A lidi se začali objevovat. Bylo to v polovině května 2009.


Jaké byly začátky tvého hudebního života? Kdy to bylo?

Jiří: Bylo to mezi mými čtrnácti až patnácti lety. Vnímám tu dobu jako cvičnou éru. Působil jsem v alternativních a rockových kapelách, hráli jsme alternativní rock. Nic významného. Přes bicí jsem samouk. Odposlouchával jsem různé hudebníky světové scény.
 

Které muzikanty?

Jiří: Především Stinga a různé karibské i britské bubeníky.
 

O čem jsou texty, které píšeš? Snažíš se na něco upozornit?

Jiří: Jsou o pozitivních možnostech každého člověka. O nadhledu nad starostmi běžného života a o dobré zábavě. Každé slovo v textech je promyšlené a poukazuje na potenciál, který může každý jedinec nějak využít. Neřeším politiku ani filozofování. Pouze zkušenosti života.

Takže jsi optimista?

Jiří: Jo převážně.
 

Vaše nejbližší koncerty se uskuteční kdy? Kde vás mohou fanoušci vidět a slyšet?

Jiří: Hrajeme 8.1.2010 na Tančírně v Ostravě. Půjde o první koncert Snadných pohybů. Na ten se připravujeme a dříve nevystoupíme. Pak zahrajeme 29.1. 2010 s pražskou SKA kapelou The Chancers v Clubu Marley jako předkapela. Následovat bude Havířov a pak club Chlív v Ostravě - Porubě.



Co je vaší motivací k dnešnímu nahrávání? Jaké máte s nahrávkami plány?

Jiří: Chceme se našimi nahrávkami prezentovat, například na Bandzone. Prostě pro radost.
 

O kolik skladeb jde?

Jiří: Pro nahrávání jsme připravili čtyři skladby - Noční Ostrava, Cesta na jih, Přítel a Kudy a Kam. Vše je ve ska a rocksteady stylu. Zatím máme hotových osm skladeb s kterými vystoupíme na uvedených koncertech.
 

Dobrá nálada vládne i na zkouškách. Jak se dostali do kapely Snadné pohyby její další členové?

Pepa: Byla to láska na první pohled (smích). S Jirkou jsme rozjížděli hudební projekt, ale nakonec vzniklo to, co vzniklo, totiž SKA. Přišel jsem - takhle v květnu 2009 - na zkoušku kapely v klubu Marley a netušil, že jde o osudový okamžik. Jiří si mne vybral jako baskytaristu. Hraju i v punk-rockové kapele. SKA mne však vždy lákalo. Chtěl jsem to zkusit, i když jsem měl obavu, jestli zvládnu styl SKA basy. Od té chvíle se účastním zkoušek a nahrávání už jako člen kapely Snadné pohyby.

Michal: Jak jsem se já ocitl v kapele? Náhodou jsem šel kolem (smích).
Vy se smějete, jenže to je pravda. Náhodou jsem šel kolem ... na zkoušku. Zajamoval jsem si a dostal nabídku. Pak jsem na čtyři měsíce odjel a kapela se mezitím utříbila.Takže můj návrat už byl do hotové kapely. Sólo kytara se dodělávala týden před nahráváním ve studiu TdB. Poprvé jsem si tam uvědomil, jaký má to naše hraní vlastně zvuk. Jsem nadšený jakou to má sílu... Studio mi ukázalo, jaký máme potenciál do budoucna.

Kuba: Já jsem se dostal na první zkoušku kapely také velice zajímavým způsobem. Pomáhal jsem Honzovi - kytaristovi s nesením kláves.
 

Počkej Kubo, tomu nějak nerozumím? (smích autora a všech ve zkušebně)

Pepa s Honzou: Přišel k tomu, jako slepý k houslím.

Kuba: Nejprve jsem jen poslouchal. Pak jsem trochu zklapnul. A zapadnul jsem do zkušebny.
 

Aha, asi klávesy, viď?  (smích všech pokračuje a zřejmě hned tak neskončí)

Kuba: ...a po zkoušce jsem dostal možnost, se zase příště zapojit.

Honza II (saxofonista): Jednou jsem potkal opilého Pepu. (Bylo to v Brně, kde oba studujeme architekturu - pozn. aut.) Pět minut se mi snažil říct, co chce. Ať prý hraju s nimi SKA. A to SKA v tradičním duchu "69".

Honza: Nevěřil jsem mu. Později jsem..(dva dny nato)...slyšel...(až vystřízlivěl)...dal mi do uší mp3-ku...(to je rozhovor)...skladby Kudy a Kam...Řekl jsem: "Jo! příjdu se podívat".

Honza: Bavili jsme se i o pozounistovi. Ale kámoš pozounista časově nestíhal.
 

Snadné pohyby hledají do kapely pozounistu, tak jako hledali zpěvačku. Ale už zpěvačku mají a hezkou. Jak a kdy jsi přišla do skupiny ty, Johanko?

Johanka: Přišla jsem v červenci (2009)

Kluci: Hledali jsme spíše zpěváka. Ženská dělá v kapele bordel. Začne s někým z kapely chodit, pak se rozejdou a je průser. A tak doufáme,že se tomu vyhneme a že to bude v pohodě.

Johanka: Přivedl mě Honza - kytarista. Líbila se mi hudba a tak jsem zůstala. Začátky byly těžké. Chtěla jsem to i vzdát. Bála jsem se, že mi styl nesedí. Teď už mám jistotu, že jsem na správném místě. Nahrávání rozhodlo.
 

Přání všech, kterým na někom záleží a o něco usilují?

Hlavně mít dobrý pocit, a aby to klapalo...

Žádné komentáře:

Okomentovat